Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iChat agerar ICQ

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 00:34

Såg i Admium att dom olika kontoalternativen gruperade in AOL och ICQ i samma typ. Blev förtjust när jag provade att chatta med ICQ kompisar i iChat. Fast filöverföring mm funkar inte

Är det någon ofrivillig intregrering från Apple eller hur funkar det med dom olika tjänsterna OAL, MSN och ICQ? Hade ju varit kanon(EOS 1DS mark II) om man till slut kan videochatta med ICQ nissarna på den hedniska sidan. Finns det alternativ för macare att hitta m$-chattare i videovärlden?

Skälet till att AIM och ICQ grupperas tillsammans beror på att ICQ använder samma protokoll som AIM (protokollet Oscar) eftersom AOL äger både AIM och ICQ. MSN är däremot en helt annan historia, det ägs av Microsoft och det finns ingen antydan till sammarbete mellan företagen (lika lite som med Yahoos Messenger som är ytterliggare ett protokoll).

Med andra ord: ICQ är en bonus men MSN-stöd i iChat lär inte hända om inte Apple och Microsoft väljer att sammarbete. Apple skulle kunna använda sig av "reverse engineering" och försöka gissa hur MSN fungerar (likt Gaim-folket gör, vilket Adium använder sig av), men det är knappast troligt.

Hur det är med videostödet vet jag inte, jag hade uppfattningen att det är Apples helt egna grej för iChat, eller går det att videochatta med alla AOL-användare..? (Jo, jag vet, STFW...)

Det verkar inte fungera mot ICQ på PC! Inte för mig i alla fall!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 14:52

Intressant läsning. Man lär sig alltid något nytt. Hade inte en aning om hur det låg till. Tack för undervisningen! Vad skall jag använda mig av för att nå ICQ eller MSN video-chat?

Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Intressant läsning. Man lär sig alltid något nytt. Hade inte en aning om hur det låg till. Tack för undervisningen! Vad skall jag använda mig av för att nå ICQ eller MSN video-chat?

Be dina PC-vänner att installera AIM för Windows. Det är enda sättet att få videokonferans av riktigt hög kvalitet mellan PC och Mac. Det finns även andra alternativ (som t.ex. Yahoo! messenger eller oPhoneX) men de kommer inte i närheten av kvaliteten som iChat har.

Ciryon

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-11-11 18:16
Ursprungligen av Ciryon:

Be dina PC-vänner att installera AIM för Windows. Det är enda sättet att få videokonferans av riktigt hög kvalitet mellan PC och Mac. Det finns även andra alternativ (som t.ex. Yahoo! messenger eller oPhoneX) men de kommer inte i närheten av kvaliteten som iChat har.

Ciryon

Finns det något sätt att få upp videostorleken på AIM för PC?
Provade lite grann men det känns som att AIM faller på att det bara är tändsticksaskstorleken på video, man blir lite bortskämd med fullskärmsvideo på iChat

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 16:00

Har försökt få över en del men utan resultat. Dom vill i sin tur chatta med sina andra vänner genom MSN. Hur pass dåligt är oPhoneX? Riktigt sunkigt eller bara lätt irriterande?

1
Bevaka tråden