Apple har ju sitt på det torra. De siktar förstås på att sälja med hög marginal. Den ökar om de inte sitter på lager. Om de inte sitter på lager och efterfrågan skjuter i höjden snabbt, som vid lanseringar, så växer leveranstiderna. Då framgår det klart att kunderna vill ha Apples produkter. Då stiger aktiekursen. Att Apple först och främst satsar på att sälja attraktiva produkter till ett högt pris visades tydligt när iMac/lampfästet tog slut och ingen efterföljare var produktionsklar. Hellre än att sälja en gammal produkt så satte Apple kunderna på "HOLD". Det torde vara ganska klart vid det här laget att Apple först och främst slår vakt om sitt "värde". Den image som gör att de kan överleva i en produktvärld som översvämmas av mjuka dussinvaror. De gör också klara val, kloka sådana som det ser ut, i form av att leverera produkter med begränsas funktionalitet i första omgången: Powerbook utan Usb, sedan med bara USB, sedan med USB+FW (men utan Airportkort), sedan med USB+FW+Airport i takt med att den "genomsnittlige" användaren är beredd att betala direkt vid hämtning från hyllan. De flesta användare har tid att vänta. De som inte har det har vanligen råd att köpa extraminne och extra batteri och extra allt.