Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ta bort fil..

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-03 20:05

Tja grabbs. Har ett litet störande problem. Jag har en mapp som jag inte kan ta bort, tydligen. Den går inte att ta bort via kortkommando eller via papperskorgen..,

Jag får följande felmeddelande:

"Åtgärden kunde inte slutföras eftersom ett eller flera objekt som behövs inte kan hittas." (Felkod - 43)

Filen i fråga är en mp3, Islands eurovisionschlagerbidrag 2003.., kanske därför det strular?

habé

Citat:

Skrevs ursprungligen av Udo
Tja grabbs. Har ett litet störande problem. Jag har en mapp som jag inte kan ta bort, tydligen. Den går inte att ta bort via kortkommando eller via papperskorgen..,

Jag får följande felmeddelande:

"Åtgärden kunde inte slutföras eftersom ett eller flera objekt som behövs inte kan hittas." (Felkod - 43)

Filen i fråga är en mp3, Islands eurovisionschlagerbidrag 2003.., kanske därför det strular?

habé

Har du provat terminalen? Flytta mappen till ditt skrivbord. Öppna terminalen, och skriv först "cd desktop" följt av retur. Skriv sedan "rm -r -f mappnamn". Ersätt mappnamn med namnet på mappen. Varning! Detta kommando tar bort mappen samt allt dess innehåll utan att varna!!!

Skulle detta inte fungera på grund av att du inte har rättigheter till mappen så kan du prova följande rad om du har administratörsrättigheter:

"sudo rm -r -f mappnamn"

Skriv in ditt vanliga lösenord vid förfrågan.

Hoppas detta funkar.

Professor X

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-03 20:51

Testade både dina kommandoförslag, dock utan resultat.., :/

"rm: alfa: Directory not empty"

får jag som svar i terminalen båda gångerna, och mappen ligger kvar på skrivbordet. (jag har döpt mappen till "alfa")

Finns det något annat kommando jag kan testa?

Konstigt.

Ursprungligen av Udo:

får jag som svar i terminalen båda gångerna, och mappen ligger kvar på skrivbordet. (jag har döpt mappen till "alfa")

Jävligt skumt det där. Jag vet inte om det är nån skillnad på att skriva rm -rf <mapp>
eller om det ger annorlunda resultat med rm -r -f <mapp>.

r:et står för recursive (d.v.s gå in i allt som ligger under) och f:et är force. Det brukar vanligen fungera i unix.

om du i terminalen står där katalogen ligger och skriver in "ls -l <mappnamn>" så får du en rad. Skulle du kunna posta hela den raden till mig, så skall jag försöka kolla på det?

Vet att det finns ett litet unix program som heter chflag som man skall kunna ställa in diverse flaggor om man skall kunna ta bort eller inte. Jag tror att det i sådana fall skall visas om man kör en "ls -l" i den kolumnen där det står typ drwxrwxrwx.

Men som sagt posta det där så kan jag försöka kolla upp det.

Vill du själv kolla lite info om chflag, så kan du skriva "man chflag" i terminalen. Jag har för mig att flaggan immutable, skall ha något att göra med om man kan ta bort mappen eller inte. Men jag skall inte svära på det, innan jag har testat själv.

Citat:

Ingen aning, längre än så här kan jag inte hjälpa dig. Någon annan som har ett fiffigt förslag?

/X

• Oregistrerad
  • 2003-06-03 21:36

det finns ett program som heter "trash it!" på versiontracker... tar bort vad man vill... lite farligt då den kan ta bort prylar som används.
Men det har alltid funkat klockrent
+ gratis

/Jonny

edit: länk
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14884

• Medlem
  • Örebro
  • 2003-06-03 21:54

detta är verkligen mysko, jag testade TrashIT, det funkade med andra filer/mappar, men inte med den mappen som jag vill ta bort.., mysko..,

• Oregistrerad
  • 2003-06-03 22:03
Citat:

detta är verkligen mysko, jag testade TrashIT, det funkade med andra filer/mappar, men inte med den mappen som jag vill ta bort.., mysko..,

hade ngt liknande på en gammal imac rev a för flera år sedan;
i OS9 då. En fil gick inte att ta bort.
Testade allt inklusive en omformatering med nollor (funkade ett tag)
Men till slut gav hd:n upp.
Hoppas du inte råkat ut för samma sak...
Skulle dock rekommendera en backup...

• Medlem
  • 2003-06-03 22:48

prova
Cocktail

Borde fixa problemet!

Micke

Prova
sudo rm -R

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 23:02

Anarkovidar och jag har samma problem.

Först kunde jag inte slänga filen, och inte flytta den till en annan mapp. Då tömde jag mappen på allt annat innehåll, och slängde mappen, med filen.

Nu har jag en mapp, med en fil i i papperskorgen. Om jag försöker tömma papperskorgen protesterar systemet ej, men det händer inget. Om jag försöker mig på säker tömning, säger systemet att mappen används.

Vad göra?

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2003-11-23 23:06

Jag har också problem med några filer. Jag tror att det är 10.3 som har svårare (än <10.3) att hantera vissa unicode-tecken. Är det möjligen så att din mp3:a har isländska specialtecken?

Jag har försökt i princip allt, root-inloggning mm, och inte ens terminalen visar sökvägen via drag'n'drop.

Får hoppas Apple fixar det snart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 08:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
DropNuke and DropUnlock

http://www.divnull.com/products.html

Jag hade filen på en annan partition än startpartitionen, och det visade sig fungera att flytta mapp och fil tillbaka till den disken, men inte till startpartitionen. DropNuke och DropUnlock fungerade dessvärre ej.

Jag blev glad att jag har OS 9 kvar. Men hur hade det gått om jag kört på en ny maskin?:mad:

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-24 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Jag har också problem med några filer. Jag tror att det är 10.3 som har svårare (än <10.3) att hantera vissa unicode-tecken. Är det möjligen så att din mp3:a har isländska specialtecken?

Jag har försökt i princip allt, root-inloggning mm, och inte ens terminalen visar sökvägen via drag'n'drop.

Får hoppas Apple fixar det snart.

Kom precis på att å, ä eller ö hade blivit något som såg ut som ett kinesiskt tecken i min problemfil. Det kanske hadlar om unicode.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 13:56

Inte ens dropnuke funkade trots att det är just det problemet jag har (felkod -43)... *suck

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 14:10

Använd Cocktail. Bläddra loss i flikarna, det finns en knapp för att tvångstömma papperskorgen.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 14:12

Eller läs om mina, fortfarande olösta, vedermödor i denna tråd.

Hittills har inga verktyg, terminalmeck, eller rootinloggningar funkat.

Detta är ett problem som uppkommit med Panther!

I tidigare OS X-versioner har dessa filer inte inneburit några problem. Och det verkar, som jag skrivit innan, ha med filnamnen och unicode att göra.

1
Bevaka tråden