Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Badbollshelvetet värre än någonsin

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-02-28 03:24

Den tvåmegs-cache som sitter i hårddisken borde ta slut ganska omgående.

Jag drog just igång en massa program.

Först började jag med Terminal, Safari, Mail, iTunes, iCal, Quark i classic (dokument med ett gäng bilder), Photoshop (en bild på 2,5MB), adressboken. När jag öppnade en hyfsat komplicerad illustration i Illustrator ovanpå det, så tog minnet slut och jag fick lite pageouts, men datorn känns fortfarande lika rapp. Det är inte alls som när Windows börjar skyffla data fram och tillbaka och datorn blir seg. Datorn är hur rapp som helst, tills den ett par gånger i veckan går in i väggen fullständigt. Vad jag märkt så är det ganska godtyckligt när det händer, och verkar inte ha med antalet öppna program att göra, faktiskt.

Ursprungligen av stfm:

Den tvåmegs-cache som sitter i hårddisken borde ta slut ganska omgående.

Jag drog just igång en massa program.

Först började jag med Terminal, Safari, Mail, iTunes, iCal, Quark i classic (dokument med ett gäng bilder), Photoshop (en bild på 2,5MB), adressboken. När jag öppnade en hyfsat komplicerad illustration i Illustrator ovanpå det, så tog minnet slut och jag fick lite pageouts, men datorn känns fortfarande lika rapp. Det är inte alls som när Windows börjar skyffla data fram och tillbaka och datorn blir seg. Datorn är hur rapp som helst, tills den ett par gånger i veckan går in i väggen fullständigt. Vad jag märkt så är det ganska godtyckligt när det händer, och verkar inte ha med antalet öppna program att göra, faktiskt.

Jag tror fortfarande att det har med minnet att göra OSX cache'ar och loggar ju hela tiden en mängd information och till slut så fylls minnesbufferterna upp vilket resulterar i seghet. Ju mer minne man har desto längre tid tar det tills man får prestandaproblem.

En kollega köpte en G5:a med 1 gig minne för några månader sedan han fick massor av badbollar redan första dagen när han körde Logic med några tunga plug-ins. Efter det att han uppgraderade till 4 gig så kommer nästan aldrig badbollarna fram men han vill ändå uppgradera til 8 eller 16 gb eftersom han vill slippa hassle och pengar är ingen issue.

Nedan står lite om en av OSX "dirty secrets"

"The Unix subsystems on Mac OS X were originally written for machines that were typically never shut off. Mac OS X inherits this assumption in version 1.x, and has many system maintenance tasks that are scheduled to run between 3 am and 5 am. In addition, there are scripts designed to run weekly on weekends, and once a month in the middle of the night. If these maintenance tasks are never run (such as on a laptop that is always shut off at night), many log files and system database will grow extremely large or fail to get backed up"

Senast redigerat 2004-02-28 04:51
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-28 15:43
Ursprungligen av jazzper:

Jag tror fortfarande att det har med minnet att göra OSX cache'ar och loggar ju hela tiden en mängd information och till slut så fylls minnesbufferterna upp vilket resulterar i seghet. Ju mer minne man har desto längre tid tar det tills man får prestandaproblem.

Min PowerBook G4 (1.33 GHz, 512 MB RAM) med 10.3.2 har börjat badbolla (fint verb) nån gång de senaste veckorna. Det räcker med att ha Safari (1.2) igång och exv lägga till ett bokmärke för att drabbas av dödsbadbollen (den som sprider sig till Finder). Det känns som om det är en bugg nånstans snarare än minnesbrist.
Problemet uppstod för övrigt innan den senaste säkerhetsuppdateringen, så jag misstänker inte den. Dock tror jag att det var efter uppgraderingen till Safari 1.2 som strulet började.

Man kan nog med fog säga att om kombinationen Senaste systemet + Senaste Safari ger dödsbadbollar borde detta vara en toppnyhet i macvärlden. Då borde vi alltså känna till det. Jag tror att det finns någon tredje programvara som är inblandad och det är den som gör att den fula buggen visar sitt fula tryne. Jag skulle titta på alla programvara som är aktiv "hela tiden". System Preferences-tillägg. Konfabulator, Stuffit, Dejá Vue, Salling Clicker och allt vad det nu kan vara. Eller kanske något safari-tillägg om du har installerat det.

• Medlem
  • 2004-02-28 04:00

För min del spelar det mindre roll vad det beror på, men datorn blir aldrig seg... den tvärdör.

Dessutom kör jag scripts och reparerar rättigheterna någon gång i veckan, och om man behöver göra det oftare än så, så ser jag det i sig som en bugg. Jag har märkt att min G4 med 768MB aldrig råkat ut för detta, så det kanske är G3 relaterat? Jag har en G3 iBook/800 och en G4 1Ghz.

Nåja, jag tror att jag ska försöka ta reda på mer exakt när det sker, så kanske jag kan formulera en rapport till Apple.

Tack för ditt engagemang!

Ursprungligen av stfm:

För min del spelar det mindre roll vad det beror på, men datorn blir aldrig seg... den tvärdör.

Dessutom kör jag scripts och reparerar rättigheterna någon gång i veckan, och om man behöver göra det oftare än så, så ser jag det i sig som en bugg. Jag har märkt att min G4 med 768MB aldrig råkat ut för detta, så det kanske är G3 relaterat? Jag har en G3 iBook/800 och en G4 1Ghz.

Har själv en liknande set up som din hemma och G4:an känns helt klart rappare en längre stund än G3an. Men även med G4an så märks det att den segar ned sig efter ett tag trots dubbelt så mycket minne.
Har hänt att mina macar stoppat upp som din vid ett fåtal tillfällen då har oftast Javaprogram varit inblandade Java på Mac är jvlgt segt.Och kombinationen Java Safari Classic iCal OSX m.m. kan få den bästa datorn att tappa sugen.

Prova den här sidan t.ex

http://www.dvdnorden.se/

Jag har aldrig varit med om maken till seg hemsida från en kommersiell aktör.

• Medlem
  • 2004-02-28 04:41

Datorn blir inte seg.

Ursprungligen av stfm:

Datorn blir inte seg.

På min G3 iBook så tar det iaf två minuter att öppna första sidan samtidigt som datorn inte blir styrbar händer inte på någon annan kommersiell sida , Antagligen dåligt programmerad och bara testad med Windows.

Det stfm beskriver verkar snarare vara nån typ av "deadlock" än att ha något med minne att göra. Ta för vana att köra top i terminalen för att se om du får mera ledtrådar så. Om hela GUIt skiter sig när du får problem kanske du kan logga in via en annan dator och göra top från den datorn när du har fått problem. Jag skulle misstänka att ditt problem har med nätverksmonterade grunkor att göra, eller någon tredjepartsprogramvara.

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 10:03
Ursprungligen av ace4711:

Det stfm beskriver verkar snarare vara nån typ av "deadlock" än att ha något med minne att göra. Ta för vana att köra top i terminalen för att se om du får mera ledtrådar så. Om hela GUIt skiter sig när du får problem kanske du kan logga in via en annan dator och göra top från den datorn när du har fått problem. Jag skulle misstänka att ditt problem har med nätverksmonterade grunkor att göra, eller någon tredjepartsprogramvara.

Helt rätt
Det är ju _lite_ skillnad på trögt och tvärstopp…

Ursprungligen av ace4711:

Det stfm beskriver verkar snarare vara nån typ av "deadlock" än att ha något med minne att göra.

Som sagt det beror med största sannolikhet på en kombination av minne hårddisk och processor överbelastning.
Rätt säkert med tanke på att problemen först uppstår efter ett tag när han har flera krävande program (Safari Classic m. Quark Mail iCal + OSX självt) igång på en G3a med 640 meg minne. Bara Safari kan ju sänka OSX efter ett tag , jag har själv råkat ut för liknande problem när jag har använt Safari med många fönster öppna.
Återigen OSX är ett operativsystem som behöver mycket ram-minne för att köras utan att sega eller stanna upp speciellt med flera program igång samtidigt på en ibook G3 och med Java i den ekvationen så blir det tyvärr rätt seeeeeeegt. Märker som sagt av samma OSX nackdelar (minnesläckage och ickeoptimalt virtuellt minne) på olika Macar och med olika systemversioner. Och min och många andras slutsats är följande: Desto mer minne man har desto längre kan man arbeta med fler program samtidigt utan strul . Har man bara enstaka program igång så flyter OSX riktigt bra på dom flesta macar men dom flesta användare är ju bekväma och vill kunna switcha mellan program på snabbaste sätt och det är väl det som man straffas för i slutändan.

Senast redigerat 2004-02-29 03:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 14:14
Ursprungligen av stfm:

Någon gång nyligen så har badbollen börjat visa sitt fula tryne lite mer frekvent än den gjort på länge. Jag vet inte exakt när det började, men den var någon gång efter 10.3.2. Det har funnits ett par trådar som tangerar mitt problem, men inte riktigt samma verkar det som. Problemen verkar på något vis vara relaterade till nätverket, men badbollen sprider sig till alla andra program, inklusive Finder. Till sist går det inte att använda datorn, alla program har badboll och cmd-alt-esc gör ingenting. Man måste då stänga av datorn "hårt".

Vad är det som hänt? Jag har trådlöst nätverk, men problemen är inte relaterade till det, eftersom det funkar lika illa med vanlig uppkoppling. Just nu skulle jag inte säga att OS X är stabilare än vare sig XP, win95 eller OS 9... vilket suger.

Ursäkta, men du har väl testat att backa upp dina data, radera hårddisken och installera om rubbet? Vad använder du för dator, hårddisk, minne osv? Min egen dator har bara kraschat EN gång, och då hade jag installerat billigt skräp, ett PCI-kort av dålig kvalitet. Du har väl inte några dåliga kort eller minnen installerade i burken? Testa att byta ut minnet och/eller hårddisken.

Är det alltid så att Classic är igång när badbollen dyker upp? Jag är lite misstänksam mot Classic då det har hänt mig några gånger att program har hängt sig där när jag avslutade dem, utan att jag fått något felmeddelande. Sedan visar sig att ett hängt Classic ligger kvar och drar över 80% av processorns kraft. (Syns som TrueBlueEnvironment i Top.)

• Medlem
  • 2004-02-28 22:53

Kolla in Apple's Forum. Det här är inte något minnesproblem . Finns MASSOR av folk som har problem med 10.3.2 (inklusive undertecknad) Mail hänger vid uppstart, Safari dör när man drar länkar in bookmarks foldern, Kollar Ni lite bland alla tråder här så ser du och dom andra tvivlarna att fler personer även på 99Mac har drabbats av konstigheter efter att ha lagt på 10.3.2. Med 10.3.1 försvinner problemen. Det är något strul med nätverksdrivisarna i 10.3.2 åtminstonde när det gäller mail, Safari vet jag inte om det har med senaste uppdateringen att göra men jag börjar bli smått irreterad på ständiga ombootningar.

Mvh
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2004-02-28 22:56

Det är väldigt många som kör 10.3.2 utan andra problem än att pengarna är slut en smula tidigare än månaden…
Men folk installerar ju lite olika saker och sådär…

• Medlem
  • 2004-02-29 14:12

För min del räcker det då med att att starta enbart Safari och sedan dra lite nya bokmärken till bokmärkes foldern för att fenomenet ska uppstå eller att starta Mail direkt efter inloggning. Detta på en 800Mhz G4 med 768 RAM och med 0 sidor utpagade. Säger inte att alla hängningar i Panther inte beror på minneshantering. Kan väl tillägga att min Dasslocks G3'a med 300MB+ i RAM och åtskilliga samtidiga program kör 10.3.1 fortfarande och , visst där går det segt men den hänger inte med badbollar stup i kvarten med 10.3.2 blev den okörbar men efter nedgradering tuffar den på om än sakta men iaf säkert.

Visst jazzper. Du har rätt MacOSX är minneshungrigt det är det inte tu tal om. Men jag har inte haft ett enda problem innan 10.3.2, någonsin med min iMac. Med 10.3.2 ständiga badbollar. Med 10.3.1 fungerar det så att det då skulle vara minnesrelaterat ser jag i stjärnorna efter.

Fenomen som är vanliga

- Safari hänger vid nya bokmärken, Findern dör + Dockan och Terminalen svarar inte på kommandon (typ ls -l)
- Mail hänger vid uppstart eller efter vila med samma fenomen som ovan.
- OSX hänger efter vila med samma fenomen som ovan.
- Inloggningsfönstret hänger och det går inte att logga in överhuvudtaget.

Naturligtvis innebär det att när Findern väl hänger så att Äpplemenyn inte svarar så går det inte att starta något
nytt program från dockan. Dessa startas aldrig. Det går inte längre att komma åt Tvångsavsluta och därmed är
oftast sista utvägen att göra en hard reset al'a Windows manèr.

Vid X antal tillfällen har jag lyckats rädda dessa hängningar genom att dra ur nätverkskabeln och sätta tillbaka den igen. Men det hjälper långt ifrån alltid.

Pär, visst är det många som kör 10.3.2 utan några problem också.. Jag betvivlar inte det eftersom jag själv aldrig tidigare haft ett enda problem med badbollar i vare sig Jaguar (10.2) eller Panther innan 10.3.2. Jag skulle t.o.m kunna dryfta mig till att säga att majorititeten inte ens ser de här problemen. Men jag kan se av inläggen att döma på olika forum att just 10.3.2 verkar drabba många som tidigare aldrig haft problem. Min personliga tro är att det är kombination av mjukvaran i 10.3.2 med hårdvaran i vissa Macar som skapar problemet.

Mvh
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 14:47
Ursprungligen av Ulf H:

Pär, visst är det många som kör 10.3.2 utan några problem också.. Jag betvivlar inte det eftersom jag själv aldrig tidigare haft ett enda problem med badbollar i vare sig Jaguar (10.2) eller Panther innan 10.3.2. Jag skulle t.o.m kunna dryfta mig till att säga att majorititeten inte ens ser de här problemen. Men jag kan se av inläggen att döma på olika forum att just 10.3.2 verkar drabba många som tidigare aldrig haft problem. Min personliga tro är att det är kombination av mjukvaran i 10.3.2 med hårdvaran i vissa Macar som skapar problemet.
Mvh
/Ulf

Har iofs förstått att vissa har problem… Anars skulle de ju inte posta här

Men just de fenomen du nämner kan man lätt skapa om behörigheterna sitter lite fel, eller om man har sin "maindrive" som slav utan att ha en master (ide suger).
[Har själv haft båda problemen - och de upptäcker man lätt om felsöker lite…]

Att tjata en gånt till om att kolla upp det är väl liten nytta med antar jag
Detta fast just uppdateringar är en av de saker som kan knasa till behörigheter vid installationen…

Ursprungligen av Ulf H:

För min del räcker det då med att att starta enbart Safari och sedan dra lite nya bokmärken till bokmärkes foldern för att fenomenet ska uppstå eller att starta Mail direkt efter inloggning. Detta på en 800Mhz G4 med 768 RAM och med 0 sidor utpagade. Säger inte att alla hängningar i Panther inte beror på minneshantering. Kan väl tillägga att min Dasslocks G3'a med 300MB+ i RAM och åtskilliga samtidiga program kör 10.3.1 fortfarande och , visst där går det segt men den hänger inte med badbollar stup i kvarten med 10.3.2 blev den okörbar men efter nedgradering tuffar den på om än sakta men iaf säkert.

Mvh
/Ulf

Ulf du verkar ha ett annat problem än STFM som kan bero på fel på minneskretsarna eller någon USB drivrutin eller kanske dina nätverks/fildelningsinställningar. Självklart kan någon bugg i OSX spela in också men eftersom majoriteten inte har just dina problem så tyder det ju på något av ovanstående.

Är förvånad över att OSX kan sänkas av USB tillbehör/drivrutiner överhuvudtaget borde ju åtminstone vara lätt att gå förbi dessa utan att behöva starta om.

• Medlem
  • 2004-02-29 17:20

Min G4 med exakt samma program lider inte av dessa problem som min iBook har. Det är bara att hoppas att det löser sig i framtiden, för jag tror inte att det går att felsöka. Möjligen kan kanske något unsanityhack vara boven, men det påverkar inte G4:an... En möjlighet är att ATI-drivrutinerna är inblandade, då jag har Nvidia på den andra datorn. Det jobbiga är att det inte går att reproducera hängningen på beställning, så det skulle ta flera veckor att ta reda på vilket, om något, program som är boven.

Tack för alla tips.

• Medlem
  • 2004-03-04 00:49

Det är nog nätverksrelaterat. Nu har Finder hängt sig pga en anslutning som kopplades ned. Det verkar inte som att den kommer repa sig. Riktigt sorgligt faktiskt, att den inte står pall för en så trivial sak... Dessutom är det godtyckligt när det händer verkar det som.

Apple måste ta tjuren vid hornen och skriva om Finder, så den blir multitrådad. Jag kan leva med att den blir långsammare, bara man slipper att hela datorn i praktiken dör, bara för att en sak i systemet hängt sig.

hmm...har skummat igenom denna tråd för jag har ett liknande problem..det går inte att nå någon server från "anslut till.." eller editera nån preferens i "preferenses" ej heller att starta flertalet program då dyker badbollen upp. Jag har provat att reparera behörigheterna men det hjälpter inte. Som tur väl har jag ett adminkonto (ej root) till och där funkade allt! Slutsats..kontot har kaikat så det e bara att arkivera/backuppa o göra ett nytt konto. Datorn e en G5 2x2 GHz med 1,5 GB i Ram och det räcker för DPT på en byrå! Hade helst sett till ett terminalhack..för detta tar tid!
/Ola

En grej du kan testa i ditt konto är att radera alla Apples prefs-filer. De börjar med com.apple... Sök fram alla dessa i ditt Hem/Bibliotek/Preferences. Direkt efter du har kastat filerna så loggar du ut. Du får återställa varenda inställning i alla Apple-program inklusive system + Finder. Metoden har hjälpt mig med liknande problem.

Testa även att radera alla cache-filer med t ex Cocktail.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-28 11:46

Vanligaste felet på Mac är nog dåliga minnen. Testa att byta ut minnena.

• Oregistrerad
  • 2004-10-28 13:58
Ursprungligen av Mondo:

Vanligaste felet på Mac är nog dåliga minnen. Testa att byta ut minnena.

Bingo!

Skummat tråden, problemet (helt OK snabbhet, men plötsligt tvärstannar den och en kaskad av program utvecklar badbollar) är identiskt med ett som sambon hade på sin iBook. Nytt minne = problemet löst. Hardware-test hittade förstås inget fel...

• Medlem
  • 2004-10-28 12:21

Jag har sålt min iBook nu, och har inte hört något (jag hoppas att folk hör av sig om något hade varit trasigt).

Hur som helst har jag inga som helst problem med mina datorer nu, så antingen är det modellspecifikt, eller så var det något fel med det systemet. Eller så var det faktiskt något fel på hårdvaran. Nu får jag dåligt samvete...

Bevaka tråden