- chrisse
- Medlem ●
- Stockholm
hej på er alla
det kanske bara är jag som har problemet men det tror jag inte.
min disc copy vill inte mounta images som har ädelsen .img utan bara de som är .dmg.
jag får bara upp en ruta när den ska börja mounta som säger "image-namn failed to mount due to error 95 (no mountable file systems)". jag har en polare som hade samma problem med en tidigare build av 10.2 men när han uppgraderade så löste det sig men det är liksom svårt att göra när man redan har GM installerat...
://chrisse
Jag upptäckte precis att jag har samma problem. Med .img som funkat förr. Och jag hade inga problem med installation eller annat.
Förhoppningsvis fixas det med 10.2.1 som redan är ute hos utvecklare. Det kan ju inte vara helt okänt om det på kort tids är två på det här forumet.
Det finns två typer av .img. Den ena är skapad av Skivavbildning i os9, och den andra av Shrinkwrap.
I botten är det exakt samma teknik, men Shrinkwrap kan Stuffit-komprimera filens innehåll (vilket är förinställt i programmet). Är så fallet kan inte Skivavbildning montera avbilden. Varken i os9 eller X.
Som sas i tidigare inlägg; prova med Shrinkwrap i os9. Och, nej, den finns inte som carbon. Senaste versionen är sedan -99 om jag inte missminner mig.
quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
hehe, fick faktiskt ett -95 fel alldeles nyss på en .dmg fil. Jag slängde DiskCopy´s .plist fil och sen funkade det...
Testa det...
Det lät som en bra lösning, men nej, forfarande strul. Var din en .dmg-fil eller en .img? För mig uppkommer det bara med .img.
*suck* jag logggade ut och loggade in igen, därefter slängde jag DiskCopy´s .plist fil sedan funkade det (jag vet dock inte om det hjälpte att slänga .plist filen, kan ha varit bara utlogningen)
Det funkade, men jag skulle gärna vilja veta varför.
quote:Skapades ursprungligen av: mmi:
När ni pratar om att släng ".plist" ... Vad är det för något och var hittar jag denna fil att slänga...?
Lite slarvigt skulle man kunna jämföra det som en blandning av preferensfil men mera som ett script som gör något åt ett program. Tror att flertalet av dom kan återskapas ifall man nödgas kasta någon av dom. Dom ligger i de 2 olika Preferencs mapparna, öppna en sådan med en texteditor och innehållet kan som exempel se ut så här - innehållet ändras beroende av hur du vill att programmet ska bete sig - nu kommer nog någon att rätta mina novisa påståenden:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist SYSTEM "file://localhost/System/Library/DTDs/PropertyList.dtd">
<plist version="0.9">
<dict>
<key>24Hour</key>
<key>ColonsFlash</key>
<false/>
<key>InDock</key>
<false/>
<key>NSWindow Frame Clock</key>
<string>945 41 128 129 0 0 1152 746 </string>
<key>ShowAnalogSeconds</key>
<key>Transparancy</key>
<real>7.200000e+00</real>
<key>UseAnalogClock</key>
<false/>
<key>UseDigitalClock</key>
</dict>
</plist>
Jag har råkat ut för problem med att montera .dmg-fil på skrivbordet, får en felkod -95.
Sökte här på 99mac och konstaterar att näranog dussintalet trådar berör detta problem.
Efter lite research har jag hittat lösningen på mitt problem som kanske kan hjälpa en och annan.
Problemet som uppstår är att users "unknown" har försvunnit av en eller annan anledning. unknown behövs för att få det hela att funka.
Följa denna anvisning för att kontrollera om du saknar unknown och om så är fallet hur du återställer den. Därefter behövs en omstart och vips funkade det att montera .dmg-filer igen. Skulle kunna tänka mig att samma sak kan drabba .img-filer.
citera: After doing some more research on this problem, I came across this post on another forum which indicated this may be a problem with the unknown user on your OS X system. The unknown user is one of those hidden Ids, like root, that has special UNIX functions.
Eric Wing (another Helper) and I developed the following procedure for checking and recreating the unknown user if yours is missing.
Verify the existence of the unknown user:
There are two ways to check your system to determine if the unknown user is missing:
A. With NetInfo Manager
1. Open NetInfo Manager (in the Computer > Mac OS X > Applications > Utilities folder)
2. In the middle column of the resulting window, select (click once) on users.
3. The column just to the right should fill with the list of users. See if unknown appears in the list.
B. ´Get Info´ method
1. Select any file, preferably one you own (otherwise you´ll need to authenticate first).
2. Perform a Get Info (Command+I or Apple+I) key combination on the file.
3. Select the disclosure triangle for Ownership and Permissions panel.
4. Click the Lock icon.
5. Click the double arrowhead next to the "Owner: owner_name" field.
6. In the resulting list, unknown should appear in the list of potential owners.
To recreate the unknown user:
1. Open NetInfo Manager.
2. Click the Lock icon in the bottom left hand corner of the window to authenticate, and authenticate.
3. In the middle column, select users. The column just to the right should fill with the list of users.
4. Highlight/select nobody
5. Under the Edit menu, select Duplicate; or press the key combination Command+D (Apple+D). This will create a new user, nobody copy.
6. Select the newly created user, nobody copy.
7. In the bottom half of the split screen, you´ll see Properties and Values for ´nobody copy´. You´ll need to edit some of the Values for ´nobody copy´ to make them what they should be for ´unknown´ -- this will "convert" ´nobody copy´ into ´unknown´. ´unknown´ has the following values:
Property Values
expire 0
realname Unknown User
name unknown
passwd *
uid 99
_writers_passwd unknown
change 0
shell /dev/null
home /dev/null
gid 99
8. The following properties will need to have their values changed: realname, name, uid, _writers_passwd, gid. So double-click on the Values for those propteries and edit the contents with the values for ´unknown´ above.
9. In the menu bar, select Domain > Save Changes.
10. Agree to Update the copy of the database if you´re sure of your editing.
11. You should now see that nobody copy is now unknown
12. Quit NetInfoManager.
You should probably Restart at this point.
Hoppas detta löser err-95-problemen för dig också.
Jag har ett liknande problem.
För min sons datorspelande har jag gjort skivavbilder på hans cd-romspel, det är .img-filer. Dessa filer är med som objekt som ska startas vid inloggningen. Kollen av kontrollsumman är avstängd. När enheten ska läggas på skrivbordet kommer felmeddelandet ""fil.img" kunde inte läggas på skrivbordet - fel 95. (filsystem som inte kan anslutas)"
Jag tror att problemet uppstår när flera enheter ska läggas på skrivbordet sammtidigt. Pröva att provocera fram detta genom att öppna några stycken kopior på samma .img-fil sammtidigt och se vad som händer.
Det här var ju inte någon lösning på nåt problem men jag undrar om det är någon annan som har upplevt samma sak.
Har du kollat om du har user unknown?
Mitt förslag kanske funkar för detta ändamål också?
Jag antar att du gjort .img-filerna med shrinkwrap, nånstans i bakhuvudet ringer det en varningsklocka att det är problem med dessa i OS X. Någon som kommer ihåg bättre kan kanske fylla i?
Edit: Oh no, nu blev jag 99Mac-beroende oxå, typiskt
[ 05. mars 2003, 09:22: Meddelandet ändrat av: safir ]