Även om det går som tåget för iPod just nu tror jag att Apple måste uppgradera iPoden för att behålla ledningen. iPod har fram tills idag varit helt överlägsna sina konkurrenter. Under de senaste månaderna har dock t.ex. iRiver kommit en bra bit på vägen och deras spelare innehåller funktioner som radio och färgskärm vilket iPod saknar. Batteritiden är inte heller iPods starka sida.
Jag tror man missuppfattar skälen till iPodens framgången om man tror att det är mängden finesser som styr. Konkurrenterna har i flera år spottat ut den ena finessrika "iPod-killern" efter den andra, samtidigt som iPodens marknadsposition varit ohotad.
Enkelhet, användbarhet, design, "coolness" och precis de mest viktiga funktionerna har Apple lyckats plocka fram. Själv så har jag saknat FM-radio från dag 1 och jag önskar verkligen att Apple bygger in det, men det är ju alldeles uppenbart att det inte är den viktigaste finessen om man ska döma av hur enorm framgången varit för iPod.
Det gäller att Apple inte slappnar av utan satsar ännu mer på utveckling och marknadsföring.
Det kan du lugnt räkna med att Apple gör. Apple satsar lång mer på FoU än många andra företag i samma branch. Marknadföringen har varit väldigt lyckad också (man märker att en kampanj är framgångsrik när det kommer parodier på den). Men iPod verkar ha nåt ett sådant momentum att den marknadför sig själv genom att "drabbas" av samma sak som Macar längre råkat ut för: ständiga biroller i filmer, musikvideor, reklam osv osv.
Samarbetet med HP är också väldigt lovande och ett bra steg för att ytterliggare öka försäljningen av iPod.
Synd bara att Apple Sverige inte gjort mer, det är fortfarande relativt få i Sverige som vet vad en iPod är. Här är det inga 82 procent direkt. Största MP3-spelaren i Sverige är Jens of Sweden...
Jag tror att vi kommer att få se en iPod med färgskärm och radio inom den närmaste framtiden.
Att det blir färgskärm är redan så bekräftat som det kan någonsin kan bli utan att vara officiellt. Radio däremot... njae, då borde det ha funnits med i rapporterna.