Äntligen sitter jag framför min kära PowerBook igen. Det här är vad som hände:
Lördag förmiddag: Jag spiller Coca Cola i datorn. Springer allt vad jag kan för att hämta papper, torkar som en tok, t.o.m. innuti cd-rom-enheten. Försöker starta datorn men förgäves - apparaten är trasig.
Lördag kväll: Knoppix går igång utan problem. Jag drar slutsatsen att hårddisken är trasig.
Måndag kväll: Efter att ha varit hos min lokala datorhandlar och investerat i en sprillans ny hårddisk visar det sig att det inte alls var hårddisken som var trasig. Min nya teori är att ide-kontrollen har gett sig, något som förbryllar mig eftersom att cd-enheten fungerar precis som den ska.
Tisdag eftermiddag: Lämnar tillbaka hårddisken och beställer en kabinett för 2.5"-hårddiskar.
Fredag eftermiddag: Kabinetten har kommit. Jag monterar hårddisken i den, pluggar in firewire-kabeln och startar. Och det hela fungerar!
Jag har kvar allt som jag hade tidigare. Datorn startar upp med mina gamla installation och än så länge fungerar allt hur smidigt som helst. Jag är förvånad! All musik, alla bilder - allt. Jag är snuskigt glad just nu!
Reperationskostnad: 645 kronor. Dock fick jag ett tillgodokvitto på mellanskillnaden mellan kabinetten och hårddisken (350 SEK). Det slutade med att jag inhandlade ett riktigt tangentbord.