Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook + OS X

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 21:36

Nu är det så att jag beställt en iBook som jag förmodar kommer med OS X installerat (i alla fall så jag uppfattat det). Eftersom jag bara pillat lite på gamla iMacs förut och pillat på en iBook i ungefär 15 min förut så undrar jag lite saker. [Ni kanske tycker jag är galen som köper en maskin inte så väl insatt i, men lite får man vara och tror blir missnöjd.]

1. Vad är det absolut första jag ska göra när jag får den? Säkerhetsuppdateringar är jag van vid att behöva fixa i windows och i linux. Behöver jag fixa detta till iBooken - i så fall hur?

2. Någon bra sida med tips och trick till OS X och iBook?

3. Några personliga tips?

1. Säkerhetsuppdateringarna gör du med Systeminställningar, det går mkt smidigt och uppdaterar alla Apples egna program. Det första jag skulle göra annars är att stoppa i skivorna du får med ( så klart) sen skulle jag ändra utseendet och ha dock på vänster sida.

3. Skaffa några essentiella program. VLC för divx/avi och Trasmit för ftp. Annars är datorn fätt komplett med Apples egna program + MS Office.

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 21:51
Ursprungligen av Crille:

1. Säkerhetsuppdateringarna gör du med Systeminställningar, det går mkt smidigt och uppdaterar alla Apples egna program. Det första jag skulle göra annars är att stoppa i skivorna du får med ( så klart) sen skulle jag ändra utseendet och ha dock på vänster sida.

3. Skaffa några essentiella program. VLC för divx/avi och Trasmit för ftp. Annars är datorn fätt komplett med Apples egna program + MS Office.

1. OK, inga problem att hitta systeminställningarna?

3. Jo, detta känner jag till - men följer verkligen MS Office med?

Ursprungligen av Hedlund:

1. OK, inga problem att hitta systeminställningarna?

3. Jo, detta känner jag till - men följer verkligen MS Office med?

1. Nej de hittar du lätt.

Office bör du skaffa tycker jag. Om du använder 99Mac klarar du dig utan handbok.

Office följer inte med!

En sida med en massa goa småprogram är www.versiontracker.com

--
Daniel

1. Vad är det absolut första jag ska göra när jag får den? Säkerhetsuppdateringar är jag van vid att behöva fixa i windows och i linux. Behöver jag fixa detta till iBooken - i så fall hur?

Så fort du startar datorn och ställt in nätverksuppgifterna som krävs för internetanslutning så kommer den att köra programuppdatering och berätta vilka uppdateringar du bör köra. Startar det inte automatiskt kan du enkelt köra det via Applemenyn -> Programuppdatering...

2. Någon bra sida med tips och trick till OS X och iBook?

Aboslut bästa sidan för tips och tricks för OS X rent allmänt är macosxhints. Annars rekommenderar jag sökfunktionen här på 99mac, du står på toppen av ett isberg av kunskap...

3. Några personliga tips?

Leta efter trådar med tips på bra program, det finns ett gäng trådar där folk tipsar om sina abosluta favvoprogram, ofta är det fria program eller billiga sharewareprogram det gäller. Vill du ha hjälp att gräva fram sådan trådar så säg till!

Hedlund, det är skitenkelt och askul.

Du kommer bli helt såld och vara en guru om en månad.

Bluetooth och airport ?

Välkommen och lycka till.

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 23:09

Tack så mycket för alla svar! Verkligen bra stämning på detta forum, i alla fall av det jag läst

Jag har väldigt svårt att se mig skaffa MS Office dock, gillar inte MS Office i Windows, gillar inte Staroffice / Openoffice i Linux eller Windows - och så kostar det ju ganska mycket pengar. Så det blir nog inget Office för mig, men vem vet - kanske kanske, ska inte säga aldrig

Ska göra som Adrian B föreslog, kika igenom massvis med trådar på forum - alltid finns det något tips som man kan han nytta av!

Edit: Om någon undrar hur man klarar sig utan officepaket och dylikt så är svaret LaTeX, Använder det i dagsläget till att skriva alla dokument.

1
Bevaka tråden