Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändring av region-kod för DVD?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

VLC är dock ingen universallösning. Jag kan inte kringgå min nuvarande (slutgiltiga) R2-låsning genom att klicka ur default-spelare och öppna en "tom" dvd-skiva direkt med VLC. Men så har jag också den enda drive som ännu inte går att flasha (Mashita 816).

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-03-18 13:39

Köp en ny regionsfri DVD-spelare. Dom flesta som finns till Peze fungerar.

regionsproblem i G4 Titanium powerbook

hej pa er.... jag har ett problem som jag inte far bukt pa.... (tyvarr engelskt tangentbord) har laddat ner firmware till Matshita DVD Rom SR 8187 men inte vagat installera det an....

har testat med VLC player (7.2) men kan inte spela upp region 2 filmer. Programmet spelar bara upp 'rattigheterna' (ett par sekunder) sedan lagger den av...

Vet inte om det har med OS att gora ( har 10.3.3) eller har det att gora med VLC programmet, typ installning eller....

laste nanstans pa forumet att om man installerar firmware (patchen) , ska man gora det i OS 9 laget? eller gor man det i OS X laget? eller har det nat att gora med Apple DVD player? tack pa forhand.

/Jerry

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-27 22:12
Ursprungligen av jerry78:

har testat med VLC player (7.2) men kan inte spela upp region 2 filmer. Programmet spelar bara upp 'rattigheterna' (ett par sekunder) sedan lagger den av...

/Jerry

Har samma problem...kan inter få vlc att ändra regionen.
Någon som haft samma problem och kanske en lösning utan att ändra sin firmware?

Senast redigerat 2004-10-29 00:43

VLC problem

hej jag har exakt samma problem med VLC med min G4 mac OS 10.2.8, min dvd läsare är låst på region 2, och jag lyckas inte spela region1 dvd med VLC. den visar bara varningstexten i början sen crashar programmet.

hur vet man vilken dvd läsare man har, jag hittar inte den infon?

what todo???

mvh marcus

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-20 13:25

Jag har problem med DVD-uppspelning i min TiBook med OSX 10.3 (DVD Player 4.0). Jag spelar aldrig upp filmer från DVD-läsaren utan har dem liggandes på hårddisken som Video_TS mappar. Tidigare gick det alldeles utmärkt att välja "Öppna video_ts mapp..." i DVD-spelarens meny. Men sedan jag spelade upp en .ISO image (DVD-R) av okänd region i DVD-spelaren så kan jag inte längre öppna mina gamla filmer som ligger på hårddisken.

När jag öppnat en Video_TS mapp och trycker "Play" så dykerbara texten "Ej tillåtet" upp i filmfönstret. Likaså om håller nere "alt" samtidigt som jag trycker "Play" och väljer "Spela upp från början", då står det bara "Ej tillåtet" i fönstret.

Vad beror det här på? Finns det en mjukvaruspärr i Apple DVD Player 4.0 mot att spela upp Video TS mappar? Varför finns funktionen ens i programmets meny i så fall? Jag har aldrig fått förfrågan om att byta region eller liknande utan det har funkat felfritt med alla filmer hittills tills jag spelade upp den där .ISO imagen (mountad med toast).

Är det någon som har några bra tips?

VLC funkar ju som nödlösning, men DVD-menyerna fungerar inte ens hjälpligt. I de flesta filmerna måste jag spela upp varje avsnitt manuellt då det inte går att göra val i filmens meny.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 09:42

Ingen som har några bra tips?

Min Apple DVD Player 4.0 beter sig verkligen helknasig just nu. Kan man inte återställa den på något vis? En ren installation av OS:et kanske är enda lösningen?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-11-22 11:00

Har du provat att slänga alla inställningsfiler till DVD spelaren?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-22 12:05

Jadå. Ingen skillnad mer än att inställningarna återställs.

Förlåt om jag lånar tråden, var kan man kolla vilken regionkod man har inställd

Ursprungligen av Kellogs:

Förlåt om jag lånar tråden, var kan man kolla vilken regionkod man har inställd

Stoppa i en skiva. Om datorn inte säger ifrån så har du skivans region inställd. Annars får du en upplysning om vilken region du har och (om du inte växlat för många gånger redan) en fråga om du vill ändra.

Ok, jo det vet jag att man får upp men jag tycker bara att det är märkligt att man inte kan hitta vilken region den är inställd på idag...men men jag överlever nog ändå,

tack för hjälpen iaf

Bevaka tråden