Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rapport från Photokina

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-29 18:21

Denna 3e dag börjar lida mot sitt slut. Mässan är som vanligt enorm. Idag har vi träffat Phil Askey med fru, Sinargänget, Adobe, Imacon, vi har även varit hos Macbeth

En hälsning till "magister Rickard Rönnbäck" kommer från arbetskollega Fredrik Rossander på Adobe.
Rickard är en mycket kompetent person här på 99mac och svarar på alla möjliga frågor om Adobes programvaror
Övriga bilder:
det kommer försättslinser till mobiltelefoner!!!!!
världens minsta digitalkamera från Kina
Apple är väl representerat och visar upp de stora nya platta skärmarna och senaste G5 på flertal ställen.
Alla "proställen" kör uteslutande med Mac .

Senast redigerat 2004-09-30 14:04

Phil Askey postade för övrigt dessa bilder med KonicaMinoltas 7D, mest för att prova kameran lite (han var själv impad av AntiShake-funktionen): http://www.dpreview.com/news/0409/04092807kminolta7dsamps.asp

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-30 11:18

04-09-30
Det är inga stora sensationer längre som presenteras på Photokina.

Senaste åren har de stora tillverkarna lagt ut förinformation på Internet vilket gör att de stora sensationerna saknas på mässdagarna.

Senaste trenden verkar vara att kränga skrivare i alla storlekar, från små till jättelika.
Digitakkameran blir mindre med större LCD och flera pixlar.
Tillverkarna av digitalbakstycken håller fast vid ccd sensorer, cmos är än så länge för dåliga vad det gäller brus och andra fel.

1.Macbeth har kommit ut med en ny färgtavla, denna innehåller ett stort antal nya färger, speciella hudtoner har lagts till

2.Mässan är så enorm och rullskridskor är att föredra för att ta sig fram

3. Här kan man snacka om skrivare
4. En av ingångarna- sedan är det 14 enorma hallar att vandra igenom. Bussar utanför transporterar de som inte orkar att gå till de mest avlägsna .

Senast redigerat 2004-09-30 11:29
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-30 13:46

Mamiya ZD 22Mpix

Mamiya ZD 22mpix kamera för ca 100000:- + moms

Denna nya kamera är skön att hålla i. Huset väger ca 1,2 kg.
Isotal 50-400, blixtsync 1/125 .
Samma ccd sensor som sitter i Leaf Aptos och gjord av Dalsa.
Kameran tar både CF och SD kort. Det går att dela upp bilderna, JPG på sd kortet och RAW på cf kortet.
Centrum+ spot mätning.
Förlängningsfaktor ca 1,15 om jag har räknat rätt
Stort videobatteri försörjer kameran med tillräcklig ström för ca 700- 800 exponeringar
Gamla objektiv går ej att använda pga avsaknad av kontakter mellan kamerahus och objektiv.

Pga av den stora spegeln=luftvirvlar och att det inte går att öppna kameran för att komma åt ccd ytan så kommer sannolikt dammproblemet på CCD bli stort i denna kamera vid objektivbyten.
Spegeln går att fälla upp och man kan blåsa/städa kamerans ccd likt småbild.
Blixtsync är i mitt tycke för långsam och LCD på baksidan alldeles för liten.

Spännande och se hur bildkvaliteten blir

[QUOTE="miri"]Mamiya ZD 22Mpix

Har du hört något om priset på bakstycket till RZ?
Om det hamnar runt 100 000 lär väl det vara
det mest prisvärda bakstycke man kan få tag på!...?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-01 11:40

[QUOTE="Einar Lindgren"]

Ursprungligen av miri:

Mamiya ZD 22Mpix

Har du hört något om priset på bakstycket till RZ?
Om det hamnar runt 100 000 lär väl det vara
det mest prisvärda bakstycke man kan få tag på!...?

Hej
Åter i Lund fredag morgon. Photokina slut för vår del

Nej jag har inte hört något pris på bakstycket, alla priser från Mamiya är ca priser och kommer att justeras .

Mvh

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-30 14:11

Bilder-fotografer

Det finns 1000tals utställda bilder från alla världens hörn. Allt från erotik-krigsbilder.
En bland alla är bla fotografen Elin Elderud från Sverige

Känns som man är med, tack vare rapporterna. Skulle ju inte tacka nej till den där skrivaren att ha nere i källaren.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-09-30 14:37

Pressrummen

Det finns två stora presscenter på Photokina .
Flera områden tillåter sladdlös uppkoppling.

Våra möten är klara här nere och vi förbereder oss för färden tillbaka till Sverige i eftermiddag

Pressrummen är försedda med HP 3200+ AMD Athlon 64 1Gb raam och 2 x 120 GB hårddiskar
och Nivida Ge Force FX 5500 256 Mb video memory
Verkar funka OK

• Medlem
  • 2004-10-01 12:30

Apropå papper och beständigt bläck så har Ljud och Bild i senaste numret (och föregående) ett test som är väldigt klargörande, som vanligt.

Helt klart är att skrivartillverkarnas rekommenderade bläck/papper fungerar bra.

Att föredra är att sända in bilderna till vsfl för utskrift; kemiskt fotopapper och överlägsen kvalitet/pris i förhållande till "det lilla hemmalabbet"

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 00:12
Ursprungligen av scooterbabe:

Att föredra är att sända in bilderna till vsfl för utskrift; kemiskt fotopapper och överlägsen kvalitet/pris i förhållande till "det lilla hemmalabbet"

vsfl är vadå för något? Är alla lab likvärdiga med sina produkter, eller skiljer det mellan lab? Vad är det i så fall man skall kolla in extra noga?

Ursprungligen av Jörgen U:

vsfl är vadå för något? Är alla lab likvärdiga med sina produkter, eller skiljer det mellan lab? Vad är det i så fall man skall kolla in extra noga?

VSFL är västsvenska fotolaboratoriet; i princip det labb alla kamerabutiker sänder bilder till. Även dem de flesta kedjor som onoff o dyl använder sig av. Billigaste sättet att få kopior från dem är att gå via antingen Siba eller Onoff; jag använder onoff.

Om alla är likvärdiga tror jag verkligen inte; det enda jag vet är att färgöverensstämmelsen mellan skärmvisning av mina scannade negativ och färdiga kopior från vsfl är mycket, mycket god, och jag har haft en förstoring på ett notställ precis innanför mitt vardagsrumsfönster sedan i april, utan någon som helst blekning av färgerna.

Jag rekommenderar varmt vsfl vad gäller utkörning av digitala negativ.

• Oregistrerad
  • 2004-10-03 09:58

Får passa på att tacka Miri för rapportering. Uppskattas.

Om man nu skriver ut på fotopapper i sin egen skrivare så tänk på att skydda utskriften bakom glas. Har en bild som jag skrev ut för snart 4 år sedan som hänger på en vägg som sitter mitt emot ett fönster (inte direkt solljus dock, men oskyddade bilder bleknar snabbt i detta ljus). Den har lika klara och mättade färger som den dag jag hängde upp bilden (och jag kan jämföra med originalet på bildskärmen). Nu är det ju billigt att skicka in till fotolabb, så vill man ha mer beständiga bilder är det en bra rekommendation, men även oskyddade fotokopior bleks i solljus, men inte lika snabbt.

Det är MYCKET billigare att sända till labb - och man har det tillbaka på ett par dagar så allt annat är oförsvarbart ur ekonomisk synvinkel...

A4: 19,-
A5: 9,-
10x15: nästan gratis eller mindre än 2.5,-

OnOff regerar på detta, även om man bara kan ladda upp bilder till dem via PC. De sänder det sedan till VSFL.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-10-01 17:24

Sista bilden Photokina 2004

Denna bild är är tagen med
Canon 1DSMK11 16,7 Mpix kameran. (såg att Phil Askey har lagt ut bilder så då kan det inte bli några sura miner från Canon)
Har gått igenom flertal bilder från kameran, otroligt snygga filer för att vara förexemplar.

mvh

Senast redigerat 2004-10-01 23:10
  • Medlem
  • International user
  • 2004-10-02 13:20

Var där på onsdagen 1130.-.. bla var Stefan Ohlsson från f (som satt långt fram men inte är med på din bild) som jag stylade RGB boken åt for SFF..... där .....o han från FOTO....

Nej jag ser inte mig... kom sent men hittade en enda stol som var tom längts bak... precis bredvid tjejen som delade ut presskitten..

Nu hemma lit etrutter...

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-02 16:49

Kameror i all ära - men det behövs bra ljus med för att göra bilder - ibland när solen inte finns eller räcker till eller man vill modelera sitt eget ljus så finns det prylar att använda.....

Svenskt företag.-..

Bevaka tråden