Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej. Nu är jag lite osäker på vilket forum jag ska välja...

Jag sitter här med en G4/400 körandes OS 10.2.3, via ethernet anknuten med en 6500/250 körandes OS 9.1

Hur Tusan ska jag få dom att kommunicera?

Jag vill om möjligt lösa det utan att använda appletalk eftersom det slöar ner åtminståne OS9-maskinen.

Jag skulle vilja kunna uprätta någon slags filövervföring. Kanske hotline...

1.
Hur listar man ut datorernas ip-nummer när man har ett par datorer sammankopplade via ethernetkabel (och inte via nätet).?

2.
Om någon kan beskriva långsamt och försiktigt (så att jag kan fatta det här nån gång) hur jag länkar ihop min maskiner, så bleve jag oerhört tacksam.

Mvh david s

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-29 13:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Slättne:

1.
Hur listar man ut datorernas ip-nummer när man har ett par datorer sammankopplade via ethernetkabel (och inte via nätet).?

2.
Om någon kan beskriva långsamt och försiktigt (så att jag kan fatta det här nån gång) hur jag länkar ihop min maskiner, så bleve jag oerhört tacksam.

Mvh david s

Hej!
Hur ser ditt nätverk ut, har du en switch/hub och/eller en router eller har du kopplat ihop datorerna direkt med en Ethernet-kabel? Har du någon typ av uppkoppling (modem, ADSL,...) mot omvärlden som kräver vissa TCP/IP-inställningar?

Hur får datorerna sina IP-nummer? Dynamiskt tilldelade från en server eller manuellt tilldelade av dig? Kolla i TCP/IP-inställningen.
Du kan ju sätta IP-numren till 192.168.0.1 och 192.168.0.2 (till exempel) om du vill ha ett eget litet lokalt nät, fast denna lösning blir inte så bra om du vill kunna koppla upp dig mot omvärlden också utan att behöva ändra TCP/IP-inställningar...

Svaret på frågan hur du får dina datorer att kommunicera med varandra beror dels på hur din nätverksmiljö ser ut samt dels på vad du vill göra med nätverkningen. Vill du bara flytta lite filer då och då så är nog ändå AppleTalk-kommunikation (med Fildelning påslagen i OS9.1) ett ganska enkelt sätt (I´m sorry), fast visst blir OS9 på din maskin segt...

Du får gärna återkomma med lite mer info.

Mvh Bosse

1
Bevaka tråden