Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Firewire och 10.3.6

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-10 08:44

Igår när jag letade febrilt på nätet efter info eller viktiga prylar kring uppdateringen till 10.3.6 (eftersom min iBook inte tog uppdateringen så bra till att börja med), såg jag ett stycke om externa Firewire-diskar på Apples sajt, som "Important Note".

Important Note:
Apple has identified an issue with external FireWire hard drives using the Oxford 922 bridge chip-set with firmware version 1.02 that can result in the loss of data stored on the disk drive. Even with the improvements available in this update, Apple recommends you update the firmware on your FireWire drive. Please contact your drive manufacturer for more information.

Jag vet inte om jag borde sett detta nånstans när jag körde Programuppdatering...

Nu är det som så att jag har en Maxtor FireWire/USB som huvudsaklig backup disk. Hur vet man om den har Oxford jadah-jadah och raderas om jag pluggar in den i iBooken???
Jag sitter vid kontors-G4an nu som jag har kört programuppdatering til 3.6 på också, MEN inte startat om än (så den kör väl fortfarande på .5 då hoppas jag). Hoppas jag kan uppdatera ev. Firmware från G4an, men vågar inte plugga in den förrän jag vet om den fortfarande kör .5 och om det finns risk för att min Maxtor tillhör specialgruppen... Ska leta på maxtors sajt nu, men någon kanske vet på rak arm att det bara är "den och den" det berör. Ni har ju sån otrolig kompetens här på forumet!!!

*vill inte ha mer kludd nu på ett tag, så frågar först och gör sen...*

• Medlem
  • 2004-11-10 11:50

Hittar inget nyare än september 2003 på Maxtors sajt till MacOSX... Hmmm...
Vet inte om jag vågar köra burken ju...

• Medlem
  • 2004-11-10 11:57

Jag tror inte att det finns något nytt problem, faktiskt. Om det har funkat hittills, så kommer det göra det nu också.

Men jag har ingen specialkunskap på området, utan det är mer vad jag antar.

• Medlem
  • 2004-11-10 12:06

Pluggade precis in Maxtorn i den o-omstartade G4an för att testa, och fick direkt hemska svarta skärmen med "you need to restart your computer". Höll andan, stängde av, drog ut firewirekabeln och startade om. G4an startade tack å lov utan problem.

Men jag vet inte om jag vågar plugga in firewiren igen, för där är all min backup (finns lite på lösa CDs också, men långtifrån allt)! Vill inte gärna förlora hela den disken...

Pluggade in den för att kolla om man fick nån info om den i något sånt tekniskinfo-program, eftersom maxtors sajt inte var särskilt informativ...

• Medlem
  • 2004-11-10 13:21
Ursprungligen av Siss:

Pluggade precis in Maxtorn i den o-omstartade G4an för att testa, och fick direkt hemska svarta skärmen med "you need to restart your computer". Höll andan, stängde av, drog ut firewirekabeln och startade om. G4an startade tack å lov utan problem.

Men jag vet inte om jag vågar plugga in firewiren igen, för där är all min backup (finns lite på lösa CDs också, men långtifrån allt)! Vill inte gärna förlora hela den disken...

Pluggade in den för att kolla om man fick nån info om den i något sånt tekniskinfo-program, eftersom maxtors sajt inte var särskilt informativ...

Jag har ingen aning, det hela låter skumt. För det första har jag testat åtskilliga FireWire-diskar, och jag har inte hört talas om några problem. Att du sedan fick en Kernel Panic låter helt orelaterat, men är ju väldigt konstigt det med... särskilt som du oroat dig, och vad jag vet ingen annan har haft några problem.

Jag vidhåller att jag *tror* att det ska vara lugnt. Du har kört den uppdatering du hittade, eller? Så vitt jag vet har inget nytt introducerats i 10.3.6, som skulle kunna ge dig problem, men finns det uppdateringar, så ska man ju köra dem.

• Medlem
  • 2004-11-10 13:38

Har sökt mej "utomlands" också, och hittade _massor_ om dessa firewiredisk-problem och 10.3.6. Bl.a. på Apples eget diskussionsforum och en lång artikel på något som heter MacMaps.

Kan dock inte se någon nämna Maxtor nånstans (än), så jag kanske ska försöka igen... *sväljer*.

Annars får jag kanske downgrade igen, men jag hittar ingen 10.3.5. combo att köra...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 14:55

lösning med en fw-hubb kanske...

Hej, har PB G4 Alu och en Maxtor FW.
Vet inte om detta är samma problem som du har men jag upptäckte följande för en tid sedan.

Om jag pluggar i fw-kabeln i datorn när datorn är igång så kommer den svarta skärmen upp, även innan (10.3.6), men om datorn är avstängd när fw-kabeln pluggas in och startas därefter så fungerar det utan problem.
Märkte dock att när jag köpte en fw-hubb och har hd-hubb-dator så kan jag ta ut och plugga i fw-kabeln till ext hd hur som helst utan problem...

//mmi

• Medlem
  • 2004-11-10 16:28
Ursprungligen av Siss:

Har sökt mej "utomlands" också, och hittade _massor_ om dessa firewiredisk-problem och 10.3.6. Bl.a. på Apples eget diskussionsforum och en lång artikel på något som heter MacMaps.

Kan dock inte se någon nämna Maxtor nånstans (än), så jag kanske ska försöka igen... *sväljer*.

Annars får jag kanske downgrade igen, men jag hittar ingen 10.3.5. combo att köra...

Där ser man. Det är ju inte så bra... Jag har inte märkt något själv.

• Medlem
  • 2005-01-26 18:29
Ursprungligen av stfm:

Där ser man. Det är ju inte så bra... Jag har inte märkt något själv.

Är också "drabbad" av detta med min Maxtor One-Touch 300 GB.

Blev seg. Hade stängt av journalförning för att få snabbare. Hade testat FileVault på en av fem användare och sedan stängt av FileVault.

Efter att "segningen" skett testade jag enheten med Skivkontroll. Visade på fel - bl a 9972 samt något med "Ogiltig nyckellängd".

Vet inte heller exakt vad det är - ngn plats skriver om Oxford Semiconductors "chipset" 922 som skulle vara fel. Men Maxtor påstår att de har chipset 911!

hm…

Tacksam för ingående förklaring på vad som kan vara felet.

Tack på förhand.

• Oregistrerad
  • 2005-01-26 18:37

Om det är en Firewire 800 så använder den Chipset922 annars är det 911. Endast vid starten kan firewire disken gå sönder. Annars ska det fungera så länge du inte startar om datorn med disken inkopplad. Men säkrast är att installera firmware uppdaten.

//Rob

1
Bevaka tråden