Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program fattas efter installation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 13:31

Tja.. jag råkade klanta sönder lite i min förra installation av mac os x. Jag råkade bland annat glömma att ställa tillbaka fink från unstable branch till stable efter lite nerladdningar och kompilationer, så jag kunde inte riktigt få ut allt av min mac. Så jag beslutade att göra en ominstallation. Men när jag var färdig med den så verkar det inte som att allting har kommit med. Jag kan inte köra classic-applikationer, jag kan inte hitta xcode på någon av skivorna och thps fattas! Helt sjukt!

Jag har installerat om mac os x 3 ggr nu och kollat igenom de olika installeringsalternativen lika mycket alla gånger... Det är lite irriterande nu..

Förrästen så sa pär eller vad han nu hette att Apache 2 var som option vid installation, men icke då..
Jag blir lite irriterad...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-01 13:46

Hej på dig, kul att du hittat hit

XCode finns på Developer-cd:n. Om du inte har den kan du låna min.
Classic installeras inte per automatik, vad jag vet. Men om du kör återskapa program kan du välja att installera det. Om det kallas Classic eller OS9 i installationen minns jag inte.

Apache 2 tror jag inte du kan välja i installationen va? Det finns en smidig package på www.serverlogistics.com som jag vet många använt, annars kan du väl få ner den via fink.

Edit: Undrar om inte du kan hitta THPS på "Återskapa program" också? Är inte så säker på den saken dock...

Läste tråden som Pär svarat på. Vad han menade var att Apache 2 följer med Mac OS X Server-versionen, och att den där är option.
Om du laddar hem Server Logistics Apache 2-paket så fixar den så att den startas vid uppstart, och att Apache 1.3 inte startas.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 14:28

Nämen hej Samuel

Hmm.. Jag minns inte att jag fick göra hela den här vändan med återställningsskivorna första gången som jag installerade osx. då var det mer i stil med att allt kom med... underligt..

apache löste sig innan jag lyckades att sabba allting med fink. apachectl överskrevs med den nya versionen så rätt server startades ändå.. så det var ju bra

Underligt. Du säger att xcode finns på dev-skivan, men jag tror som sagt inte att jag har någon sån. Men däremot så har jag ju installerat xcode förut. Hmm. Kan det vara så att det har kommit en gnom och snott den? Nej, det tror inte jag.. Den borde väl ändå ligga någonstans på mina 6 software restore-skivor? jag får checka lite på de tror jag nog...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-01 14:36

Jag har inte allt superfärskt i minnet, så jag kan inte garantera att man inte kan välja det redan i installationen, men om inte annat ska det gå smidigt och bra att använda Software restore/Återskapa program. När det gäller XCode så kan det nog vara så att även det ligger på restore-skivorna. Jag har en dev-skiva från en separat inköpt Panther-licens, kan vara det jag mumlar om. Men som sagt, kolla restore-skivorna, så hittar du säkert hela Developer Tools-kittet där. För några gnomer tror jag väl inte du haft besök av. I såfall av ren illvilja, för gnomer kör väl nån linux-dist med Gnome va?

Har du höstlov nu förresten? Den som ändå hade det...

Ursprungligen av apax:

Nämen hej Samuel

Hmm.. Jag minns inte att jag fick göra hela den här vändan med återställningsskivorna första gången som jag installerade osx. då var det mer i stil med att allt kom med... underligt..

apache löste sig innan jag lyckades att sabba allting med fink. apachectl överskrevs med den nya versionen så rätt server startades ändå.. så det var ju bra

Underligt. Du säger att xcode finns på dev-skivan, men jag tror som sagt inte att jag har någon sån. Men däremot så har jag ju installerat xcode förut. Hmm. Kan det vara så att det har kommit en gnom och snott den? Nej, det tror inte jag.. Den borde väl ändå ligga någonstans på mina 6 software restore-skivor? jag får checka lite på de tror jag nog...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 14:48

Mjo, det verkar som att xcode ligger på en restore-skiva... Förra gången jag installerade xcode och X11 så har jag för mig att jag bara stoppade i skiva 5 eller 6 och så fanns det typ ett paket som hette "xcode" där. Men inte den här gången.. Men nu verkar det funka bra iallafall... Får väl se vad som händer när allt är klart. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av skamuel:

I såfall av ren illvilja, för gnomer kör väl nån linux-dist med Gnome va?

en gnom skulle väl köra gnoppix skulle jag anta... Personligen ogillar jag nog gnome, men använder det för tillfället ändå

Har du höstlov nu förresten? Den som ändå hade det...

Hehe. Höstlov, det stämmer. Men ditt höstlov (som iochförsig inte existerar) är iallafall inte förstört av en hemsk mönstring på mitten =(

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-01 14:55
Ursprungligen av apax:

en gnom skulle väl köra gnoppix skulle jag anta... Personligen ogillar jag nog gnome, men använder det för tillfället ändå

Well, bedömningen av gnomer och deras val av OS lämnar jag därhän, du har säkert mer koll på det än vad jag har...

Ursprungligen av apax:

Hehe. Höstlov, det stämmer. Men ditt höstlov (som iochförsig inte existerar) är iallafall inte förstört av en hemsk mönstring på mitten =(

Argh, kass timing. Antar att lumpen inte lockar eftersom du uttrycker dig som du gör? Jag är glad att jag slapp det...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 14:58

Argh, kass timing. Antar att lumpen inte lockar eftersom du uttrycker dig som du gör? Jag är glad att jag slapp det...

Din slutledningsförmåga förråder dig inte. Det stämmer, en lump är inget jag önskar

• Oregistrerad
  • 2004-11-01 14:48

Xcode kommer inte från ADC (developer.apple.com) ursprungligen?
Hur som helst så är det ju hyfsat lätt att regga sig fritt på ADC och sedan plocka ner det...

OS9 - det har jag oxå funderat på vart det tog vägen... ...men saknaden har varit måttlig så jag har inte orkat fundera

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-01 14:50
Ursprungligen av Pär:

OS9 - det har jag oxå funderat på vart det tog vägen... ...men saknaden har varit måttlig så jag har inte orkat fundera

Jo, det är väl inte det man vill ha när man kör osx, men jag är rädd att jag behöver det. hp har inte kommit med några drivrutiner till den scannern jag använder...

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-01 14:58
Ursprungligen av apax:

Jo, det är väl inte det man vill ha när man kör osx, men jag är rädd att jag behöver det. hp har inte kommit med några drivrutiner till den scannern jag använder...

Man vill ju inte betala för nåt sånt, men alternativet som finns heter VueScan och funkar grymt bra med scannrar som inte officiellt stöds i OS X. Men scannar man bara nån gång ibland är ju Classic ett helt ok alternativ.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-01 14:53
Ursprungligen av Pär:

Nej, jag är benägen att hålla med dig, Pär. Jag har inte behövt sparka igång Classic på ett bra tag nu, och funderar på om OS 9-mappen i roten är dags att kassera snart? Behåller den nog ett par dagar till...

1
Bevaka tråden