Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
APC har egen program vara till sina UPS:er. Dessa fungerar väl och ser till att stänga av anslutna maskiner snyggt och fint innan strömmen tar helt slut.
APC har egen program vara till sina UPS:er. Dessa fungerar väl och ser till att stänga av anslutna maskiner snyggt och fint innan strömmen tar helt slut.
Vad är det för fel på den inbyggda programvaran i OSX för att ta ner server vid strömavbrott eller dyl? Kör denna med APC, både rackmonterade och fristående UPS:er till bla Xserve, Xserve RAID mm.
Vad är det för fel på den inbyggda programvaran i OSX för att ta ner server vid strömavbrott eller dyl? Kör denna med APC, både rackmonterade och fristående UPS:er till bla Xserve, Xserve RAID mm.
Rätta mig om jag har fel, men den inbyggda fungerar väl med APC först efter att du har installerat APC:s programvara? Vi talar nog om samma sak. APC:s programvara ställs ju in i "Strömsparare".
Rätta mig om jag har fel, men den inbyggda fungerar väl med APC först efter att du har installerat APC:s programvara? Vi talar nog om samma sak. APC:s programvara ställs ju in i "Strömsparare".
Har aldrig installerat APC:s programvara Den funktionen man hittar i strömsparare kom ju till när Apple släppte 10.3.3.
Vi valde att placera servrarna i en hall som redan är förberedd för serverdrift. Vårt rack har separat A och B ström som har batteribackup och dieseldrift om så behövs. Separat A och B-ström innebär att om strömmen går i ett nät så finns det kvar i det andra.
Servrar har normalt sett dubbla nätaggregat (dock ej Xserve eller Power Macintosh G5!) så kablarna går på separata nät.
En viktig grej man glömmer är vilka maskiner som sitter på samma säkringar. Skulle ett nätaggregat gå i en maskin på en grupp, dör ju samtliga maskiner på denna. Har man dubbla nättaggregat i servern, skall man alltså sätta dessa på olika faser. Minns dialogen med IT-chefen efter att en SUN Ultra 450 hade kortslutit:
- Jo, det var SUN-burken som orsakade stoppet.
- Men vi har ju en stor 3-fas Silcon-UPS.
- Jo, ja, men säkringen gick ju.
- Kan man ta bort den?
- Visst kan man det. Huvudsäkringen går istället och hela fastigheten blir strömlös på alla faser.
- Det menar du inte!
Jag kör Powerwares grejjer, programmet... nåja... hmmm... terminalbaserat men det fungerar.
Ska du göra ändringar senare måste du använda Win eller installera om programmet.
Jag kör Powerwares grejjer, programmet... nåja... hmmm... terminalbaserat men det fungerar.
Ska du göra ändringar senare måste du använda Win eller installera om programmet.
Nu är det ju ett år sen det citerade så stämmer det fortfarande? På Powerwares websida finns Lansafe Explorer som verkar ha ett ordentligt GUI eller förstod jag fel när du säger terminalbaserat?
Powerware är litet billigare än APC men man vill ju ha ett fungerande program.