Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera ntsc till pal, ljudet blir osyncat

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och konverterar ntsc filmer till pal. Nu är det så att ljudet blir osyncat. Har testat både 48000 khz och 44100 khz. Nån som vet hur man gör detta på rätt sätt (gissar på att jag gör fel).
Eller går det helt enkelt inte att få det bra?

/johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 22:22

Nu vet jag egentligen inget eftersom jag inte alls jobbar med videoproduktion, men jag har läst eller hört att det är färre bilder per sekund i PAL, vilket gör att filmen blir något kortare vid konvertering från NTSC. Ljudet brukar även snabbas upp lite för att bli synkroniserat.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 08:18

Jag skulle säga att det inte är ljudet som är osync, utan att det är videon som inte blivit korrekt konverterad från 29.97 till 25 fps. Du ska inte behöva göra ngt alls med ljudet.

Vad använder du för program för att göra konverteringen?

Jag använder ett program som heter ffmpegX 0.0.9p
Läste runt lite på olika forum och hade fått för mig att det va bra.
Nu visar det sig att det inte är så bra.

Det jag ska göra är ntsc -> pal -> demuxa -> dvd
Eller ntsc -> demuxed pal

Några tips till en rookie

/johan

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 08:37

Jag har tyvärr inte haft tid att testa ffmpegX något så jag ska inte uttala mig om det. Tyvärr har jag inte heller något bra tips såvida du inte har lust att köpa programvara för att göra konverteringen.

Någon annan som sitter på tips på gratisprogramvara?

Jag har möjlighet att köpa programvara. Vilket program är bäst på att konvertera ntsc-pal?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 09:46

Du borde prova vår Master, vi har fått väldigt bra feedback på vår NTSC <-> PAL konvertering.

http://www.popwire.com/

Om du inte har allt för bråttom så kommer det ganska snart en ny release som helt klart är värd att vänta några dagar på.

Cool, får ladda ner demot och se hur det funkar. Tack för tipset

• Medlem
  • 2004-11-09 10:25

Använder man inte alternativet "3:2 pulldown" vid konvertering NTSC -› PAL? Finns även i ffmpegX.

Ok, jag har ingen koll på konvertering. Vad är 3:2 pulldown?

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-09 12:48

3:2 pulldown är egentligen för att gå till och från Film, men det går att anpassa för att gå från NTSC till PAL också. Det är den metodik jag känner till som funkar bäst för konverteringen, men då krävs det interlace:at material.

3:2 pulldown bestämmer vilka fields som ska behållas och vilka som ska kastas samt vilken tid dom som behölls ska få i den nya filmen. Allt för att få så jämn upplevelse som möjligt.

Senast redigerat 2004-11-09 13:20
  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-11 17:50

Nu finns Compression Master 3.0 för nedladdning och att köpa på http://www.popwire.com/

1
Bevaka tråden