Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Java program som BankID tjänsten använder sig av är inte Macintoshkompatibla"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-03-17 15:57

"Java programmen som BankID tjänsten använder sig av är inte Macintosh kompatibla" - det var svaret jag fick från min bank (Ikanobanken) när jag klagade på att jag inte fick deras tjänst BankID att fungera.
Jag fattar inte! Tanken med Java var väl ändå att det skulle vara plattformsoberoende. Nu verkar det som om M$ har lagt sig i och vänt Java mot oss Macintoshanvändare.

Nån som kan detta.
Hur svårt är det att göra ett plattformsoberoende program med Java?
Stödjer Apple Java fullt ut i Mac OS X 10.2.4 (helt uppdaterad)? Om inte, vad saknas?

BankID-tjänsten är viktig som jag ser det. Bankerna väljer själva om de vill stödja Mac OS i sina internetbanker och man kan ju alltid byta bank om den inte sköter sig. Men BankID är större, det är ju lika för alla banker. Det hjälper inte att byta bank. Vem bestämmer över BankID?

Suck! Om det inte vore för att jag var så oerhört förtjust i MacOS skulle jag nog lockas över till den mörka sidan...det verkar ju så mycket enklare där...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-03-17 16:14

Tyvärr ger inte RSVs sida nån mer information. BankID kräver M$. Postens lösning kräver också M$.
Hur kan RSV gå med på att medvetet stänga ute vissa datoranvändare? De skriver ju att det är viktigt att redan nu skaffa sig ett elektroniskt ID!!

• Medlem
  • 2003-03-17 17:01

läs mer om detta här.

• Oregistrerad
  • 2003-03-18 00:15

För att försöka återgå till ursprungsfrågan, vad är Java och så vidare. Att som Ikano-banken skriva att javaprogrammen inte är Mackompatibla är skitprat. Om de inte fungerar på Mac är de inte Javaprogram helt enkelt. De har väl använt farbror Bills egensnickrade Java-fake som inte har något med Java att göra. Det är ju bl.a. därför som Sun bråkar/bråkande med MS i rätten. Följer man gällande Javastandard och den tilltänkta plattformen har en korrekt Javamotor/läsare eller vad det heter, skall det fungera. Det är precis samma fenomen som med CD-formatet och kopieringsskydden, Philips med andra tog fram formatet CD, som självklart har en standard, sedan kommer andra nissar och ändrar formatet till något sämre, med kopieringsskydd (tror de) och kallar det också för CD, så klart Philips och andra blir snea, det blev Sun också när MS kallade sitt skräp för Java när det inte följer Javanormen. Java har ju som idé att vara plattformsoberoende, det är ju det som är det fina med Java.

Jörgen har dessvärre fel. Man kan skriva Javakod som är helt gilltig Javakod men som endast kommera att fungera på en viss plattform. Java är designat från grunden med tanke på att understödja plattformoberoende lösningar. Språket kan inte tvinga fram sådana program.

Man måste nog känna till detaljerna i just det här fallet för att ta reda på vilka skäl som är dom riktiga skälen i just det här fallet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: TomasW:
"Java programmen som BankID tjänsten använder sig av är inte Macintosh kompatibla" ... (Ikanobanken)

Föreningssparbanken svarar så här:

"Hej

BankID fungerar tyvärr inte i Mac då Mac inte kan hantera aktiva javaappletar, som används exempelvis vid installationen."

Hur rätt och riktigt det påståendet är vet jag inte, men det är ia alla fall "förklaingen".

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-03-18 08:32
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: TomasW:
"Java programmen som BankID tjänsten använder sig av är inte Macintosh kompatibla" ... (Ikanobanken)

Föreningssparbanken svarar så här:

"Hej

BankID fungerar tyvärr inte i Mac då Mac inte kan hantera aktiva javaappletar, som används exempelvis vid installationen."

Hur rätt och riktigt det påståendet är vet jag inte, men det är ia alla fall "förklaingen".

//Mikael

De syftar nog på LiveConnect, som innebär en koppling mellan appletar och javascript. Man kan t.ex. få resultatet från en applet att fylla i en form-variabel och dylikt. Detta är en mycket användbar finness som konstigt nog funkar skitbra på windows, linux mm, men riktigt uselt på mac.
På jobbet har vi utrett det här och kommit fram till följande angående LiveConnect-stöd i browsers:

Browsers OS9
-----------------
MS Internet Explorer 5 no
Netscape 4.7 no
OmniWeb 4.1 n/a
Mozilla 1.0, 1.1 crash
Mozilla 1.2 crash
Chimera 0.6 n/a
iCab 2.8.2 no
Opera 6.0 no

Browsers OS X
------------
MS Internet Explorer 5 no
Netscape 4.7 n/a
OmniWeb 4.1 no
Mozilla 1.0, 1.1 no
Mozilla 1.2 works
Chimera 0.6 ?
iCab 2.8.2 ?
Opera 6.0 no

Den enda hittills som funkar är alltså Mozilla 1.2 för OS X. Mozilla 1.3 funkar inte då man bytt till Apples javamotor som inte stödjer LiveConnect.

• Medlem
  • 2003-03-18 10:42

Frågan är om Java 1.4.1, den senaste versionen från Apple som släpptes nyligen, kan visa sig vara en öppning?

Edit: stavfel.

[ 18. mars 2003, 10:42: Meddelandet ändrat av: Gg ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-18 11:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gg:
Frågan är om Java 1.4.1, den senaste versionen från Apple som släpptes nyligen, kan visa sig vara en öppning?

Det verkar tyvärr inte så. Senare versioner av KDE-browsern stödjer LiveConnect, så man kanske kan hoppas på senare versioner av Safari.
Man kan göra workarounds för problemet, men det är väldigt knöligt och högst oelegant. En metod är beskriven här: http://home.tiscali.be/be000278/Mac/JStoJava2/JSJworkaround.htm
Jag förstår verkligen web-utvecklare som skippar mac-stödet får sådana här applikationer.

1
Bevaka tråden