Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analysera Apache logg

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja analysera min httpdlogg för att se hur många besäkare jag haft.
Hur gör jag?
Vilket verktyg ska jag använda?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-28 18:22

Jag använder FunnelWeb och är mycket nöjd med den. Har gjort ett skript som körs varje natt för att alltid ha en fräsch analys om jag blir nyfiken.

Skicka ett PM så kan jag släppa in dig på min statistik om du vill veta hur det ser ut.

Sen de la ner utveckling av FW blev FW Analyzer Enterprise fritt att ladda också, har jag för mig.

Sen kan jag ju inte låta bli att länka några tidigare trådar i ämnet:
Söker bra webstat-program
Analysera Apache-loggar

När ämnet ändå är aktuellt igen:
Är det någon som lyckats installera Webalizer eller AWStats på OS X 10.3? Jag fick det aldrig att lira, så nu ska jag testa FunnelWeb...

Själv kör jag med analog. Inte flashig för fem öre, men den har precis allt jag behöver, är lättkonfigurerad (enkel textfil), och viktigast av allt: rent sjukt snabb. Om alla dns-uppslagningar ligger i cachen tuggar den sig igenom hundratusentals rader på någon sekund bara, först trodde jag att jag gjort något fel men den hade verkligen analyserat precis hela den gigantiska apache-loggen på nästan ingen tid alls. Rekommenderas varmt!

Men annars är awstats också ett bra program. Det ger lite bättre statistikrapporter och analyserar även ftp- och mailserverloggar, men är segare (vill jag minnas iaf, men det var iofs ett tag sedan jag körde det senast). Prioriterar man finesser över prestanda är det ett mycket bra val, men vill man helt enkelt ha ett snabbt och avskalat analysprogram för webbtrafik är analog bästa valet (IMHO).

Fråga om FunnelWeb:
Jag får No Referrals på alla besök, och i rapporten står det att det kan bero på att server inte loggar referers, men det gör den. Jag får en rapport om jag låter Ocala analysera loggen, men den är ju något mer basic än FunnelWeb. Någon som vet vad som kan vara fel?

Senast redigerat 2004-10-29 11:39

Jag vet inte vad som är fel, men en sökning här avslöjar att fler verkar ha problemet (men jag hittade ingen lösning).

För mer tillförlitlig statistik rekommenderar jag ett databasbaserat verktyg. T.ex. StatCounter som är gratis:

http://www.statcounter.com/

eller HitBox som inte är gratis, men aningen bättre:

http://www.hitboxprofessional.com

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 12:14

Gammal tråd (man får ju smisk om man startar nya trådar)

MEN.. Finns det inget OSX program som gör det ? Jag vill inte belasta min server med att köra en massa rapporter som tar prestanda (Loggfilerna är ett par Gigabyte/månad). 1Tbyte loggfiler tar lite tid att glufsa i sig...

Verkar inte finnas ett enda osX program, har jag fel ?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-03-10 05:48
Ursprungligen av studiox:

Gammal tråd (man får ju smisk om man startar nya trådar)

MEN.. Finns det inget OSX program som gör det ? Jag vill inte belasta min server med att köra en massa rapporter som tar prestanda (Loggfilerna är ett par Gigabyte/månad). 1Tbyte loggfiler tar lite tid att glufsa i sig...

Verkar inte finnas ett enda osX program, har jag fel ?

Men om programmet tllhör OS X eller inte har väl endå inget betydelse för hur stor prestanda det tar?? webservern i OSX är lika lite ett OSX-program som som vilket valfritt analysprogram du gräver upp.

Eftersom du vill ha ett litet och resurssnålt program så skulle jag också rekomendera analog.

Men loggfilerna ligger väl på servern? Det är ju rätt smidigt att generera rapporten där man har loggarna..

Google Analytics spöar allt tycker jag - lägg till en tag på sidorna och jobbet är klart

http://www.google.com/analytics/

Mint börjar bli populärt i vissa kretsar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-13 00:29

Jag kör awstats för mina privata servrar.. rockar fint för både webb och ftp. inte testat för mail då det ligger på ett par andra servrar som jag kör andra loggfunktioner på.

/glemme - med för många privata servrar....

1
Bevaka tråden