Efter att ha läst och postat i Keith Robinsons inlägg om vilka böcker vi har på våra hyllor började jag tänka på att det vore schysst om man gick ihop ett par stycken i sin stad och lånade av varandras böcker. Det vore bara en liten del dock, det det handlar om är egentligen lokala utvecklargrupper.
Jag jobbar som frilansande utvecklare (främst webbutveckling) och har en del vänner som håller på med liknande grejer. Men det vore väldigt kul att komma i kontakt med andra utvecklare i Göteborg. Man skulle kunna skapa ett nätverk av utvecklare som träffas för att utbyta erfarenheter, låna böcker av varandra, kör kodmarathon, etc. Vad som helst egentligen. Om man behöver hjälp eller inte har tid/kompetens för ett projekt kan man anlita någon annan i nätverket.
Jag tycker att detta är en toppen idé, och det är naturligtvis inget som man ska begränsa till Göteborg (där jag bor). Man kan ha lokala grupper men naturligtvis ändå hålla kontakten med de andra grupperna runt om i landet. Visst är det suveränt med online communities som 99mac, 99web och Cocoa.se, men jag är ute efter något där man kan träffas personligen.
Vad säger ni? Låter det intressant? Finns det redan kanske?
/ Carl-Johan