Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tom hemkatalog... HJÄLP VAD TOG ALLT VÄGEN??

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 15:59

nu sitter man nog med skägget i brevlådan... kom till jobbet idag och tyckte maskinen betede sig konstigt så jag startade om den... vips så är hela men hemkatalog TOM!!! finns bara det gamla vanliga skrivbord, musik, filmer, bibliotek... men under dessa var det tomt precis som jag skapat ett nytt konto. Sen ser jag att det försvunnit 130GB från min hd

Hjälp!!!

kör 10.3 på en 1.8 ghz G5

/Micke

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 16:12

Det är inte så att du bytt namn på din användare?
Jag gjorde det och råkade ut för samma sak. Fast alla filer fanns i en mapp med det gamla användarnamnet. Så det var bara att gilla läget och byta tillbaka till det gamla användarnamnet.

Kör du med lokal användare? Alltså inte server baserad hemmakatalog?

Och för att göra dig förbannad: Du har väl tagit backup?

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 16:45

lokal användare

jag kör med lokal användare, och jag är förbannad
har ingen backup för då hade jag blåst hela datorn och installerat på nytt.
Men 130 GB kan ju inte bara försvinna eller?

måste ha hänt något...

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 16:56

Nä, 130GB borde rimligen inte bara försvinna...
Menar du att du fått 130GB mer fritt utrymme på HD:n...
Låter ju precis som om gamla användaren försvunnit och du skapat en ny, men det var ett fel jag aldrig hört om här tidigare.

Jag råkade ut för samma sak, men felet var mitt eget. Jag skulle flytta saker från mitt konto till en annan användare. Jag genade och öppnade min hemkatalog med mitt administrator-lösen, flyttade över grejerna och allt var frid och fröjd tills jag loggade in på mitt konto. Allt var borta. Det visade sig att jag glömt återställa behörigheten, alltså ägaren, till mig själv på min hemkatalog. När jag återställt behörigheten så fick jag tillbaka allt.

Du kanske har råkat ut för något liknande. (Ett långskott kanske, men man vet aldrig).

Hoppas det ordnar sig.

Hur var det nu... var det inte så att det där som dom fick för sig att felaktigt kalla virus, dvs. en speciell MP3-fil gjorde exakt detta, dvs. sopade rent hemkatalogen ??

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 18:03
Ursprungligen av Olle@mac:

Hur var det nu... var det inte så att det där som dom fick för sig att felaktigt kalla virus, dvs. en speciell MP3-fil gjorde exakt detta, dvs. sopade rent hemkatalogen ??

Det var ett rmscript.
Visst, men menar du att det skulle ligga som startscript?

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 19:20

alla filer fanns där innan jag startade om... det var först efter omstart som ALLT försvann

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 19:23
Citat:

Jag råkade ut för samma sak, men felet var mitt eget. Jag skulle flytta saker från mitt konto till en annan användare. Jag genade och öppnade min hemkatalog med mitt administrator-lösen, flyttade över grejerna och allt var frid och fröjd tills jag loggade in på mitt konto. Allt var borta. Det visade sig att jag glömt återställa behörigheten, alltså ägaren, till mig själv på min hemkatalog. När jag återställt behörigheten så fick jag tillbaka allt.

Du kanske har råkat ut för något liknande. (Ett långskott kanske, men man vet aldrig).

allt är borta, raderat har inte skapat ett nytt konto,innan omstart hade jag 10 gb ledigt, nu 140 gb

• Oregistrerad
  • 2004-11-08 19:57
Ursprungligen av revolver:

innan omstart hade jag 10 gb ledigt, nu 140 gb

Jävligt skumt…
Om du kikar i sys.log - går det se något där om vad som hänt?

Skicka oxå en rapport här < http://www.apple.com/macosx/feedback/ >
(fasen: Ring Apple i svedala oxå - just sådanadär saker får inte händ spontant på ett operativ…)

• Oregistrerad
  • 2004-11-09 00:02

Låter inget vidare. Men hade du FileVault på?

//Rob

• Oregistrerad
  • 2004-11-09 08:55

nej inge filevault på här inte...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-09 11:01

Fyn fa...jag får knutar i magen bara jag tänker på att det kan hända mej också. Jag känner verkligen med dig.
Kan du komma på något som du gjorde innan detta började? Laddade du ner något? Installerade du nåt? Fick du nåt underligt mail?

• Oregistrerad
  • 2004-11-09 14:11

Inte vad jag kan komma ihåg.
Detta var ju månda mogon som det hände.
Körde ett program igår som sa att den hittade massa inod filer, kan det vara så att det är dom som håller reda på mina riktiga filer?? fan man kan för lite om problem

kan det vara så att nån hackat mig?
skall jag blåsa hela datorn, kan ju vara virus...
vet inte vad jag skall göra... usch

• Medlem
  • 2004-11-09 19:27

Inte vad jag kan komma ihåg.
Detta var ju månda mogon som det hände.
Körde ett program igår som sa att den hittade massa inod filer, kan det vara så att det är dom som håller reda på mina riktiga filer?? fan man kan för lite om problem

kan det vara så att nån hackat mig?
skall jag blåsa hela datorn, kan ju vara virus...
vet inte vad jag skall göra... usch

Det viktigaste är nog att du inte använder datorn nu. Allt nytt du skriver, skriver ju över något gammalt. DiskWarrior t ex kan hitta saker som filsystemet har tappat. Jag har varit med om en gång att en skadad disk tappade i princip hela innehållet, och DiskWarrior funkade då.

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:53

ursäkta att jag är otydligt

programet jag körde är VirtualLab Data Recovery 3.7.9

men kände jag mig osäker och avslutade allt, jag sitter och jobbar på en annan maskin istället
så jag inte skriver över något av det som skall finnas på din disk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-09 14:25

Ett program? Vad hette det? Vad gör programmet?

/acke, som får arslet ur och tar en kopia as we speak.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-09 18:08

Hörru revolver, kan du inte sätta dej ner och skriva - klart och tydligt - vad det var som föregick katastrofen? Som Acke frågar: VAD var det för program, VAD gjorde du med det, etc. Kan du också berätta om det är nåt annat som du tror kan ha medverkat till detta. Det spelar ingen roll hur långsökt eller konstigt det kan verka. SKRIV!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-10 12:30

Ok, då vet vi lite mer. Varför använde du programet? Hade du något problem på din dator innan? Hur pass lång gick du i programmet? I recovery program så brukar man ju gå igenom flera steg, dvs välja skiva och sedan kilcka igån recovery-funktionen.

Låter ju iallafall som att vi har hittat källan till problemet.

Är saker raderade i OS X så är de borta. Det finns inget program som kan rädda sådant som är kastat om inte det fanns där innnan som data recovery tex.

• Oregistrerad
  • 2004-11-10 13:24

programet är ett recovery program, gick bara till steg ett men kände mig osäker och stängde av för att kolla upp problemet lite mer...

jag körde självklart programet EFTER filerna försvunnit, inte innan

programet är ett recovery program, gick bara till steg ett men kände mig osäker och stängde av för att kolla upp problemet lite mer...

jag körde självklart programet EFTER filerna försvunnit, inte innan

Halloj!

Kolla upp detta program http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php
Den har räddat mig ett par ggr när jag gjort dumma saker. Bla när jag såg till att en hel ipod samling med MP3 filer försvann för min syster. Inga andra mac program lyckades fixa detta inte ens Diskwarrior. Detta program letade upp alla filer (nästan) så jag kunde lägga över dem på min HD. Finns demoversion! Testa!

Lycka till!

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-10 13:26
Ursprungligen av pizzabudet:

Är saker raderade i OS X så är de borta. Det finns inget program som kan rädda sådant som är kastat om inte det fanns där innnan som data recovery tex.

Det går det visst det. Frågan är finns det nåt program som klarar av det till mac ???

Hur mycket du än skriver över så finns det alltid spår kvar av filerna på HD:n. Finns det nåt program som är överkomligt i pris och fungerar bra på Mac. Om inte annat så finns det företag specialicerade på att återskapa filerna på hårdskivor även krashade sådana men att anlita dessa brukar kosta mer än vad det är värt. I detta fall verkar det som om nån skulle ha kört typ rm -R ~. Även om jag inte tror att det är fallet. I alla fall verkar OSX ha skapat ny hemkatlog vid inloggninen.

Ursprungligen av juanito:

Det går det visst det. Frågan är finns det nåt program som klarar av det till mac ???

Hur mycket du än skriver över så finns det alltid spår kvar av filerna på HD:n. Finns det nåt program som är överkomligt i pris och fungerar bra på Mac. Om inte annat så finns det företag specialicerade på att återskapa filerna på hårdskivor även krashade sådana men att anlita dessa brukar kosta mer än vad det är värt. I detta fall verkar det som om nån skulle ha kört typ rm -R ~. Även om jag inte tror att det är fallet. I alla fall verkar OSX ha skapat ny hemkatlog vid inloggninen.

Ja, det går att återskapa med speciell teknik hos företag som sysslar med det. Men det finns inget program som går att köpa som fixar det.

Q:.
Can Data Rescue recover a file I just deleted (I'm running Mac OS X)?

A:.
No, there is no tool on the market that can recover deleted files without being loaded ahead-of-time. OS X (UNIX) writes over your deleted file immediately, impeding recovery (this was different in previous operating systems that were not based on UNIX). Our other product, Data Recycler can prevent this from happening by protecting you from this type of data loss in the future.

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue_info.php?PHPSESSID=acfbfff23de735d56b80c62b94a892ca

Själv kör jag med Data recycler.

Du skrev i första inlägget "kom till jobbet idag och tyckte maskinen betede sig konstigt så jag startade om den". På vilket sätt betedde den sig konstigt?

1
Bevaka tråden