Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikrättigheter

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 16:00

Jag gör lite film ibland på hobbynivå och ska eventuellt göra en snowboardfilm i vinter åt en snowboardklubb.

Då ligger det nära tillhands att slänga in lite Sum 41 och annan skatemusik men eftersom filmen - om den blir av - ska visas i storforum och troligtvis även distribueras i DVD-form antar jag att jag bör sätta mig in i vilka copyrightregler som gäller.

Är det nån som har koll på detta, d.v.s. vilka regler som gäller när man använder musik i film? I dagsläget vet jag mindre än inget om detta.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-10-28 16:31

Du måste ha tillstånd från uppphovspersonerna för att använda musiken. Kontakta respektive artists svenska skivbolag (eller representant). Är det mycket musik kan det bli jobbigare än att göra själva filmen...

• Oregistrerad
  • 2004-10-28 23:49

Vad hände med 30 sek. regeln? Var det inte så i reklamradions framtåg på tidiga 80-talet? så att man hade rätt, eller ialla fall, inga efterräkningar att vänta om man bara spelade max 30 sek av låten? Det var ialla fall den förklaring jag fick vid den tiden, varför alla stationer, i väntan på att köra "på riktigt" hade bandade slingor, där aldrig en låt var längre än 30 sek.

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 10:41

Jag hörde av mig till Stim i ett liknande ärende häromdagen. Jag frågade vad som krävs för att få lägga upp en film med musik till på webben. Det är några blanketter...

Svaret:
"För att få använda skyddade inspelningar i AV-produktioner måste du först
inhämta tillstånd av skivbolaget som äger inspelningen. När du inhämtat
eventuellt tillstånd från skivbolaget skall du göra en ncb-anmälan, där du
deklarerar hur mycket musik du använder i din produktion.
Blanketten finns att hämta på Stims websida, www.stim.se
Blanketten heter "Tillstånd att använda musik i bildproduktioner".
Fyll i blanketten och skicka in den. Ncb går sedan igenom din beskrivning
av produktionen och ger dig ett kostnadsförslag på vad licensen kommer att
kosta för din produktion.
Licensen erhålles i och med att du betalar den medsända fakturan.

Har du fler frågor gällande AV-produktioner kan du kontakta ncbav@stim.se.

När allt detta är ordnat så skall du ha en internetlicens för att kunna
användamusiken på webben.
Se vår hemsida www.stim.se klicka på snabblänken "Musik på internet"."

Ett alternativ kan vara att använda sk. katalogmusik från tex. BMG

Då betalara du ca 16kr/sekund. Du behöver inga tillstånd mer än att du redovissar för BMG hur du använder musiken.
Hur mycket det kostar beror på användnings området, på näötet och i reklam är det dyrare.

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 11:38

Skulle föreslå att det vore lättare att lägga in ett meddelande på någon skate/snowboard site och be oetablerade band att skicka över demo låtar och använda dem.
Tjänster och gentjäsnter, de får ut sin musik och det enda du behöver göra är att lista vilka låtar som spelats av vem i slutet på DVDn.
Och så behåller alla sin streetcred förstås

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 11:50

Tack för alla tips, ska kolla upp Stim och BMG.

Det sistnämnda förslaget är förvisso inte så dumt när jag tänker efter. Det viktigaste för mig är att det är musik som passar genren, inte att det är vissa (kända) band som spelar den. Demogrejen blir ju lite av en "win-win situiation" som det heter. Och troligast den billigaste lösningen...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-29 15:03

Gör egen musik med looparna i GarageBand!

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-10-29 15:14

Om STIM, IFPI och NCB vill att man skall använda deras system och rätta sig efter deras regler får de minsann anstränga sig att göra dem användarvänliga.

Då först kanske de kommer att få in pengar i en större omfattning från resten av alla kreativa producenter än de stora drakarna (SVT, TV4, SR mm.)

Men det är min åsikt bara...!

Garageband är ett bra förslag - mycket bra

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 15:58

Garageband i all ära men att skapa hardcore och skatepunk med det programmet är nog lite överambitiöst.
Bättre att ge ett riktigt garage band en chans istället.
Personligen tror jag också att det skulle vara bättre ur ekonomisk synvinkel, bandmedlemmars kompisar, mammor och kusiner kanske köper DVDn osv.

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 16:17

Jag gillar Garageband skarpt och har använt det till andra filmprojekt. Som inbiten snowboardåkare är jag dock envist fastlåst vid tanken att det ska vara skatepunk i snowboardfilmer. Inte så nyskapande men det är ju inte det jag är ute efter heller

1
Bevaka tråden