Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX egna program strular

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 08:18

Igår började min dator strula.
Det är OSX egna program som programuppdatering, kalkylatorn, safari och de programmen som inte vill dra igång riktigt.
Programuppdateringen går igång, jag kan fylla i lösenordet för att installera men sedan snurrar bara hjulet, samma i kalkylatorn, jag kan fylla i första värdet men när jag trycker på = så hänger sig programmet på samma sätt.

Internet Explorer, Photoshop, Quark, Office och övriga program fungerar felfritt.

Vad kan detta bero på?
Mvh,
christian

Har du röjt bland typsnitten? Flera av Apples program kräver att Helvetica Neue är installerat för att starta och fungera ordentligt...

Senast redigerat 2004-11-09 10:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 09:23

BINGO!
Aktiverade helvetica så fungerade allt som vanligt igen.
tack tack och tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 08:47

Hmm… När jag kom idag har jag samma problem igen.
Nu startar heller inte typsnittsboken.
Kan det vara någon krock bland mina olika helveticor?
Vad skall jag göra?!?

Helvetica Neue (alltså inte "vanliga" Helvetica") måste vara installerad, men det går bra med en annan variant än den som kommer med systemet. Själv har jag Adobes OpenType-verison och det funkar utmärkt. Kolla igenom dina typsnittsmappar så att du inte har krockande typsnitt. Glöm inte System/Library/Fonts, men undvik att ta bort typsnitt därifrån om det går.
Sen kan trasiga typsnittsfiler ställa till rejält med besvär också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 08:56

Jäkla strul…
Slängde bort helveticorna ur både bibliotek/fonts och användare/user/bibliotek/fonts
nu funkar det igen.
tack tack

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-10 09:01

Det kan vara att ett typsnitt är skadat. Har du font doctor eller kan du installera igen?

min Safari har plötsligt börjat hänga sig vid högerklick. Kan det ha med typsnitten å göra?

1
Bevaka tråden