Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inloggning som root och sedan?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-10-07 12:47

Jag loggade in som root bara för att jag "var tvungen"att lägga in en ICC-profil i systemet. Sedan loggade jag ut och in igen som admin. när jag kikar i processwiever så ser jag att processer som ägs av root is running, bl.a ApplefileServer. Är detta i sin ordning?
Bör jag inaktivera root på nåt sätt?

• Medlem
  • 2001-10-07 17:16

root styr och ställer över en hel del, det bara är så. Det är inget du behöver oroa dig över om du inte rotat runt hej vilt när du varit root/su:at.

Just ja, det här med att avaktivera root... Du kan alltså avaktivera möjligheten att logga in som root/su:a, inte root som sådan. root är alltid aktiv.

[ 07-10-2001: Meddelandet ändrat av: tott ]

Processer som ägs av root är systemets egna processer, som det inte är tänkt att användarna ska mickla med. Ett bra exempel är kerneln, men även processer som netinfod, cron och sshd. Det är alltså fullt normalt att större delen av processerna som är igång ägs av root, och det bör inte vara på något annat sätt heller.

Känner man att man ändå "måste" döda en av systemets processer är det bara att su:a in som root och stänga av dem, men logga för guds skull inte in som root om du inte känner att du har benhård koll på vad du gör! Som root kan man ställa till med vad som helst utan minsta lilla skyddsnät, så det rekommenderas bara för folk med mycket god Unix-vana.

1
Bevaka tråden