Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med hastigheten på Xserve

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 18:09

Installerade precis två nya Xserves G5 och installationen gick smärtfritt och utan problem.

Problemet är att jag vill låsa nätverket till 100tx full duplex men så fort både porten och servern är satta till 100+full duplex så hittar inte Xservern längre något nätverk.

Om jag byter någon av dem till automatiskt så funkar allt väl (om jag sätter porten på auto och lämnar datorn på full så är det inga problem och tvärtom) men då kör jag fortafarnde bara på auto full duplex och inte på fast 100tx full duplex som jag vill.

Jag har bytt kablar, testat annan hub och switch men fortfarande samma resultat. Servern bootar upp med grön lampa för nätverk men så fort den kommer till själva systemet så tappar den nätverket.
Jag har exakt samma problem med den andra servern.

För att göra det ännu konstigare så har jag en annan Xserve G5 inköpt några veckor tidigare och den funkar helt utan problem. Den är inkopplad till samma hub och switch och rullar fast koppling med 100tx full. Den enda skillnanden är att jag inte kört Firmware uppdateringen på den maskinen eftersom folk alltid är anslutna.

Är det någon som har några tips eller som har sammam problem. Jag börjar misstänka firmware uppdateringen.

Tack
Tobias

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-10-13 21:27

Xserve G4 har ju två nätverkskort. Hur är det med Xserve G5. Kan det vara fel på nätverkskortet i burken?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 11:03

Hej

Nej, tyvärr är det inte nätverks kortet. Jag har prövat båda portarna och eftersom vi har premium care på servrarna så hade jag en kille som bytte ut moderkortet på den ena av dem igår utan att det hjälpte.
Har öppnat ännu ett jobb med Apple men vet inte om de har någon lösning.

Vad har du för switchar?
Lås switchen också. Stäng av "spanning three" på switchen.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 17:35

Det går som sagt inte att låsa porten på 100tx+full utan att behöva ställa om servern till automatic(eller vise versa). Vi kör på Cisco switchar(Catalyst 6509).

Det luriga är som sagt att den tredje Xservern som vi inte har kört firmware uppdateringen på än funkar utmärkt på samma switch och IMO.

Får jag bara fråga varför du låser porten till full duplex 100Mbit? Kommer den inte automatiskt sätta sig på det läget? (intressant!)

  • Oregistrerad
  • 2004-10-15 15:43

Efter att ha läst en del på nätet om det och sedan testat det så har vi sett en avsevärd prestanda ökning vad det gäller fart. Vad det gäller fel har dessa drastiskt också sjunkit efter att ha satt både porten och servern på 100bt+full duplex.

Problemet när man kör auto är att datorn (tex OS 9 som alltid körde auto) i princip gissar vilken fart som skall användas. Ibland fungerar hundra full men det kan också gå ner till lägre hastigheter beroende på protokol.
Om man specificerar både porten och datorn till en utsatt hastighet kommer man förbi dessa tolknings problem och får således en högre hastighet och mindre fel för servern och porten slipper gissa vilken hastighet som skall användas.
PÅ OS 9 maskiner har vi på flera maskiner bytt från auto till full på porten och sett en prestanda förbättring vad det gäller överföringar av filer som varit dubbelt den tidigare hastigheten.

När det gäller Xservern som vi använder tillsammans med Workgroup manager har vi också sett en avsevärd förbättring vad det gäller inloggnings tid och öppning av applikationer (workgroup manager kollar om man har rättighet att öppna programmet) när både servern och datorn är satta på 100tx+full duplex.

För lite mer info rekomenderas denna link
nätverks hastighet

Senast redigerat 2004-10-15 16:05

Ett gått råd är - om du kan, sätt alltid Switch och Server till FAST FullDuplex/100Mb - auto är elakt. Inte ens cisco switch till cisco router hittar alltid rätt med auto. Och det värsta som kan hända är om grejerna ställer om sig efter ett tag...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-06 19:08

Du måste antingen ha bägge delar ( dator och switch ) inställda på auto ELLER fixad.

Det är ett välkännt problem med Cisco att autodetection inte fungerar rätt med dom om datorn är inställd på fixed.

Det är bara att gå in på switchen via telnet, enable, conf term, int [ditt switch interface], speed 100, dup full, exit, wr te ( fullvissa dig om config är rätt ), wr mem, exit

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 10:57

Som sagt vad, det var just att sätta båda datorn och porten på hundra som inte funkar.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-11-10 20:39

Jag har råkat ut för liknande problem under Linux och problemet uppstod eftersom jag satt 100Mbit och full duplex på kortet men missade att slå av auto negotion på kortet...

ethtool -s eth1 speed 100 duplex full autoneg off

Dock ingen aning om det ens är relevant för ditt problem bara en "longshot".

Förresten hur styr man duplex/speed på OS/X?

1
Bevaka tråden