Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man filer och mappar osynliga?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket är det enklaste och billigaste sättet att göra mappar och dokument osynliga?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-17 17:45

Sätt en punkt framför filnamnen. Alltså, om du har en fil, orvar, döp om den till .orvar. Vet inte om det gör nån skillnad direkt i finder, men så funkar det i unix-världen iaf

EDIT: aah, ser nu att finder vägrar om man försöker sätta en punkt framför filnamn. Men via terminalen fungerar det hur bra som helst:

$ mv orvar .orvar

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-10-17 17:50

Det finns ett litet program som heter Ghost Folder...kolla på MacUpdate!

Gräjt!

Tackar för Unix-trixet (som jag borde kunna vid det här laget) och Ghost Folder.

PS. Hur listar man även osynliga filer i Terminalen? DS.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-17 18:13
Ursprungligen av carlsson:

PS. Hur listar man även osynliga filer i Terminalen? DS.

$ ls -a

manualen till ls är ganska nyttig. skriv man ls

brukar köra med ett alias så att ls alltid använder flaggan -F

Jag gjorde en man -ls innan jag skrev min fråga, men fattade inte mycket....

Tack för hjälpen!

Jag gillar: ls -CFGa

Okej, nu har jag provat dessa varianter i vardagslivet, och det visar sig att det var knepigare än det var tänkt.

- Döpa om filen med punkt framför går inte, för då tappas länken till resp mapp...
- Ghost folder är way to krångligt för att kunna använda på ett vettigt sätt...

Som sagt, i File Buddy finns en flagga som heter "Invisible". Jag vill använda mig av den, fast utan File Buddy...

Anledningen till att jag vill ta bort filerna är att jag HATAR programvaruföretags förmåga att lägga inställningsmappar i Dokument-mappen, som man generellt vill ha sina EGNA grejer i. Exempel på detta är "Microsoft Användardata" och "Palm". Det finns en biblioteksmapp, använd den era puckon!!!
Nåväl, jag vill alltså göra dessa mappar osynliga, så att de försvinner från mitt (och mina kunders) liv.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-19 19:30

Ursprungligen skriven av Richard Rönnbäck

Det här verkar funka, men du måste eventuellt starta om Finder för att förändringen ska visas.

tell application "System Events"
set visible of (choose folder) to false
end tell

//Tacket går till Rickard för detta.
Vill du göra mapparna synliga så är det samma script fast ändra false till true.

Låter ju kanon! Kombinera den med en droplet känns ju som ett givet Applescriptande.

Nu köpte jag FileBuddy till slut ändå, men tackar ändå för inputen!

1
Bevaka tråden