Verkligen?
Skulle du kunna peka ut stycket som ger en denna rätt? Jag misslyckades då att hitta det.
23 § säger att du som köpare måste reklamera felet inom skälig tid efter du upptäckt det, max två månader anges som skäligt.
Sen säger 26 § att du har rätt att få din vara felavhjälpt eller omlevererad, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Sedan har du rätt till prisavdrag eller hävning av köp.
"28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 § ( - - - )"
"29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom"
Alltså har man ganska stora rättigheter som konsument, så stå på dig. Möjligheten finns ju att ta kontakt med kommunens konsumentrådgivare (?) för hjälp med paragraferna.
Å andra sidan har jag haft att göra med Dataservice i Norrköping ett flertal tillfällen och det har alltid löst sig på ett bra sätt. Så jag tror du tjänar på att vara en lugn och saklig kund istället för att vara arg och bråkig.
MC