Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup av mapp till server...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill att bara de som inte finns i mapp2 ska kopieras över från mapp1.
Alltså inget ska rederas från mapp2 utan det ska bara läggas till.
Hur gör jag?
Jag vill ha ett litet script som fixar detta, gärna AppleScript, vilket jag själv kan för dåligt, manuellet eller automatiskt.

Någon som kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-02 12:15

Dra mappen dit och tryck "Ersätt inte" och välj "Gäller för alla" eller vad det heter?

Nja, det duger inte...
Jag måste få till en jämförelse. Allt som är nyare än det senaste på målmappen ska kopieras.
Alltså ska den titta i mapparna också.
För Mapp1 kan finnas på båda ställerna men mapp1 kan innehålla saker som inte finns i målmappen.

Mycket mapp... men jag hoppas ni förstår ändå.

Hej Mattias,

Du borde definitivt kolla på RsyncX:
http://www.macosxlabs.org/rsyncx/rsyncx.html

Själv har jag använt programmet Synk X rätt mycket. Tyvärr har det numera blivit kommersiellt, men det är ett kanon-program så det är värt att testa:
http://www.decimus.net/synk/

Sök också på Versiontracker efter "Sync" så hittar du massor!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-03 10:15

Carbon Copy Cloner har inbyggd funktionalitet för detta, dvs den gör ett crontab-jobb tillsammans med psync på ett enkelt sätt. Detta rullar hos några av våra kunder. Du uppnår hur som helst precis det du är ute efter. Det går även att synka på riktigt med en kopiering från målet till källan om målets filer är nyare. Crontab-jobbet går också att redigera i efterhand via Terminalen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-03 11:02

RsyncX verkar intressant!

Om du av nån anledning inte kan installera det så finns
alltid ditto:

# ditto -rsrc källmapp destinationsmapp

men den verkar kopiera allt även om det inte behövs.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-03 11:21

Qdea har en massa backup-program som fixar det. Jag kör själv Synchronize pro X för att ta backup på en HD till en mapp på en annan HD.

Sen har du Déjà vu som följer med senaste Toast Ti. Borde fylla dina behov.

Déjà Vu fyller inte mina behov.
ditto börjar likna något men ändå inte...

Låt mig förklara min situation igen, ska försöka vara tydligare...
Jag har en målmapp, se den som ett arkiv. Källmappen kan ändra sig dagligen, saker tas bort och läggs till.
Det som ska kopieras över till målmappen (arkivet) är bara det som är tillagt, alltså inget ska någonsin tas bort från målmappen (arkivet).

t.ex.
Dag 1:
Källmapp innehåller:
Mapp1
Mapp2
Dokument1

Arkiv innehåller:
Mapp1
Mapp2
Dokument1

Dag 2:
Källmapp innehåller:
Mapp2
Mapp3
Dokument1
Dokument 2

Markivmapp innehåller:
Källmapp innehåller:
Mapp1
Mapp2
Mapp3
Dokument1
Dokument 2

osv.

Psync?

Finns som färdigt paket, med GUI för backupkonfiguration, i form av ett projekt på sourceforge. http://psyncx.sourceforge.net

Kopierar, om du vill, enbart förändrade och nya filer till målmappen. Övrigt innehåll ligger kvar oförändrat.

/Michael

Ahhh psync ska jag då prova.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-03 12:44

Synchronize Pro X kan göra exakt det du vill. Man kan välja mellan Backup och Synchronize. Det du vill ha är Backup.

1
Bevaka tråden