Jag har problem med DVD-uppspelning i min TiBook med OSX 10.3 (DVD Player 4.0). Jag spelar aldrig upp filmer från DVD-läsaren utan har dem liggandes på hårddisken som Video_TS mappar. Tidigare gick det alldeles utmärkt att välja "Öppna video_ts mapp..." i DVD-spelarens meny. Men sedan jag spelade upp en .ISO image (DVD-R) av okänd region i DVD-spelaren så kan jag inte längre öppna mina gamla filmer som ligger på hårddisken.
När jag öppnat en Video_TS mapp och trycker "Play" så dykerbara texten "Ej tillåtet" upp i filmfönstret. Likaså om håller nere "alt" samtidigt som jag trycker "Play" och väljer "Spela upp från början", då står det bara "Ej tillåtet" i fönstret.
Vad beror det här på? Finns det en mjukvaruspärr i Apple DVD Player 4.0 mot att spela upp Video TS mappar? Varför finns funktionen ens i programmets meny i så fall? Jag har aldrig fått förfrågan om att byta region eller liknande utan det har funkat felfritt med alla filmer hittills tills jag spelade upp den där .ISO imagen (mountad med toast).
Är det någon som har några bra tips?
VLC funkar ju som nödlösning, men DVD-menyerna fungerar inte ens hjälpligt. I de flesta filmerna måste jag spela upp varje avsnitt manuellt då det inte går att göra val i filmens meny.