Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SD minneskort

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har köpt en Ricoh Caplio R1 och behöver köpa ett sd minneskort. Är det någon som kan rekommendera ett kort. Jag har ingen erfarenhet av digitala kameror och är tacksam för alla svar.
MVH Grosse

Ser man på, en Ricoh till! Hoppas du gillar den lika mycket jag gillar min. R1 är en ganska unik sak än så länge, minsta halv-lång-zoomaren. Är den så liten som den ser ut?

Jag använder Sandisk Ultra II 256 Mb i min Caplio RX. Funkar bra och skrivningen till kortet är snabb så vitt jag kan avgöra, men jag har inget långsammare kort att jämföra med så jag vet inte om det spelar så stor roll. Skrivningen av filmer (som tyvärr buffras i buffertminnet, en av kamerans få svaga punkter) tar några sekunder, fick gärna vara snabbare men det känns inte direkt långsamt i alla fall. (Dock stressande när man väntar och det händer någonting som man ville få med.) Cyberphoto påstår att Panasonics SD är snabbast, men det beror ju på om kameran kan utnyttja det. Ricohs support vill tyvärr inte hjälpa på den punkten.

SD är behagligt billiga så man kan glatt kosta på sig ett hyfsat stort kort med bra fart. 256 Mb är en hel del men ändå fyllde jag mitt 3-4 gånger under semestern nyligen. Caplion är så otroligt lätt att ta bilder med (upp ur fickan, knäpp-knäpp-knäpp) så det blir lätt många. Jag blev riktigt övertygad när min fru skulle fota mig. Hon är ju inte ens speciellt van vid kameran så hon borde ju knäppa lite "blygare". Nejdå. Jag trodde hon fortfarande siktade när jag efter några sekunders poserande frågade:

"Har du tagit ett kort nu?" "Nej" "Jaså, varför det?" "Jag har tagit tre!"

...så köp ett hyfsat stort som sagt. Det går nog åt. Rensa vill man ju oftast göra i datorn.

Tack för synpunkterna. Det blev ett Sandisk Ultra II 512 Mb. Jag lägger ut en liten recension på kameran när jag blivit bekant med den.

MVH Grosse

Ursprungligen av Grosse:

Tack för synpunkterna. Det blev ett Sandisk Ultra II 512 Mb. Jag lägger ut en liten recension på kameran när jag blivit bekant med den.

Ett tips: För bästa bildkvalitet, zooma in en aning om det alls går, till motsv 38 mm sådär. Vidvinkel är bra att ha men det ger ofelbart mer distorsion, mer suddiga hörn, mer lila kanter. Så när man kan ska man ur vidvinkelområdet. Det är inte ett fel på kameran, bara en kompromiss som hör till. Det enda som är lite trist är att min RX alltid startar i max vidvinkel, så extremt bråttom-bilder blir lätt i vidvinkel. Det hade varit bättre om den startade i normal-läge.

1
Bevaka tråden