Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTalk i Jaguar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att få Macar att snacka med varandra med Airport? Eller Ethernet?
Det var ju busenkelt i 9an.
Jag har tre TiBooks här nu.
Ska flytta filer från en till de båda andra.
Alla har Airport och fildelningen öppen.
Jag får upp dom när jag går till "Anslut till server", men de tajmar ut innan jag får chansen att skriva in användarnamn och lösenord.
Hur ska jag ställa in AppleTalk, Airport och Fildelning?
Nån som vet?

Edit: Rättade felstavning.

[ 26 December 2002, 20:39: Meddelandet ändrat av: Nurell ]

Ovanstånde kan tyckas vara trivialt och enkelt.
Till saken hör att jag bara har Jaguar installerad på en PowerBook på jobbet, resten av Macarna går på 9an (Quark, I say no more).
Nu sitter jag hemma med två nya Powerböcker som går på Jaguar och ingen av dom vill snacka med min "gamla" PowerBook som också går på Jaguar.
Hur gör man?
Jag har provat med allt, tror jag.
Men säkert missat nåt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-26 21:41

Har du Airport kryptering på?
Den ställer till flera problem.

Jag förstår inte riktigt hur du gör, men har Mac OS X i alla 3 är det inte svårt, likaså om du har 9:an i en annan.
Slå på fildelning i den du vill hämta ifrån, (bry dig inte om något annat)
Sedan går du till den dator där du vill se den förra datorns hårddisk dyka upp. Välj anslut till server.
Klart.
Ja lösenord och sånt om du har det, Och rätt Namn på den dator du hämtar ifrån. Men det har du väl

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-26 22:21

Om du har system 9:an, då gäller det att se till att kryssa in "fildelning över TCP/IP" (gå till "Fildelning" under Inställningar).
Då kan OSX hitta din datorn.

Jag framstår säkert som ett blåbär i sammanhanget.
Jag har hållit på sedan Hedenhös med Macar och har aldrig haft några problem med fildelning under 9an och dess föregångare.
Jag har ingen kryptering på och det fungerar inte ens med Ethernet-sladd.
Fildelningen är öppen på alla tre och AppleTalk aktiverat. Och Macarna syns när jag går till "Anslut till server..." Ibland får jag upp den "Väljaren-snarlika" rutan där man ska skriva in användarnamn och lösenord. Då gör jag det och kommer det upp en ruta där det sår att det är fel användare eller fel användarnamn eller att fel prilivigerier är angivna????
Eller så kommer det en ruta som räknar tid baklänges till någon slags time-out.
Jaguaren är bra på många sätt och vis, men det här var betydligt enklare och bättre i 9an.
Nu har jag slaskat över det som ska slaskas över med FireWire-sladd. Men det skulle vara kul att veta hur det fungerar.

OBS. Till saken hör att det finns en AirPort-ansluten iMac här som går på 9an och den kan kommunicera med alla TiBookarna åt vilket håll som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-26 23:16

Det ska gå lätt !
Den dagen jag hade 2 st OSX dator, då var fildelning mycket bättre och snabbare. Jag finner det märkligt att din är omvänd problem. Du skrev: "Ibland får jag upp den "Väljaren-snarlika" rutan där man ska skriva in användarnamn och lösenord." Vad menas ibland ? blir det inget alls ibland ? Error rutan ? Har du en Router ? eller en HUB ? Det är inte så enkel egentligen, det är flera faktorer.

En Airport basestation, den gamla modellen.
En iMac 400 Se som går på 9.2.2 och som snackar med TiBooken på Jaguar och TiBooken snackar med den. Inga problem.
Har en Zyxel 1001H ISDN Router här hemma.
Problemet uppstår när datorer som går på Jaguar ska snacka med varandra. Det går ju inte ens med en korskopplad Ethernet-sladd.
På jobbet har jag då samma TiBook och ett nätverk med 10-12 andra Macar, nätverket är ett 100 megabits med switchade routrar. Alla andra Macar går på 9.2.2 men ingen av dem kommer åt TiBooken, men den kommer åt alla andra Macar.
(Allt annat funger perfekt, t o m med ett par fula PC-burkar som vi måste ha).
Det är nåt grundläggande fel jag gör.
Jag har glott i Mac OS X Bible och gjort som man ska, men det funkar inte i alla fall.
Oerhört frustrerande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 00:02

Man måste komma ihåg att de som har system 9 måste kryssa in "fildelning över TCP/IP".
Det är viktigt att IP nummer syns i den rutan. Då kan de som har ändrat (system 9) i sina datorn kunna gå få kontakt med din datorn som har OSX eller annan OSX.

Jamen, nu försöker jag ju att få Jaguar-macar att snacka med varandra.
Med Mac OS 9-junket funkar det ju.
Det funkar för mig alltså mellan Jaguar-macar och Mac OS 9-macar, men inte mellan Jaguar-macar.
Oavsett nätverkstyp. Det är alltså inte relaterat till Airport eller Ethernet, det är relaterat till mina kunskaper i detta ämne. Känner mig som en låginformerad troglodyt just nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-27 00:36

Mellan jaguar macar måste ha fungerande IP-nummer. Det verkar väldigt konstig problem. Men flera har haft problem med nätverk, eftersom kvalitet på ethernet kablar är si så där. Men det är inte så enkel, har du Router ? som tilldelar DHCP ?
I stora nätverk är det viktigt med DHCP.

Är det så?
Måste man ha IP-nummer även om man kopplar ihop Macarna med en korskopplad Ethernet-sladd?
Har svårt att tro att det är så.
Jag tror att det är nåt annat fel som jag gör.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Är det så?
Måste man ha IP-nummer även om man kopplar ihop Macarna med en korskopplad Ethernet-sladd?
Har svårt att tro att det är så.
Jag tror att det är nåt annat fel som jag gör.

Datorer som använder TCP/IP måste ALLTID ha en IP-adress. Utan IP-adress är kommunikation via TCP/IP omöjlig. Men sedan kan maskinerna få sin IP-adress på olika sätt. Variant 1 är att man sätter IP-adressen manuellt. I variant 2 tilldelas maskinen en IP-adress automatiskt av en DHCP-server (eller en BOOTP-server, de gör samma sak). Och i variant 3 tilldelas maskiner som konfigurerats för att använda servertilldelad IP-adress en adress via APIPA (Automatic Private IP Addressing) om det inte finns någon DHCP-/BOOTP-server i nätet. APIPA fungerar i MS Windows * och i MacOS X. Nackdelen med APIPA är att man kan få vänta en stund på att maskinen letar efter en DHCP-/BOOTP-server innan en adress tilldelas automatiskt, det måste bli en time out först. Det verkar inte fungera 100%-igt i MacOS X heller av någon anledning. Så för att undvika problem så väljer man att tilldela IP-adress automatiskt när man kopplar ihop Macar med en korsad TP-kabel. Använd till exempel adresserna 10.0.0.1 och 10.0.0.2 med subnätmask 255.255.0.0 så slipper du problem.

Har redan de IP-adresserna och subnet-siffrorna inskrivna i TCP-IP.
Allt funkar när macarna ska snacka med 9-burkar, men inte med Jaguar-burkar.
Det är nåt skit med Jaguaren där. Det spelar ingen roll om jag låter dom tajma ut. Det blir ingen kontakt.

Ta en titt på Jaguarens inställningar för brandvägg (system preffs "fildelning") och kryssa för personlig fildelning. Mina 2 jaguar-macar funkar snällt mot varandra när detta väl var inställt.

Olle

[ 27 December 2002, 01:42: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Det har jag redan kollat, men tack ändå Olle.

Försöker du ansluta med att skriva t.ex: smb://194.216.7.26 - dvs med detta "smb://" innan ip-nummret ???

Jag har provat med det på inrådan av en annan 99-macare i kväll. Men jag är inte 100 på att allt annat var rätt just den gången.
Ska kolla det i morgon.
Tack för tipset.
Nu måste jag gå och dregla ner kudden och drömma om cigaretter.

Tror att du inte ska blanda in AppleTalk i detta - jag har mina ständigt avstängda från AppleTalk, se följande som du faktiskt har i "Hjälp":

Koppla ihop två datorer med hjälp av Ethernet

Om du vill använda TCP/IP istället för AppleTalk, så ser du till att båda datorerna har IP-adresser, och sedan skriver du in den andra datorns IP-adress i dialogrutan Anslut till server (Mac OS X) eller dialogrutan Nätverksnavigation (Mac OS 9). Om den andra datorn kör Mac OS 9, öppnar du inställningsprogrammet Fildelning, och markerar kryssrutan Tillåt fildelningsklienter att ansluta via TCP/IP.

Du hittar en dators IP-adress i inställningspanelen Fildelning (Mac OS X) eller i inställningsprogrammet Fildelning (Mac OS 9). Vid behov kan de tilldela IP-adresser som börjar på 10.0.0.

[ 27 December 2002, 02:14: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Det låter vettigt.
Jag kollade faktiskt i "Hjälp", det brukar jag göra för att slippa göra mig dummare än nödvändigt.
Hittade inte det där du beskriver.
Men man måste väl inte nätverka via TCP-IP? Det behöver man ju inte med Mac OS 9.
Eller måste man det för att det ska funka med X?

Tror faktiskt att både AppleTalk samt TCP/IP bara är olika protokoll och att det sistnämnda inte ska förväxlas med enbart trafik över internet... testa med detta och fyll i detta med smb://ip-nummrena - då ska nog de lokala datorerna dyka upp... under förutsättning att någon mapp är delad för just fildelning. ID och lösenord förutsätter jag att du har tillgång till på samtliga burkar.

[ 27 December 2002, 02:20: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

Ja, men du skall inte ha fildelning på i den dator som du skall överföra dina data till.

Du skrev att du har fildelning på i alla 3, då går det inte.

Nu har jag kommit på hur man gör.
Jag är ett obetydligt litet arsel som inte fattade att man måste ställa in prilivigierier för den aktuella driven.
Nu har jag gjort det och då går allt som smort och jag blir glad som en ost. Man behöver inte ha TCP-IP aktiverat, Utan bara köra på som vanligt.
Fast det kanske alla trodde att jag fattade innan.
Jag är säkert mer låginformerad än tillåtet.

1
Bevaka tråden