personligen är jag intresserad av all typ av grafikprogrammering. Jag måste dock säga att jag är ltie skeptisk till att göra 3D grafik med Java och Applets då Java i sig inte är det snabbaste språket i alla fall enligt de tester jag gjort. Har iof inte testat något interface mellan java och OpenGL använder man sådana bindningar är det säkert enklare och ger mycket bättre prestanda.
Du har ju helt rätt, Java är defenitivt inte det snabbaste språket i hela världen. OpenGL-bindningar är garanterat mycket snabbare och mycket bättre på just prestandabiten. Men det finns nackdelar. Exempelvis så kräver det ett extra paket med själva bindningarna, och ett helt nytt API att lära sig. Jag sitter nu och läser den röda OpenGL boken, och det är stort. Det finns bättre och väl etablerade siter som handlar specifikt om just OpenGL.
Det som är roligt med applets är att man kan ha dem på websidor. Det är roligt att man kan visa upp dem för vem som helst. Java är dessutom ett enkelt språk. Dessutom tänkte jag att det kan vara lättare att lära sig grunderna för mattematiken och tänket om man inte behöver oroa sig för det svarta API-hålet där man inte vet vad som händer. I min värld så upplever jag att Java kan vara en bra start för många som vill lära sig lite grunder i grafikprogrammering.
Jag skulle uppskatta artiklar som är mer inriktade på hur ett visst problem löstes och inte "så här skriver du denna effekt för ett demo". På så sätt blir artiklarna mer generella och lättare att applicera i olika sammanhang.
Språket borde väl vara svenska om de ska publiceras på 99mac annars känns engelska mer naturlig när det gäller datorgrafik då det blir ibland underliga ord på svenska.
Ja tanken är inte egentligen att skriva en ny tutorial som främst går ut på att klippa och klistra kod som författaren knåpat ihop. Men frågan är hur man skulle utforma artiklar som var var problemorienterade? Speciellt eftersom jag ser att målgruppen är ganska gröna grafikprogrammerare.
Tack för dina kommentarer
/fredrik
EDIT: Oops, hade knasat ihop sig med QUOTE-taggarna