1. Se till att din server finns upplagd i den DNS-server du använder, eller sätt upp DNS:en på servern. Se till att både framlänges och baklänges uppslag finns när du ändå är igång. Att servern är registrerad i den DNS som servern använder är ett krav - annars kommer inte nästa steg att fungera korrekt!
2. Propagera server till en OD Master. Default-inställningarna skall vara okej om DNS och nätverksinställningarna är rätt. Du skall endast behöva fylla i kortnamn och lösenord för en administratör på servern (den första användare du skapade).
3. Om du gjort rätt skall alla tjänster i Open Directory starta. (Kolla fliken overview i Server Admin, och refresha om det behövs). Om inte KDC:n startar är det med 99% säkerhet DNS-fel.
3. I WGM, klicka på SharePointen Users och sedan på fliken Network mount. Välj /LDAPv3/127.0.0.1 i pop-up menyn och kryssa för att skapa ett mount record och välj "For Home Directory"
4. Skapa en Network Users i WGM genom att välja /LDAPv3/127.0.0.1 under "globen ovanför användarlistan. Välj att användarens hem skall ligga på den automonterade Sharepointen du skapade tidigare.
5. Kofigurera klienten. Antingen delar du ut ldap-information via DHCP-servern i Mac OS X Server (fliken LDAP i Settings för det aktuella DHCP subnet:et). I så fall går du bara in på klientens Kataloginställning -> LDAP och kryssar för kryssrutan "Använd LDAP från DHCP".
Alternativ två är att du lägger upp en statisk konfiguration i kilentens Kataloginställning. Lägg i så fall till en ny LDAP-konfiguration där du fyller i serverns domännamn eller IP. Låt Pop-up menyn stå kvar på "Från Server" så fungerar allt direkt!
Om du lägger upp en statisk konfiguration måste du också lägga till den i under fliken "Autentisering" i kataloginställning. Välj anpassad sökväg och lägg till din LDAP-konfiguration (Om du delar ut via DHCP behövs inte detta steg).
6. Starta om klienten. Jo, det behövs eftersom automountade SharePoints bara läses vid uppstart.
7. Login Window skall nu visa "Annan...", skriv där in namn och lösen för användaren du skapade.
8. Klart! Nu kör du som en Network User. Hembiblioteket skapas automatiskt första gången du loggar in, om du inte gjorde manuellt under steg 4.
Lycka till!
PS. Var hittar du Servertagg i Kataloginställning?