Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL via USB till PC -> Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-11 22:47

Sahar ligger det till.

Vi har en ADSL-uppkoppling som gar via telefonlinjen, till ett ADSL-modem som i sin tur ar kopplat till en PC. Eftersom det har ar spanien och Maccar normalt inte stöds av internetleverantörer... saknas drivrutiner for det där modemet (som ar kopplat via USB).

Min fraga ar.. det finns ju nagot som heter "Internet-anslutningsdelning" under windows... vilket som jag tolkar det skulle da fungera om man trycker i ett natverkskort i PCn och drar en nätverkskabel till Powerbooken (med lite enkel konfiguration), sa borde det fungera...

nagon som provat detta i praktiken och kan saga om det funkar?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-12 04:03

Gör dig själv en tjänst: Kasta usb-modemet och köp ett som ansluts via Ethernet, alltså nätverkskortet. De kostar inte mer än några hundringar och ger bensäker uppkoppling. Att börja knepa och knåpa med anslutning via USB är en mycket osäker standard, såvitt jag förstår både på PC och Mac.

Nu kan ju ADSL-tekniken vara något annorlunda i Spanien med tanke på modemkravet men det borde finnas modem med Ethernet som ADSL-leverantören rekommenderar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 18:50
Ursprungligen av pekka:

Gör dig själv en tjänst: Kasta usb-modemet och köp ett som ansluts via Ethernet, alltså nätverkskortet. De kostar inte mer än några hundringar och ger bensäker uppkoppling. Att börja knepa och knåpa med anslutning via USB är en mycket osäker standard, såvitt jag förstår både på PC och Mac.

Nu kan ju ADSL-tekniken vara något annorlunda i Spanien med tanke på modemkravet men det borde finnas modem med Ethernet som ADSL-leverantören rekommenderar.

ja, jo, skulle jag kunna sa skulle jag strunta i USB-modemet, saken ar den att alternativet interentleverantoren hade (det enda) var en wifi-router (med ethernetmojlighet ocksa) med inbyggdt adsl-modem for 115 euro som alternativ till usb-modemet, sjalvklart skulle jag valja routern, men samtidigt stannar jag inte langre en 4 manader i denna lagenhet och skulle isafall sta sjalv for denna kostnad. sa darfor funderade vi over alternativet med att satta in ett natverkkort och dra en kabel till powerbooken.

alternativet ar att jag soker vidare... i butiker om dom har adsl-modem med ethernetkoppling for att plugga in datorer.. for sjalvaste ingangen till adsl-modemet ar ju vanlig telefonkontakt (som jag antar att ar mer eller mindre standard i adsl-sammanhang)

rekomendation?

tacksam för svar.

1
Bevaka tråden