Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag har problem med Apahce2, PHP och MySQL

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-03 12:32

Tjenamoss!

Jag har precis börjat intressera mig för Apahce2, PHP och MySQL och har installerat det med hjälp av olika CompletePHPs t.ex. Det har funkat smidigt och det har blivit rätt tror jag. Man kan ju t.ex. efter att ha installerat PHP testa med hjälp av att skriva in http://localhost/test.php för att se om installationen lyckades. Och jag får upp den sidan.

Själva början av allting var att jag vill kunna sköta mina hemsidor på ett enklare sätt genom att installera ett nyhetspubliceringssytem som arbetar med PHP och MySQL. Det skulle vara gratis och jag hittade ett som verkade lovande som heter Xaraya (www.xaraya.com).

Deras index.php ska man lägga så att man kan komma åt den genom att skriva http://localhost/index.php men då får jag felet:

"Warning: Unknown(/Library/Apache2/htdocs/index.php): failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0

Warning: (null)(): Failed opening '/Library/Apache2/htdocs/index.php' for inclusion (include_path='.:/Library/PHP4/lib/php') in Unknown on line 0"

vad är det som är fel? och ska inte index.php ligga i /Library/Apache2/htdocs/ ?

Den kan nog ligga där men den säger som det är: Permisson Denied.
Webservern får inte komma åt dokumentent på den platsen. Kolla rättigheterna på mapparna och dokumentet i sig så klart.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-03 13:06

Alltså, svar inom 5 minuter är helt grymt Och det funkar efter att jag gjorde som du sa...

... ända tills jag ska välja "Database settings" så vill den ha detta:

"Please enter your database settings. You can connect to databases on non-standard ports using 'hostname:port' in the Host field. (e.g. 'localhost:12345')
If you do not have root access to your database (due to virtual hosting, etc.), you will need to have a pre-existing one configured before you proceed."

Kolla in exemplet på http://www.xaraya.com/documentation/userguide/install-guide.html

Måste jag skriva in ett portnummer? för när jag inte gör det så får jag detta felet:

"Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES) in /Library/Apache2/htdocs/xaradodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 325

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES) in /Library/Apache2/htdocs/xaradodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 325
Failed to connect to mysql://admin:xxxxxxx@localhost/, error message: Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES)"

Vad är det som är fel nu då?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Alltså, svar inom 5 minuter är helt grymt Och det funkar efter att jag gjorde som du sa...

... ända tills jag ska välja "Database settings" så vill den ha detta:

"Please enter your database settings. You can connect to databases on non-standard ports using 'hostname:port' in the Host field. (e.g. 'localhost:12345')
If you do not have root access to your database (due to virtual hosting, etc.), you will need to have a pre-existing one configured before you proceed."

Kolla in exemplet på http://www.xaraya.com/documentation/userguide/install-guide.html

Måste jag skriva in ett portnummer? för när jag inte gör det så får jag detta felet:

"Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES) in /Library/Apache2/htdocs/xaradodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 325

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES) in /Library/Apache2/htdocs/xaradodb/drivers/adodb-mysql.inc.php on line 325
Failed to connect to mysql://admin:xxxxxxx@localhost/, error message: Access denied for user: 'admin@localhost' (Using password: YES)"

Vad är det som är fel nu då?

Jag tror inte du behöver ange port eftersom den alltid använder 3306.

Har du ett MySQL konto (inte systemkonto) som heter "admin@localhost" och har det kontot samma lösenord som du använder?

Om du använder exempelvis Cocoa MySQL (eller MySQL Control Center) så är sånt här lätt att lösa. GUI!

Rättighetsproblem igen men nu med MySQL... detta har jag också fixat en gång... jösses vad var det man gjorde?
Kommer inte ihåg det just nu och har inte tid att tränga in i MySQL boken. Men problemet och dess lösningen finns på MySQLs hemsida. Så hoppa dit och sök.

Glad att jag kunde hjälpa till förresten. Ursäkta att det sådan tid denna gång.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-04 13:22

det vet jag inte, men jag misstänker att det kan vara det som är problemet. Jag har ju precis börjat lära mig detta med PHP och MySQL men vet inte riktigt hur allt funkar ännu. Detta tror jag är ett riktigt basicproblem men ni får inte retas

Jag ska testa Cocoa MySQL och sedan skriver jag vidare om det inte funkar...

Tack för svaren!

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:23

Hijacking! :-)

Lite Hijacking

Jag kör complete Mysql med cocoamysql.
Men jag har fanimig inte rättighet att göra något alls...
Jag kan inte ens hitta hur jag skall skapa ett konto öht!
Visst jag är nybörjare, men nu känner jag mig riktigt korkad.
Dock är detta första gången jag ger mig ut i terminalmarkerna och in i unix miljön och den är lite lätt främmande...
När man jobbar mot de servrar man köper plats på på stan så är det ju lite simplare.

Tips någon?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-04 22:33

Jag testade att ladda hem Cocoa MySQL men för att kunna använda det måste man ju veta vilket namn hosten har, vilket användarnamn man använder och även lösenord. Hur tar man reda på vad man har, för jag har inte för mig att jag har valt lösenord eller användarnamn.

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:43

Hej Ree Tab.

Vi sitter visst på precis samma stol du o jag tror jag.
Jag kan logga in utan user o pw med cocoa, men då får jag access denied. Om jag försöker med något i terminalen så får jag samma sak.
Jag misstänker fett user error men vad gör jag/vi för fel?

När jag loggar in utan user o pw så kan jag skapa tabeller i test woohaa, men jag kan inte skapa nya databaser eller ställa in rättigheter någonstans...

  • Medlem
  • 2004-10-04 22:56

YIIIHHAAAA!!!!
Listade ut det.
Hoppas att det hjälper dig med!

Logga in som user:root
pw det pw du angivit som rootpassword i mysql prefpane

Nu kan jag skapa databaser som jag vill!!!!
Nu skall jag bara lära mig resten...
Nu måste jag bara lista ut hur fasen jag sätter rättigheter för de nya databaserna, hu skapar jag konton? Märkligt program detta...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2004-10-08 08:09

Shit, får testa det när jag kommer hem!

Hoppas, hoppas att det funkar

Det hela handlar om att din dator inte har rätt att läsa MySQL tabeller.
Det fixar man i MySQL. Du ska lägga till vilka "host":er som får leka med MySQL.
Lösningen hittar du här: http://dev.mysql.com/doc/
Jag har själv löst det men kommer int eihåg exakt hur just nu.

1
Bevaka tråden