Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 300D <-> iPhoto

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en 300D, och har följt diskussioner och omdömen här på forumet under några veckor - överlag positiva recensioner, även om jag misstänker att en del av dom görs utifrån proffsets synvinkel och inte hobbyfotografens.

Min första tanke var att köpa en kompakt digitalkamera, men drabbades plötsligt av insikten att jag istället kunde ersätta min EOS50 analoga med en digital systemkamera.

300D verkar passa mig som hobbyfotograf bra; en liten detalj som inte avgör något men ändock är intressant är hur väl den integrerar in i iPhoto eller liknande program?

Någon som vet?

mvh /CX

Ursprungligen av Charles Xavier:

300D verkar passa mig som hobbyfotograf bra; en liten detalj som inte avgör något men ändock är intressant är hur väl den integrerar in i iPhoto eller liknande program?

Utmärkt gissar jag, d.v.s. som vilken digitalkamera som helst. iPhoto hanterar dock inte RAW-format. Och tar ma många bilder i 6 megapixel så växer ens bildbibliotek snabbt och iPhoto blir segt om man inte har en snabb dator med massor av minne.

  • Medlem
  • 2004-10-14 10:21
Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag funderar på att köpa en 300D, och har följt diskussioner och omdömen här på forumet under några veckor - överlag positiva recensioner, även om jag misstänker att en del av dom görs utifrån proffsets synvinkel och inte hobbyfotografens.

Min första tanke var att köpa en kompakt digitalkamera, men drabbades plötsligt av insikten att jag istället kunde ersätta min EOS50 analoga med en digital systemkamera.

300D verkar passa mig som hobbyfotograf bra; en liten detalj som inte avgör något men ändock är intressant är hur väl den integrerar in i iPhoto eller liknande program?

Någon som vet?

mvh /CX

Inte riktigt vilken kamera som helst, men 300D ska funka. Jfr http://www.apple.com/macosx/upgrade/cameras.html
Tror iofs att det är dags att titta på en ersättare till iPhoto, du växer ur programmet med en sån kamera, i alla fall är det min erfarenhet. Efterlyser tips på ersättare, kör själv med Qpict för snabbgenomgång av stora bildmassor och Photoshop för all annan behandling.

Charles >>

Jag har en 300D och är mycket nöjd med den.
Jag är också "hobbyfotograf" och inte proffs på ngt sätt.

Jag använder inte iPhoto pga att jag inte gillar att det gör så många olika kopior av alla bilder och sprider ut på en massa ställen (= tar plats och svårt att ta bort sånt man inte vill ha kvar).
Däremot så fungerar det klockrent mellan kamera och program.

Jag kör Image Capture och lägger i mappar med datum och namn.
Använder Qpict ibland men oftast bläddrar jag igenom bilderna i rätt mapp med finderfönstret.

- Slice -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-14 11:22

Jag använde 300D och Iview istället för iPhoto av samma skäl som Slice anger. Funkade kalas!

1
Bevaka tråden