Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera stor plansch?!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Haloj,

Jag har tänkt dra upp en liten bild till ett storformat - tänkte köra ut det på multipla A3-utskrifter och sätta upp dessa på väggen.

Alltså originalbild: i A3 storlek

Dra upp den över 2x3 eller 3x3 A3....

gör man det lättast i indesign eller photoshop? och kan man välja vilka delar man skriver ut...och sammanfogar? jag har en epson 1290 med utfall...tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-04 09:52

Jag har gjort det du beskriver i Photoshop flera gånger. Nu såg jag även att Epsons drivrutiner hanterar "utskrift över flera sidor" i OS9 och Windows, men inte OSX (dvs. den fixar allt vad heter att dela upp över flera sidor).

Men genom Photoshop kan du lätt fixa det. Jag har kört ut "planscher" på 16 A4:or bl.a. Ser bra ut, men det är lite pill.

The Rasterbator kanske är något för dig? det blir inte samma kvalitet och håller sig svart-vit. Men kan bli bra. Antagligen är jag fel ute, men det är en rätt kul grej i alla fall...

Indesigns utskrift måste nog vara det enklaste valet.

Gör affischen i skala 1:1.
Välj vid utskrift vilken papperstorlek du skriver ut på och få med skärmärken på varje utskrivet blad.

ja - tänkte på det - skall prova det också

tack!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Indesigns utskrift måste nog vara det enklaste valet.

Gör affischen i skala 1:1.
Välj vid utskrift vilken papperstorlek du skriver ut på och få med skärmärken på varje utskrivet blad.

tack för svar...men Erik.dv...hur gör du då!?

gör du först 1 original (stort) och sen klipper du ut det A3-bitar eller A4-bitar och skapar "subdokument"? alltså 16 stycken...då? man vill ju att det skall "passa" mot de andra. Vad jag skulle vilja ha är en funktion där jag har gjort en 3x3 A3-bild och trycker på en knapp som splittar till 3x3 A3-utskrifter...typ

jag har löst det. fungerar utmärkt i InDesign.

1. Skapa först dokumentet med rätt storlek. I mitt fall 3x3 A3 vilket borde vara 891 x 1260 mm.
2. Lägg in bilden i dokumentet. Jag gjorde bilden i photoshop först och sparade som högupplöst tif.
3. Montera i InDesign
4. Välj utskrift

5. Gör inställningar enligt skärmdumpen (sorry - sitter med M$ på jobbet )

• Medlem
  • 2004-11-04 14:58

Finns ett fantastiskt script till PS som kan interpolera upp bilder nåt enormt och stooooort.

Kommer inte ihåg ved det heter men kolla med Nurell på forumet han vet.

Tydligen har han gjort en trycksak på flera meter med hjälp av det scriptet.

Upplösningen är inte så kritisk på såna här jättebilder. Ju längre betraktningsavstånd desto lägre upplösning kan man ha. En A4 i 300 ppi blir 115 cm hög som 72 ppi utan att en enda pixel adderats. Visst kan man lägga till lite upplösning om man vill men det gör mindre skillnad än man tror.

tanken är att göra en stooor fräck bild på spindelmannen till min sons sovrum...

Har med stigande intresse läst er diskussion. Av en händelse har jag också en son som just nu är grymt intresserade av Spindelmannen, El gringo du kan väl återkomma med en lägesrapport, man kanske kan ta del av ditt projekt om det blir bra.

/T

hej thomas! jag provade på jobb att skriva ut en "storformatare" (ifrån indesign) på vår fyrfärgs-A4-skrivare. och det blev skitbra - med märken och allt. skall göra detsamma på min kompis A3-epsonskrivare så det inte blir så mycket skarvning...

skall även fråga på prisexempel ifrån holmbergs i malmö...återkommer om pris på det

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-10 11:59

Jag är lite intresserad av maco's inlägg. "interpolera upp bilder"
innebär det att man kan få upp storleken på bilder samt bibehålla kvalitén?
Är detta något typ av filter eller? Jag vet inte vad script innebär, en action kanske?

1
Bevaka tråden