Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad duger en ibook 14.1" g4 1,33ghz till?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

just nu sitter jag och funderar på om jag ska köpa en ibook 1,33ghz 14" eller en imac g5 1,6ghz 17".
problemet är att jag har ingen anning om vad en ibook pallar, te.x om den duger till att jobba med adobe illustrator (inte prestanda utan storleken på skärmen.)

så ge mig lite syn på det hela, själv har jag lite + / - jag kan räkna upp:

ibook:
+bärbar
+airport

-liten skärm

imac:
+prestandan
+stor skärm

-inte bärbar

det jag ska ha macen till är:
-mycke surfande
-mycke adobe program
-mycke mp3
-lite film

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-21 19:59

Ta en iMac G5 med 20-tumsskärm och 512 MB extra minne. Mycket bra skärm och bra prestanda. Om du absolut måste ta en bärbar dator är det smartare att välja iBook 12 tum eller en Powerbook. (Powerbook kan använda externa skärmar på ett helt annat sätt än iBook.) iBook 12 tum och 14 tum har nämligen samma upplösning på skärmen, så du vinner ingenting på att ta den större datorn, såviuda du inte är synskadad.

Ursprungligen av Mondo:

(...) så du vinner ingenting på att ta den större datorn, såviuda du inte är synskadad.

Haha, du är inte klok, Mondo Det räcker nog att ha fyllt 40 för att man ska uppskatta de lite större pixlarna. Det är i-n-t-e för att blidka de synskadade Apple byggt en 14-tummare.

I övrigt håller jag med Mondo, köp iMac 20. Jag har setuppat (förlåt ordet) en 17-tummare åt en kille på jobbet idag, och det är en jäkligt kool maskin. Och 20-tummaren är såklart precis vad du behöver för att köra AI!

• Oregistrerad
  • 2004-10-21 22:18

Då du nämner de två datorerna som alternativ antar jag att du anser 20" iMacen är för dyr. Så jag skulle säga att du ska köra på den iMacen du tänkt dig. Det lär nog va en rejäl prestandaskillnad emellan de två du nämner, och dessutom är ju nya iMacen halvt bärbar.

Man kan säga att det är bärbart vs användbart... Alltså om det är bärbart som prioriteras så har du egentligen inte så mycket alternativ. Vill du kunna stoppa datorn i ryggsäcken och ta med den till skolan, jobbet, sommarstugan eller bara ut i hammocken - då är det iBook som gäller. Själv är jag fast i "bärbarhetsträsket". Men känner man att det ändå bara är på en plats man ska sitta, ja då pekar allting på en iMac G5 med bättre prestanda men framförallt men en mycket bättre och större skärm (oavsett om du väljer 17" eller 20").

Vad gäller programmen du använder så klara nog iBooken av det alldeles utmärkt, även om iMacen är snabbare. Det är lite en fråga om hur tolerant man är.

1
Bevaka tråden