Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TFT för grafiskt arbete

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där!

Vi ska köpa in några nya burkar och skärmar här på jobbet.
Nu vill jag ha tips på vad man ska köpa för TFT-skärmar.
Kraven är minst 1600x1200 i upplösning och att den ska gå att färgkalibrera
på något sätt. Hur bra är Apples 23" Cinema Display?

  • Medlem
  • 2004-09-22 13:19

CAP & Design gjorde ett ganska omfattande test i år eller förra året, av just större TFT i det över prissegmentet. Apple klarade sig mycket bra, men var inte bäst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-22 13:42

Vilken var bäst då?
Är Apples nya skärmar avsevärt bättre än de gamla?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-22 13:48
Ursprungligen av Macus:

Vilken var bäst då?
Är Apples nya skärmar avsevärt bättre än de gamla?

De har aningen höre ljusstyrka samt kontrastvärde än de gamla (230/270 resp. 350/400).

Ursprungligen av Macus:

Vilken var bäst då?
Är Apples nya skärmar avsevärt bättre än de gamla?

Eizos Color Edge var bäst, enligt C&D, men den spelar i en annan division. I stort sett den enda platta skärm som kan hårdvarukalibreras (Minns jag inte fel så är det NEC som tillverkar tft:n och de har nu släppt en egen skärm med i stort sett samma specar), har tiobitars gamma vilket bland annat gör att du slipper bandningar (Apple och de övriga har bara åttabitars) och kostar därefter (24.500:- ex moms).

Cinema Display 23" kom för övrigt tvåa i testet.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-22 13:45

Vi kör på Apples skärmar och de är kanon. Sitter man hela dagarna blir man lätt irriterad i ögonen, men dessa skärmar är mycket vilsamma. Dessutom är de väldigt bra färgmässigt och går bra att kalibrera.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-29 22:57

vad menar du med hårdvarukaliberas?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-30 12:42
Ursprungligen av ohls:

vad menar du med hårdvarukaliberas?

Jag är inte säker på att jag förklarar rätt, har själv fått det förklarat för mig med en massa tekniska ord som LookUpTables, signaler och annat bös så nån annan får isåfall korrigera mig eller fylla i!

Vid en hårdvarukalibrering går det med hjälp av tillhörande programvara gå in och ändra på skärmen för hur den ska visa färg.
Gör man en mjukvarukalibrering ändrar man på grafikkortet för att detta ska stämma överens med skärmen.

Om jag förstått det rätt tar inte en mjukvarukalibrering hänsyn till skärmens ålder och korrigerar för detta vilket gör att färgen inte längre stämmer överens, medan en hårdvarukalibrering gör det och den dagen skärmen är för gammal säger den ifrån att det inte går längre. Så gjorde iallafall min gamla Barco.

Eizo Color Edge

Jag har haft Eizo Color Edge nu i 10 månader och jag är helnöjd. Sambon sitter bakom en LaCie electron och Eizo'n håller måttet väl. Dyr, men jag kan inte annat än rekomendera den. Sitter 7 tim/dag och är aldrig trött i ögonen, färgåtergivningen är oklanderlig (Vi har kalibrerat skärm, skrivare och scanner).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-06 19:10

Det beror på var du lägger ribban.

EIZO är klart bäst för grafisk produktion där du jobbar med skärmen som provtryck. Den går som sagt att hårdvarukalibrera, det innebär att du justerar skärmens egen generering av pixlarnas färger. EIZO har en avancerad elektronik inbyggd för att styra detta. Det andra sättet att kalibrera innebär att man justerar signalerna som skärmkortet skickar ut vilket i längden inte blir lika bra.

De nya Apple skärmarna har vissa kvalitets problem med färghållningen ryktas det om, tydligen många som har fått returnera sina skärmar.

EIZO kommer med en skärm som har verklig Adobe RGB på skärmen, kommer att kosta ganska mycket men för reproarbete med skärmprovning blir den oumbärlig.

Skärmprovtryck är verklighet idag, många arbetar med detta och tryckgodkänner direkt från skärm. Observera att det kräver ett kvalificerat tryckeri som lever upp till sina ICC-profiler för att det ska fungera.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

1
Bevaka tråden