Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook vägrar starta efter 10.3.6-installationen

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-09 19:15

Har en gammal iBook från 2001. Körde programuppdatering till 10.3.6 innan jag gick från kontoret. Startade inte om utan valde stäng av. Nu hänger den sej under uppstart på samma ställe varje gång (Waiting for printer services). Jag får upp en ilsken svart ruta att jag behöver starta om datorn.

Första gången den hängde sej var skärmen helt still (man såg inte ens att pelaren "flimrade", som man ju brukar se annars även när den står still på samma ställe) säkert 5 minuter, och man hörde bara ett lätt sus från burken, ingen hd-aktivitet. Jag fick ingen reaktion från datorn, så jag startade om den med ctrl-cmd-start. Jag _kan_ ha stört den i nån optimerings/initialiseringsprocess då, och att den inte kommer förbi detta nu.

Hjälp, hur gör jag nu då? Försöka mecka in 10.3-skivan som start-CD och installera om? Går det eller kommer den att tjafsa om att jag redan har senare system? Skivan är i stan på kontoret, så jag har inte kunnat testa än. Lika bra att fråga här också innan jag gör mer dumt... :rolleyes:

Prova först med den valiga proceduren.
Zappa PRAM - låt plonga några ggr.
Starta i "Single User Mode"
Kör fsck -y
Starta om med reboot från Single User mode.

• Medlem
  • 2004-11-09 20:47

Provstartade den igen nu när jag kom hem, och då fick jag ett spännande meddelande istället för den ilskna svarta rutan:

System failure: cpu=0; code=00000008 (Unknown failure code)
Latest crash info for cpu 0:
osv... (tjoa om jag ska skriva allt)

På sista raden står det:
Waiting for remote debugger connection.

Jag har inte zappat pram sedan min gamla Performa 460 eller nånting, så någon får hemskt gärna berätta hur man gör, så jag slipper leta igenom 1800 forumtrådar efter det. Dom andra sakerna som föreslogs som standard procedure var bara... eh... va? Sorry, men jag är inte så jättehemma på det här, och har hittills aldrig haft några problem med MacOSX...

Vågar inte röra burken alls nu, ifall hela skiten pajar...

Zappa PRAM:

1. Starta och håll ner alt + kringla + p + r
2. Håll ner tills datorn startat om två gånger.
Klart.

En gyllene regel är att inför varje uppgradering, och även efter, är att öppna skivverktyg och köra Reparera Skivbehörighet.
Det skadar inte heller att ta fram sin Installationsskiva och även där öppna skivverktyg och då köra Kontrollera alt. Reparera Skiva. Så slipper man trubbel vid uppgraderingar.

Men det är så dags nu....

För att "zappa" PRAM håller du ner följande 4 tangenter: alt, CMD, p samt r vid omstart, och låter startljudet plinga två ggr, släpp upp tangenterna.

• Medlem
  • 2004-11-09 21:28

Vågar jag prova att zappa pram nu då med det hemska långa meddelandet på skärmen, eller ska jag ta den till någon Mac-nisse imorgon för säkerhets skull? Vad tror ni som förstår och inte har min panik att allt e borta...?

Visst ska du våga göra det.
Sen kunde du ta fram din Installationsskiva, starta med c-tangenten nertryckt, och när du kommit fram till val av svenska språket, så går du upp i Findermenyn och letar upp Skivverktyg och kör Reparera skiva.
Det skadar inte.
Sen väljer du du din iBook som startskiva igen och startar om

• Medlem
  • 2004-11-09 22:38

Tack så mycket för hjälp och stöd. Ska prova alla tips i morgon.
Återkommer med rapport.

• Medlem
  • 2004-11-10 07:36

Det räckte inte att zappa pram, den hänger sej fortfarande på samma ställe.
Hittade en CD som hette apple Hardware test, som jag kör nu.
Hittar däremot ingen "verktygs-CD" till iBooken. Bara en MacOSX-install, 3 återskapa program, en installera MacOS 9 och en med program. De är de enda som ligger i det som följde med burken (har som sagt aldrig haft problem innan *rodnar*). Kan jag välja MacOSX install eller? Har för mej att man kör in i ett installationsprogram direkt. Men av Pocahontas svar ovan kanske det finns val där också som man inte ser när man bara "klickar next" när man kör installerare... Jag kanske kan köra 10.3-skivan lika gärna som de gamla iBook-skivorna...
*beredd på en tur till Ronneby idag... :(*

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 07:55

När du kör installlationsskivan och har valt språk, men innan du valt "destinationsskiva" så finns det menyer i överkanten på skärmne... I "file" (är det väl? nähä... men likt i vart fall) så finns det lite funktionen, bland annat skivverktyg. I skivverktyg markerar du disken och kör "kontrollera behörigneter" eller "reparera behörigheter"

edit: Givetvis skall du köra 10.3-skivan

• Medlem
  • 2004-11-10 08:04
Ursprungligen av Pär:

När du kör installlationsskivan och har valt språk, men innan du valt "destinationsskiva" så finns det menyer i överkanten på skärmne... I "file" (är det väl? nähä... men likt i vart fall) så finns det lite funktionen, bland annat skivverktyg. I skivverktyg markerar du disken och kör "kontrollera behörigneter" eller "reparera behörigheter"

edit: Givetvis skall du köra 10.3-skivan

Tack Pär!
Jag hittade! Har aldrig sett att där är menyer och val... trodde Apple blivit som MS (ursäkta svordomen) och glatt slussade en runt i en egen dimension utan några egna valmöjligheter...

• Medlem
  • 2004-11-10 08:01

Hrmm... körde Reparera skiva från 10.3-skivan enligt Pocahontas lysande support. Fick upp en massa felatkig blockräkning först.
Sedan kom en röd rad med
"Bitmönsterenheten behöver en mindre reparation"
Svart: Kontrollerar information på enheten.
Rött: Räkning av fritt utrymme på ogiltig enhet
Svart: (det ska vara 1964581 istället för 1855896)
Reparation av enheten
Reparation av enheten klar.

Sedan det oroande:

Försökte reparera 1 enhet
Grönt: 0 HFS-enheter reparerades
Rött: 1 enhet kunde inte repareras

Läge för Mac-nisse nu då?? *sväljer oroat*

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 08:02

Hm...

Känner jag igen

Men du reparerade disken va? Prova reparera behörigheter oxå...

• Medlem
  • 2004-11-10 08:05
Ursprungligen av Pär:

Hm...

Känner jag igen

Men du reparerade disken va? Prova reparera behörigheter oxå...

Okidoki, den snurrar.
Skönt att någon känner igen! Jag vet inte om det hjälper, men det är en tröst iallafall...

• Medlem
  • 2004-11-10 08:24

TACK alla som hjälpt mej!! NU startade den lilla skrutten!
Är det något annat jag bör göra nu direkt?
Jag har tagit följande lärdomar:
*köra skivkontroll och reparera behörigheterna oftare (brorsan nämnde något om det en gång för länge sen...)
*slarva inte med stor-backupen den siste varje månad (har påminnelse på detta i iCal, men det tjorvar ju ihop sej när den 30e är helg och alla andra tusen ursäkter som gjorde att det inte blev av denna månaden - innan har jag varit duktig med detta!)
* var ännu mer noga med projektbackuperna

...which brings me to another issue, men jag startar en ny tråd om detta tror jag.

Kramisar
en överlycklig Sara, som pustar uuuut!!!

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:45

Grattis!

När du nu kört allting, så öppnar du din Programmapp, och i den finner du Verktygsmappen, som du öppnar.
Skivverktyg finns där, nu kör du Reparera Skivbehörighet igen

Lägg det verktyget i Dockan sedan, alltid bra att ha Skivverktyg lätt tillgängligt.

• Medlem
  • 2004-11-10 17:09

Ändå helt skräp att sånt här skall behöva hända. Inte direkt första gången man läser om något sådanthär på 99mac. Säkrare och enklare uppdateringar krävs, både på Windows och OS X.

1
Bevaka tråden