mmmm... och de tror jag verkligen på. ;-p
it's beyond me varför folk envisas med att tro på saker som var sant för flera år sedan. Dom har ingen egentligen fakta baserad bakgrund att stå på, ingen kunskap om tekniska prylar, men ändå går dom efter hörsägen och insisterar starkt på att dom har rätt... *suck* .. jag tror jag ska sluta rätta folk när dom har fel, det är såå frustrerande när de inte lyssnar!
iaf vi tar det en gång till:
dagens li-ion batterier är nästintill helt okänsliga för minneseffekter, men är det något som kan skada dom så är det att ladda ur dom helt dom första gångerna, det finns givetvis ett urladdningsskydd inbyggt, men om det vill sig illa...
när det gäller att ladda ur batteriet av någon anledning så är detta trams med dagens batterier, enda anledningen till att man gjorde så var att nickel kadmium(och i viss mån nickel metallhybrid) kunde få minneseffekter om dom regelbundet laddades halvfullt, eller sällan laddades ur helt, inget annat
att hålla på så med li-ion eller li-polymer batterier i tron att man är skonsam mot sitt batteri är idiotiskt, du finns inte till för batteriets skull, batteriet finns till för din
det bästa är att alltid ladda fullt, då det ger mest batteritid om den nu skulle behövas, och här tror många att batteriet är laddat till 100% när batterimätaren slutar hoppa, inget kunde vara mera fel, jag har inte stött på en enda mobil som visar på mätaren när batteriet når 100%, utan alla visar när snabbladdningen är över, inget annat
har man en sony ericsson telefon med batteritider i statusfönstret så märker man om man avbrutit laddningen direkt efter snabbladdningen är över på att tiderna rasar väldigt fort under dom första timmarna
när snabbladdningen är över, och mätaren slutar hoppa så behöver ytterligare en stunds laddning för att batteriet ska uppnå 100%, hur lång tid är olika för olika märken, och det är svårt att säga något exakt, men om tillverkaren uppger 2h laddning för 100% så slutade nog mätaren hoppa en stund innan dess, och det borde räcka med den tiden.