Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort mail med Mail.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man på ngt sätt ta bort ett mail från servern genom Mail? Jag vet att man kan välja att de tas bort från servern när man tar bort i Mail men jag vill inte ta bort i Mail. Jag vill ha kvar det lokalt.

Jag vet inte om din fråga gäller någon kontotyp som jag inte använder, men för pop-konton är det väldigt enkelt att svara, så jag gör det...

Om du öppnar inställningarna i Mail, väljer "Konton", markerar det konto det gäller i listan till vänster samt klickar på "Avancerat" kan du där välja när du vill att kopia skall försvinna från servern. Klicka först för "Radera kopia från servern efter att ett brev hämtats:" och välj därefter i drop-down-menyn när du vill att den skall försvinna. (När du raderar det lokala brevet finns inte ens som alternativ.) Där finns även en knapp med texten "Ta bort nu" som tar bort alla mail från servern som hämtats hem till datorn.

Tack för det, de har ja sett förrut men missade.

Saken är den att jag skulle vilja kunna välja det för ett enskildt mail. Om man tex får ett tungt mail som man vet kommer ta mkt plats på servern så vore de sjysst o kunna välja att ta bort bara det mailet.
Finns detta?

OK. Då förstår jag problemet men jag har inte någon bra lösning. Men det vore intressant att veta om någon annan har någon lösning.

Kanske ngt script kanske. Ska kolla lite.

Kommer det ett sjujävla stort mejl så får man en fråga, då kan man antingen välja på att tanka hem det eller ta bort det från servern. Men då måste man sitta där och glo just då, annars tankas mejlet hem ändå efter en stund.
Det går ju även att ställa in en övre gräns på filstorlekar som man vill ta hem.
Kolla inställningarna.

Ursprungligen av Nurell:

Det går ju även att ställa in en övre gräns på filstorlekar som man vill ta hem.Kolla inställningarna.

Lite tvärt om. Jag vill ju ställa in en övre gräns på vad som får lämnas på servern. Alt att manuellt kunna välja i Mail vilka som ska bort från servern UTAN att ta bort dem lokalt.

1
Bevaka tråden