Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic lite då och då

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag får Kernel Panic på min PB G4 15" 1-2 ggr i månaden. Ohyggligt irriterande, men jag tror jag vet vad det beror på - USB2-huben.

Jag skull dock vilja VETA vad det beror på, därför undrar jag hur man läser av loggfilerna?

Som t ex:
Oct 6 22:28:36 Andreas-Carlssons-dator kernel: USBF: 536566.826 AppleUSBEHCI[0x219e800]::linkInterruptEndpoint(0x2212400) - _logicalNext is not NULL! (0x2212140)
Oct 6 22:43:10 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Started writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 22:43:11 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Finished writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 22:43:25 Andreas-Carlssons-dator /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: *** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***
Oct 6 22:49:54 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Started writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 22:49:55 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Finished writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 22:50:07 Andreas-Carlssons-dator /Applications/Safari.app/Contents/MacOS/Safari: *** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***
Oct 6 22:58:07 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Started writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 22:58:08 Andreas-Carlssons-dator crashdump: Finished writing crash report to: /Users/carlsson/Library/Logs/CrashReporter/Safari.crash.log
Oct 6 23:04:10 Andreas-Carlssons-dator kernel: is not NULL! (0x2212100)
Oct 6 23:04:10 Andreas-Carlssons-dator kernel: USBF: 538701.100

Sen upprepas Följande ca 50 ggr innan den avslutar med "Restart", jag tvingades hårdreseta den för den svarade inte på nåt...
Oct 6 23:04:14 Andreas-Carlssons-dator kernel: USBF: 538704.580 AppleUSBEHCI[0x219e800]::linkInterruptEndpoint(0x2212180) - _logicalNext is not NULL! (0x2214e40)

Nån som har någon idé?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-06 23:46

Jag har ingen aning, men denna raden

AppleUSBEHCI[0x219e800]::linkInterruptEndpoint(0x2212400) - _logicalNext is not NULL! (0x2212140)

får mig som härdad programmerare att misstänka att en lista av något i Apples USB-drivrutin blivit korrupt. Kanske ett race som inte hanteras e. dyl.

Okej, vad gör jag åt det då?

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2004-10-07 00:13
Ursprungligen av carlsson:

Okej, vad gör jag åt det då?

Jag skulle, om det var möjligt, försöka köra maskinen utan USB-hubben under en lika lång period. Om den inte kraschar då, vet du att det är hårdvaran, alternativt drivrutinen till USB-hubben som inte sköter sig. Det finns två lösningar i så fall:

- Se till att drivrutinen är den senaste ifrån tillverkaren (om det finns någon att tanka ner överhuvudtaget)
- Byt hub till någon som andra kan rekommendera

Jag gissar att du inte stänger av Macen helt mellan varje pass? I så fall har ju Macen en lång uptime och om drivrutinen ligger och läcker minne så kommer just detta att hända efter ett långt tag. Dagliga, eller veckovisa ombootar kanske räcker för att aldrig nå denna gräns under normal användning... men jag skulle bli galen personligen och byta mot nånting som garanterat funkade i hub-väg.

Lycka till!

/JK

  • Oregistrerad
  • 2004-10-07 18:03
Ursprungligen av carlsson:

Okej, vad gör jag åt det då?

Isåfall är det en bugg, inget du kan göra mer än att försöka undvika det som triggar den och hoppas att Apple fixar det.

Tack för inputen!

Huben i fråga är en D-Link hub (DUB-H7 http://www.dlink.com/products/?pid=149), som inte behöver drivisar. Eller, i vilket fall, så har jag inte installerat några... Det sitter fem USB-prylar i och en USB 2 scanner, men den har jag slutat koppla in då jag trodde det var den som var boven i dramat...

Men det lutar åt att byta hub en stund och se om felet försvinner.

Och nej, jag stänger aldrig av maskinen, så det låter ganska rimligt det du skriver. Känns dock som man skulle vilja byta drivrutinen då om det är den som är paj?

Återkommer med en rapport!

Mer info:
- Jag kopplar ur och in huben minst en gång varje dag, eftersom jag bär med mig datorn.
- Den kernalpanicar enbart när huben är inkopplad.

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2004-10-07 20:15
Ursprungligen av carlsson:

Mer info:
- Jag kopplar ur och in huben minst en gång varje dag, eftersom jag bär med mig datorn.
- Den kernalpanicar enbart när huben är inkopplad.

Det är intressant - troligen är det väl inte en minnesläcka i så fall. Drivrutinen för USB-hubben borde laddas och avslutas samtidigt som hubben kopplas in och ur.

Jag lutar också åt hållet att det är någon bugg i själva OS X som triggas av den utrustning du har. Det är i så fall bara att hoppas att framtida uppdateringar kommer lösa den.

Jag skulle försöka köra uteslutningsmetoden med övrig utrustning som hänger på USB-hubben också - det kanske är nånting annat som triggar buggen i kombination med hubben.

D-Link är ju inte något underligt märke, så det *borde* ju funka tycker jag...

Nåväl, skriv en rad om du kommer på vad det är, det är intressant att veta!

/JK

Nu har jag kört med en annan hub i två veckor och jag har märkt att maskinen mår betydligt bättre;
- Den vaknar ur vila utan att bråka (tidigare fick man väcka den, sätta ner den i vila och väcka den igen etc).
- Inga kernel panic's eller liknande problem.
- Den har gått som en klocka.

Jag ska köra den med denna huben några veckor till, men det lutar helt klart åt att den andra är knäpp på något sätt. Frågan är om man vågar köpa en likadan till...? Finns det någon som har en USB-2 hub som du vet fungerar?

/Inte lika less längre

  • Medlem
  • Vaxholm
  • 2004-10-22 00:04

Det var ju skoj att du är lösningen på spåren!

Jag har inte skaffat någon vettig USB2-hub själv, kör just nu med en gammal sunkig Logitech USB1.1-hub som iofs fungerar riktigt bra. Är själv på jakt efter en USB2-hub och efter dina försök så blir det inte någon D-Link, det är helt klart.

Det är inte någon bra idé att köpa en likadan till. Den hub du har är säkert OK, men funkar inte perfekt tillsammans med Mac, det är min gissning.

Har Logitech nånting kanske? Annars kan man ju chansa och köpa en cheap-n-dirty på Clas Ohlsson, de kan vara helt OK också...

Vad säger Macoteket och liknande ställen?

/JK

1
Bevaka tråden