Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför snabbare surfa på explorer pc än osx saffari

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 17:50

Sitter o jämför om jag trycker samtidigt på länkar på tex aftonbladet, så går Pc väldigt mycket snabbare!
Varför, trodde safari var väldigt snabb.

• Medlem
  • 2004-10-02 17:59

Internet Explorer till PC har snabbare Java. Om det känns viktigt, kan du ju pröva Firefox eller Camino istället, och se om de är snabbare.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-10-02 18:01

Ja, testa Firefox. Den är märkbart snabbare än Safari.

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 18:14

Kommer väl en ny version av Safari framöver också, händer nog en del på det området då också.

Men visst är det lite krumt med Java, windows inbyggda stöd är mkt smidigare och snabbare jmf. med Suns externa. Har ju sina förklaringar, men känns fel att det skall vara så Win som inte vill ha java kör de snabbare liksom...

Svaret på din fråga

Edit: såg nu att den har ett par år på nacken. Men chansen är att det fortfarande stämmer.

• Medlem
  • 2004-10-02 20:34
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Svaret på din fråga

Edit: såg nu att den har ett par år på nacken. Men chansen är att det fortfarande stämmer.

Nja Aftonbladet kör ju inte IIs så då borde det ju snarare gå långsammare där

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Svaret på din fråga

det verkar kunna stämma, fångar man paket med ethereal på xp när man kopplar upp ie6 mot 99mac.se så går det till ungefär som han beskriver men inte med firefox, nu är jag inte någon tcp/ip-guru men han skickar req som servern inte förstår, servern säger ung; "wtf?" och ie6 svarar, den här ggn på korrekt vis, nu tar det här längre tid än med firefox (1.2 sek enligt ethereal), detta eftersom 99mac.se inte kör på iis, hade det omvända varit fallet så antar jag att påståendet stämmer

kör man med firefox så blir tillvägagångssättet det korrekta, som han beskriver i artikeln

finns många små fula knep för att på ett sublimt sätt låta folk tro att vissa produkter verkligen är "bättre"

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-02 18:35

Det beror väl en hel del på vilken Mac o PC det gäller.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-02 21:52

Hej,

Aftonbladet kör med många Flash-reklam, och Flash är inte världens mest optimerade program.
Speciellt inte för Mac.

Testa gärna en annan sida, med fördel utan massa .swf

mvh
b0bben

• Oregistrerad
  • 2004-10-02 22:06

#8 Möjligt, men Flash är vanligt förekomande. Så då är det bra om det finns snabbt stöd för det också.
Gäller så att säga att anpassa sig efter verkligheten, inte efter någon dröm om hur den borde vara.

IE är så gott som standard med kraftig majoritet av andelen på nätet, inte helt onaturligt då att sidor byggs för IE. Synd kan tyckas.... men den verklighet vi har att göra med.

• Medlem
  • 2004-10-03 01:06

Det är väl inte långsamt så det stör direkt? Efter installation av SP2 fungerar inte Flash alls på min PC. Det är ännu sämre.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-03 01:12

Vad man än säger om detta så är PC överlägsen Mac.

Jag har själv inte noterat någon skillnad i hastighet, men om man mäter kanske Mac-versionen har långsammare Flash. Det gäller inte alltid att anpassa sig efter verkligheten som stry säger ovan. Apple har vunnit väldigt mycket på att innovera själva och inte forma sig efter hur omvärlden ser ut. IE har tappat väldigt mycket användare den senaste tiden till framför allt Firefox. IE är också en av de äldsta webläsarna som finns på marknaden - samtidigt som den har minst features och överlägset mest säkerhetshål. Jag tror att IE's marknadsandel kommer sjunka ordentligt när fler får upp ögonen för alternativa webläsare och hur mycket bättre de är.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2004-10-03 06:12
Ursprungligen av Ciryon:

Jag har själv inte noterat någon skillnad i hastighet, men om man mäter kanske Mac-versionen har långsammare Flash.

Haha, skämtar du nu? Flash på Mac är kanske 7 resor långsammare än på Windows.

Första gången jag surfade in på Flashsidor med min iBook trodde jag att det var något fel med på webbläsarens flashprogramvara. Nu är jag van vid att det nästan är obrukbart.

Annars håller jag helt och hållet med om att surfningen går avsevärt snabbare på PC, oavsett vilken webbläsare man använder och jämför med.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-03 11:38

Sandman har gjort ett livetest där han jämför surfupplevelsen mellan en iMac G3 400 och en wintel P4 2GHz.

Macen vann.

• Oregistrerad
  • 2004-10-03 13:07

#7 Ciryon : Märker du inte det då har du en PC av årsmodell 1996 Klar skillnad.

IE må vara äldre, sämre säkerhet osv osv. Men jag har hört det där snick snacket om att den skall minska i marknadsandel länge nu. Sen släpper MS en ny IE och så kör 98% det ändå sen. Speciellt som många bygger sidor för IE och de funkar i IE.

Visst kan Apple tjäna på att vara annorlunda. Men de kommer inte att ta en stor marknadsandel om de inte själva anpassas sig lite och slår sig in där IE härskar. Klara allt IE gör + göra det bättre och klara fler saker. Då snackar vi.....

• Medlem
  • 2004-10-03 13:12
Ursprungligen av stry:

Visst kan Apple tjäna på att vara annorlunda. Men de kommer inte att ta en stor marknadsandel om de inte själva anpassas sig lite och slår sig in där IE härskar. Klara allt IE gör + göra det bättre och klara fler saker. Då snackar vi.....

Det kommer aldrig att hända, eftersom många funktioner bygger på ActiveX, som bara finns i Windows. Säkerhetslösningar och affärssystem för webben skrivs specifikt för Internet Explorer. Det är inget Apple kan göra bättre, för att ändra på det.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-10-03 13:32
Ursprungligen av stfm:

Det kommer aldrig att hända, eftersom många funktioner bygger på ActiveX, som bara finns i Windows. Säkerhetslösningar och affärssystem för webben skrivs specifikt för Internet Explorer. Det är inget Apple kan göra bättre, för att ändra på det.

Det var ActiveX som jag använde för att stänga av användares datorer när dom gick in på min hemsida och vågade använda IE
Om jag inte minns fel så ska det finnas nån ActiveX plugin till Mozillas webbläsare?

Ursprungligen av Ricky:

Det var ActiveX som jag använde för att stänga av användares datorer när dom gick in på min hemsida och vågade använda IE

HAHAHAHA! LOL!

Ursprungligen av Ricky:

Om jag inte minns fel så ska det finnas nån ActiveX plugin till Mozillas webbläsare?

Dagens hjälte! En liten hämnd för alla sidor som undersöker vilken browser man har och skriver "Sorry, den här sidan funkar bara med Explorer".

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-03 13:48
Ursprungligen av stry:

Men jag har hört det där snick snacket om att den skall minska i marknadsandel länge nu. Sen släpper MS en ny IE och så kör 98% det ändå sen. Speciellt som många bygger sidor för IE och de funkar i IE.

"Snick snack"? Här är kalla fakta: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
IE har tappat ca 8% sedan i januari i år och "Mozilla" har ökat motvarande.

Framtiden: Det är nog tvärtom än vad du tror: När fler nu upptäckt att det finns alternativ till IE så kommer samma personer säkert att hitta andra läsare i framtiden åxå. Enda chansen MS har att komma tillbaka är om dom kommer ut med en väldigt konkurrenskraftig läsare.

Å andra sidan håller jag med om att Win verkar vara snabbare på en del jobb. T.ex. har jag alltid undrat varför det ska ta en hel sekund att flytta saker till papperskorgen med Cmnd + Backspace på min G5 med 10.3.5 och 1Gb minne. Men det är ju inget att jaga upp sej över.

Senast redigerat 2004-10-03 14:06
  • Medlem
  • 2004-10-04 02:39
Ursprungligen av Danne V:

"Snick snack"? Här är kalla fakta: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

Å andra sidan håller jag med om att Win verkar vara snabbare på en del jobb. T.ex. har jag alltid undrat varför det ska ta en hel sekund att flytta saker till papperskorgen med Cmnd + Backspace på min G5 med 10.3.5 och 1Gb minne. Men det är ju inget att jaga upp sej över.

Hur kan det ta 1 sekund på en dual G5 när det tar 0.00001 sekunder på en dual 1Ghz Quicksilver att göra samma sak?

Fråga, när körde du en prebind senast?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-10-04 08:34
Ursprungligen av nixon:

Hur kan det ta 1 sekund på en dual G5 när det tar 0.00001 sekunder på en dual 1Ghz Quicksilver att göra samma sak?

Ja du. Det undrar jag med. (Men jag har alltså en single, inte dual).
Man markerar filen, slår Cmnd + backspace och hinner säga "basfiolsöverdragsmakargesäll" innan filen försvinner.

Ursprungligen av nixon:

Fråga, när körde du en prebind senast?

Tre dar sen. Men du menar hur ofta? I så fall: Ungefär 3-4 ggr/månaden och lite beroende på om uppdateringar gör det eller inte.

Ursprungligen av thevil:

(Vad prebinding har att göra med diskussionen iövrigt förstår jag iof inte.)

Den diskussionen skall du nog ta med nixon

Ursprungligen av stry:

"Men jag har hört det där snick snacket om att den skall minska i marknadsandel länge nu. Sen släpper MS en ny IE och så kör 98% det ändå sen. Speciellt som många bygger sidor för IE och de funkar i IE."

Ursprungligen av Danne V:

IE har tappat ca 8% sedan i januari i år och "Mozilla" har ökat motvarande.

Notera även att en relativt stor andel IE användare inte alls bryr sig att MS släpper en ny version (vilket inte hänt på länge, IE6 släpptes -01), utan forfarande kör på med IE 5 (som släpptes -99).

Speeda upp Safari?

Titta vad jag hittade:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24331

Ursprungligen av scooterbabe:

Speeda upp Safari?

Titta vad jag hittade:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24331

har för mig att Dave Hyatt (safari utvecklaren) har snackat om en liknande ädring i framtida versioner av safari, det det handlar om (enkelt sagt) är att man sätter webbläsare till att börja visa renderingen direkt när den sker, istället för att vänta några milisekunder, vilket ger illussionen att sidor laddas snabbare. Dock så man uppleva en markant färsämring på vissa sidor..

liknande gör att göra i Firefox, kan till och med hända att det är så per default, förvånar mig inte om IE/win kör samma "trick".

Jepp, det står på infosidan. Oavsett vilket så upplevs safari som mindre segt. Nu skulle man bara vilja bli av med badbollen som uppstår i tid och otid, t ex när man klickar i markören i ett textfält...

Ursprungligen av scooterbabe:

Jepp, det står på infosidan. Oavsett vilket så upplevs safari som mindre segt. Nu skulle man bara vilja bli av med badbollen som uppstår i tid och otid, t ex när man klickar i markören i ett textfält...

illusionen är viktigast jag har stängt av alla autofill funktioner, det har hjälpt avsevärt. Dessutom lär man sig komma ihåg sina lösenord istället för att förlita sig på autofill funktionen

Bevaka tråden