Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Bygling

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-08 16:52

Jag har just fått i min hand en gammal Rocoh Cd brännare RO-1060C (intern) och hade tänkt sätta den i en lika gammal Mac (8200/125) men jag vet ju inte hur den skall byglas. Jag hade en cd-läsare (Apple) installerad och ersatte bara cd-läsaren mot brännaren och byglade som läsaren, men tji. Hittas inte på skrivbordet. Vad gör jag för fel?

Senast redigerat 2004-10-08 19:23

Macen har inte drivrutiner för icke mac orginal scsi cdläsar. Testa och starta datorn med en system cd inmatad (obs starta inte från cd) läser den in cden så har du byglat rätt. Lada ner cd dvd speedtools så skall det funka.

alf

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-08 19:47

Har provat att bygla en efter en men startar inte på CD:n. Till saken är att cd-läsaren hade 4 byglar av 6 möjliga platser men går inte fast jag provat alla kombinationer (tror jag) plus använt ytterliggare en 5:e bygel. Det blir väldigt många kombinationer men det verkar hopplöst.

• Oregistrerad
  • 2004-10-08 19:52
Ursprungligen av ?+?=?:

Har provat att bygla en efter en men startar inte på CD:n. Till saken är att cd-läsaren hade 4 byglar av 6 möjliga platser men går inte fast jag provat alla kombinationer (tror jag) plus använt ytterliggare en 5:e bygel. Det blir väldigt många kombinationer men det verkar hopplöst.

Kolla lite på SCSI-bygling…
Fyra är för adress (0-7, använd 3 eller 4), de övriga är väl för "spinup om power on" och något mer…
Men kolla på data driven (om du hittar någon info om så gamla grejor) och betänk att gamla brännare inte var några under av livslängd (lasen brukade ju ta slut fort, har nog någon H-P kvar som inte blivit kastad ännu…)

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-09 02:17

Felet åtgärdat med hjälp av förre ägaren. Enligt uppgift kan inte en sådan brännare ersätta läsaren, utan kan endast installeras parallellt med läsaren. Efter ändringen fick jag kontakt med brännaren MEN ett problem kvarstår. Den hittar inte mina nya obrända skivor på 700mb. Kanske jag behöver en nyare programvara då jag endast hade Toast 3.5.6 tillgänglig. Den hittade en skiva som var bränd men den hade en blågrön färg vilket var den enda skillnaden mot dom andra som är helt i silver. Jag får prova vidare. Tack för hjälpen så länge.

• Oregistrerad
  • 2004-10-09 09:00

Är skivorna 700MB så är det ju inte enligt standard (vilken book det nu är) utan "overburn" och det fixar säkert inte en såndär gammal luring till CD-brännare...

Kolla om det inte funkar med skivor på std. 650MB…

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-09 11:21

Ska prova med en 650 mb. Då löser det sig förhoppningsvis. Tack

1
Bevaka tråden