Har använt PayPal ett par gånger och det har nästan gått hur bra som helst.
Men men sist här i börja på mars skulle jag köpa ett nytt batteri till min videokamer via ebay.
När jag skulle betala var mitt PayPal konton spärrat, och instuktioner om hur jag skulle öppna kontot igen:
- byta lösenord
- byta ledtråd till lösen
- samtfaxa in en personlig räkning med samma adress (vanligt förfarande i länder utan ordentligt personnummer) som mitt visakort
Vad hade hänt?
Vet inte riktigt men skall kortfattat beskriv. Kontot var visst spärrat den 11 januari, man får ju massa mejl från tjänster man anslutit sig till och man läser ju inte alla ordentlig.
Men nu efteråt kunde jag se att jag fått minst två "fraudulent emails" Som börjad med - "Dear PayPal member" -, och med länkar, till ett formulär som jag började fylla i men när de vill ha pin-koden till Visa-kortet så drog jag öronen åt mig. Men det är ju lätt hänt att man slår Returna av gammal van. Men det mejlet kom senare, det första 5 januari har jag inget minne av att jag klicka på någon länk och jag tror att det var det mejlet som föranledde att PayPal spärrade kontot.
Jag gissar på att man spamar ut falska PayPal mejl och har man ett konto och känner sig träffad av meddeland i mejlet är det lätt hänt att man klicka på länken i mejlet.
Det bra i situationen var ju att PayPal hade spärrat mitt konto direkt när PayPal hade upptäkt bedrägeriförsöket, om det beror på om någon försökt använda mitt konto eller om PayPal haft någon form av säkerhetsfunktion som märkt av någon typ av angrepp därför spärrat massa konton vet jag inte.
Men så här efteråt känns det säker och de kontakter med PayPal jag har haft har varit bra. Svar på mejl kan ha tagit någon dag eller två men alltid innom det tiden PayPal 48-72 timmar. Visst känns det lite osäker att mejla när man fått falska mejl men efter ett telefonsamtal så känner jag mig hyggligt trygg igen.
Väntar nu bara på ett nytt Visakort
Kritik
Därremot kan jag säga att säkerhetsintruktionerna man fick när kontot öppnades var bristfälliga eller presenterade på ett sånt sätt att man inte la märke till dem men det är något år sedan.
Kanske betydlig bättre idag.