Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera hårddisk korrekt?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt ta en kopia på min inbyggda 60GB-hårddisk till en nyinköpt extern 250GB-disk i backup-syfte, men även för att kunna starta med samma system på en annan dator.

När jag väljer att kopiera hela disken. (Drar hela disken till den externa med alt-tangenten nedtryckt) säger den att vissa filer inte kunde kopiera för att de har speciella behörigheter. Och detta har jag testat även när jag är inloggad som root.
Kopieringen går i övrigt bra.
Men när jag sedan försöker boota upp på den externa hårddisken går det inte.
Vad kan vara fel?
Finns det något annat sätt att göra för att kopiera över hela disken med rättigheter, dolda filer osv intakt? Att göra en diskimage är inte ett alternativ eftersom jag inte kan boota från den då. Det fungerar bara för backup.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • 2004-09-29 12:59

Carbon copy cloner

Med CarbonCopyCloner eller SuperDuper kan du göra det. Kolla på VT.
Fast det borde gå med Panthers Skivverktyg också, har inte provat, dock.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-09-29 15:28

Instämmer med föregående talare: CarbonCopyCloner rekommenderas.

  • Medlem
  • 2004-09-29 15:46

Enligt ihärdiga rykten ska även skivverktygen klara biffen med återställning. Det har jag inte provat själv, men det är ju lätt att prova.

Jepp, CCC är bra. Men jag passar på att ställa en följdfråga: Går det att kopiera från en skivavbildning till en FW-hårddisk och tillåta datorn att starta från FW-hårddisken och ändå behålla de tidigare filerna som fanns på FW-hårddisken?

Eller, lite kortare: Går det att kopiera över innehållet från en skiva en annan skiva utan att radera det som finns på målskivan?

  • Medlem
  • 2004-09-29 15:57

Japp. Men om objektsnamn högst upp (längst ner?) i trädet krockar kan det kanske bli konflikter, så se till att det inte händer.

Tack alla!

CCC fungerade utmärkt.

boot problem

Vad kan jag göra min g3 beige mac kan gott boote från cd med 9.2 men inte från x eller 10.1 vad kan felet vara och kan ni hjälpa mig hurtigt jätteviktigt.

Senast redigerat 2004-10-17 12:12

Testa att nollställa parameter-RAM:et genom att starta upp med Äpple-Alt-P-R nedtryckt och håll de nedtryckt tills datorn gett ifrån sig 2-3 startljud.
Starta sedan med CD:n i och "c" nedtryckt.

Har vi redan gjort 50/11 gånger,starter med en 9.2 cden i men inte med 10.1.Den bara starter om och om igen.Annan ide där kan hjälpa.

Det som är problemet är att jag måste installera systemet på en bärbar eller annan dator och flytta hdden till min mac , så fungera det, så vad kan vara problemet

boot problem

Vad kan jag göra min g3 beige mac kan gott boote från cd med 9.2 men inte från x eller 10.1 vad kan felet vara och kan ni hjälpa mig hurtigt jätteviktigt.

1
Bevaka tråden