Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Partionera eller ej?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-11-04 00:51

Skulle någon kunna förklara fördelar/nackdelar med att partionera hårdisken vid 10.1 installation, please...

Samt var hittar jag det jag behöver spara,och vad behöver jag spara, för att t ex mina mail i Entourage inte ska försvinna, är det library mappen under users eller vadå? Andra tips på sånt man behöver spara för en smidig övergång vid formatering av disken mottages också tacksamt.

/PJ

Dina mail kan du importera från kommandot Mail i OSX. Detta tror jag dock förutsätter att du har programmet kvar under 9:an. I Outlook finns användaruppgifterna under
Dokument/Microsoft Användara Data/
I mappen Identities har du allt du behöver, men jag vet inte om man direkt kan överföra dessa filer till Mail.
Dessutom vet jag inte om samma filupplägg gäller för Entourage, men det kan du ju kolla.

/JO

• Medlem
  • Höganäs
  • 2001-11-04 09:14

Vad gäller Entorage under OS X verkar det för mig i alla fall vara så att de data som är värda att spara finns i "user"/Documents/Microsoft User Data/Office X Identities.

Partitionera diskar?
Vet inte om det finns särskilda fördelar vid just 10.1-installation, men fördelen med två eller flera partitioner tycker jag är, bland annat, att jag kan hålla dokument på den ena och system/program på den andra för att undvika en massa fragmentering.

...eller ha ett OS 9 på vardera disken och använda ett av dem som "minimalt" system för Classic-läge i X.

...eller möjligheten att starta upp på någon av OS 9-systemen och köra Norton på den andra partitionen (version 6.0.2)

...eller att...Tja. Jag vet inte. Någon annan som har idéer?

Tycker att fördelen med att partionera är två.

1. Man kan formatera om och installera om Operativsystemet utan att man behöver ta bort allt. (Detta har dock aldrig behövts under OS<9, vet dock inte hur det är med OSX, i Windows är detta dock ett måste )

2. Skiter det sig kan man alltid boota upp disken från den andra partitionen, dvs om du har ett OS på den oxo. Det hade alltid jag.

Nuförtiden tycker jag det bara är jobbigt att partitionera, och jag kör glädjeligen en fet 40Gigs partition av hela HDn.

Det kvittar. Apple har gjort det rätt svårt att kunna använda partitioner på samma smarta sätt som i andra Unix-varianter, dvs så att hemkatalogerna inte behöver skadas om filsystemet muppar ihop, vilket gärna händer på IDE-diskar om de tvingas utföra lite riktigt arbete. I OS X monteras partitionerna per automatik där man inte vill ha dem, så det blir bara krångligt. Säkerhetskopiera lite oftare i stället, så ska det nog gå bra.

Enda anledningen att partitionera är att ha OS X och OS 9 skilda från varandra, men det är egentligen inte nödvändigt.

1
Bevaka tråden