Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro question: FTP access

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena. Denna fråga är kanske lite väl svår att ställa, men jag tror att någon på forumet kan ha någon aning i alla fall.

Först lite bakgrund om problemet.
Vi har tre burkar. Alla kör samma version av 10.2.1
I detta specifika fall har vi problem med att en av burkarna tar betydligt längre tid på sig att skapa connection mot en FTP-utdelad Xserve (och andra för den delen).
Jag tar terminalens och BBEdits FTP-del som exempel.

I terminalen skriver jag FTP
Jag hamnar i ett läge där jag då ska skriva "open 192.168.20.42". På två av burkarna så smäller det bara till så får man möjlighet att skriva in login och lösen.
Men på den krånglande burken så tar det 5 sekunder extra...det är ingen panik kanske ni säger, men jävligt iiriterande. Framförallt då man ska göra en snabbgrej. 5 sekunder är länge som rackarn.

Kruxet är att detta gäller inte bara FTP-programmet i terminalen, utan även BBEdits FTP-del.

Parantes: De andra burkarna (åtminstånde) hade samma delay tidigare, men försvann då vi reggade måldatorn (Xserve:n) i våran DDNS (Dynamisk DNS).

Men en av datornerna har fortfarande kvar samma skit.

Jag har redan fsck -y:at datorn, zappat PRAM:en och reset-all:at firmware:n..det hjälpte ej.

Då över till frågan:
Vilka configfiler använder sig FTP i terminalen av, som även FTP i t.ex. BBEdit använder sig av. Det måste ju vara troligast att problemet ligger där. Eller?
Förslag på åtgärder som inte innebär formattering?

[ 31 Oktober 2002, 13:19: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

Slog mig just att det skulle kunna vara datorn reggning i DNS:en som är skum...det är förmodligen ett mellanslag i datorns utdelade namn...och att DDNS:en itne fixar det...åsså blir det en timeout och så släpper den igenom det.
Är det så att ftpservern gör en uppslagning på den anlutande klientens ipnr mot dnsen?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-10-31 14:48

Ja, hur ska den annars kunna skriva i logfilerna? IP-adressen må vara gångbar överallt, men för oss dödliga så fungerar det bättre med en läsbar adress.

Jag ville bara kolla att jag hade förstått det rätt. Och det hade jag.

Jag gick in och kollade datornamnet, och visst. Datorn hade både en apostrof och mellanslag i namnet...vilket DNS:en hatade...och gav en timeout. Efter att jag ändrat namn så fungerade den underbart bra.

• Medlem
  • London
  • 2002-11-03 13:18

Jag skulle också vilja ha en DDNS-server. Finns det någon bra till OS X eller kör du något annat?

Vet faktiskt inte vad det finns för alternativ på X-sidan.
Våran DDNS körs på en Win2000-burk.

• Medlem
  • 2002-11-04 19:42

DDNS ska helst användas i formen "Secure Dynamic Update". Det har arbetats med det i IETF ett tag, men i januari i år blev det klart efter en workshop hur man ska sätta upp det.

Se http://ops.ietf.org/dns/dynupd/secure-ddns-howto.html

Man använder en vanlig Bind av nyare modell.

Ja, det fungerar för MacOSX också.

• Medlem
  • 2002-11-04 19:43

Det som timar ut är antagligen när din FTP server slår upp PTR record för den IP address som peer har i ftp-sessionen. Så, det är PTR record som ska in på rätt ställe.

1
Bevaka tråden