Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fsck -y hjälp

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör fsck -y som bryts vid:

**checking multi-linked files
localhost

varje gång fastnar det där.
Jag skriver om fsck -y
Samma resultat.
Hänger det ihop med 10.1.5 ?
Fungerade bra innan uppgraderingen.
--
Olof

Ok, det där kan inte jag svara på men ja har en fråga som har lite med det o göra.
När fsck har körts klart ska man skriva exit väl. När jag gör det händer inget, eller den startar inte ivf, jag måste köra omstart.

När jag gjorde detta efter 10.1.5 så tog det betydligt längre tid....Kanske ni ska vänta lite till. Men sedan beror det naturligtvis på vad som ska repareras.....för alltid är det ju nåt...

...men det är väl korrekt att man skriver exit för att starta upp igen eller?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
...men det är väl korrekt att man skriver exit för att starta upp igen eller?

jajamensan, om det inte står att den gjort ändringar så du ska starta om.
Starta då om i singlemode och kör en till fsck så du är säker på att allt är fixat.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
jajamensan, om det inte står att den gjort ändringar så du ska starta om.
Starta då om i singlemode och kör en till fsck så du är säker på att allt är fixat.

Ok, ja har inte så bra koll på den här biten : )
Vaddå singlemode???

[ 07 Juni 2002, 11:19: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Ok, ja har inte så bra koll på den här biten : )
Vaddå singlemode???

Singeuser mode ska det vara(om man ska vara helt korrekt), det är det du hamnar i när du startar med commando-S eller skriver sudo shutdown now.

När kör du fsck chrill?

Starta med Äpple + S nedtryckt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
När kör du fsck chrill?

Jag skriver in "sudo shutdown now" i terminalen, sen kör ja fsck, när det är klart skriver jag exit och sen händer inget mer

[ 07 Juni 2002, 11:56: Meddelandet ändrat av: ill_chrill ]

Det är inte så snyggt att skiva "sudo shutdown now" i terminalen, för då stängs allt ner, det är lite som att tvinga starta om datorn, inte bra alltså.
Det är bättre om du startar om för att köra det.
Alternativt, om du vill behålla din uptime så logga ut, logga in med username >console (inget pass), då kommer du till en konsol. logga in där som vanligt och kör "sudo shutdown now". Betydligt snyggare lösning, och bättre för din dator.

Vad säger Samuel K om det....Han är ju en förespråkare av Sudo Shutdown now....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
När fsck har körts klart ska man skriva exit väl. När jag gör det händer inget, eller den startar inte ivf, jag måste köra omstart.

Skriv "reboot" istället

Citat:

quote: Jag kör fsck -y som bryts vid:

**checking multi-linked files
localhost

Vill inte tjata men...
Jag har kört fsck -y ett femtital gånger och det fastnar fortfarande på samma ställe.
Ingen som har någon ide
--
Olof

Installera om...

Citat:

quote:Jag har kört fsck -y ett femtital gånger och det fastnar fortfarande på samma ställe.
Ingen som har någon ide

Provat att köra Diskwarrior då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Vad säger Samuel K om det....Han är ju en förespråkare av Sudo Shutdown now....

Ja, det är en aningens snyggare lösning att hoppa ut i konsollen före man kör shutdown, blir iaf färre processer som man tvingar ner då. På min burk rör det sig om ca 10 fler processer i gui-läget än i konsolläge, men det borde vara långtifrån katastrof om man inte hoppar ut i konsolläge först. I vilket fall tvångsavslutas processer...

Att boota om i singleuser-läge är iofs att föredra, men min uppfattning om det hela är att det finns långt värre saker här i världen att ligga sömnlös för än huruvida man kör omstart eller shutdown före fsck; burken kommer inte att explodera... Kör man på det sistnämnda bör man naturligtvis bara tänka på att spara sitt arbete och stänga ner aktiva program innan, annars riskerar man att bli lite besviken

[ 08 Juni 2002, 23:19: Meddelandet ändrat av: Samuel K ]

1
Bevaka tråden