- Lundmark
- Medlem ●
- Sundbyberg
Jag är tvungen att kränga min scanner eftersom drivrutiner saknas för Mac OS X. Istället har jag tittat på en CanoScan LIDE 80. En ultrakompakt scanner som man kan bära med sig och som dessutom ger hyfsade bilder.
Nu vill jag veta om någon har några kompatibilitetsproblem att delge mig av inför köpet. Det finns officiella drivare, så det bör inte vara nåt problem tycker jag, men som total nybörjare vill jag kolla upp det. Någon annan med en Canon-scanner som har lite åsikter åt mig?
(Jag skulle även vilja veta ifall det är något speciellt man ska tänka på vid köp av digitalkamera gällande kompatibiliteten med Mac OS X. Tänkte köpa en CyberShot DSC-P150.)
Jag har en LIDE2O den funkar bra men programvararan drar massor av CPU på en Imac G3. Det funkar bra men man kan glömma att göra annat medan man scannar. det går mycket bättre på en G4tibook men fortfarande drar den mycket daror kraft.
Bilderna blir jättebra och en lide80 blir säkert inte sämre
pp
Har själv en CanoScan N1240U som funkar utmärkt. Men det kanske inte är samma modell, siffrorna stämmer ju inte riktigt. Jag scannar alltid via Photoshop, Fil --> Importera --> ScanGear CS 7.0.1X (fast jag tror 7.0.3 är den som gäller nu). Har du provat med den?
Vi är några här på 99mac som har lämnat tillbaka våra LiDE50-scanners. Dessa led i huvudsak av två fel:
* dåliga drivrutiner och programvara för att scanna
* ständiga avbrott i kommunikationen mellan dator och scanner.
Hjälpen från svenska Canons sida var bristfällig. Jag letar nu också efter ett alternativ till Canon. Enligt Apples hemsida om support för scanners så har Epson en framträdande position med de övriga tillverkarna i varierande stöd mha egna drivrutiner.
Jag har en Canon D2400U med plug in CanonPI CS-U 4.1X som fungerar bra med OSX även om det ser ut som ngt från OS9-tiden. Jag kan skicka den (plug in) till dig om den inte finns längre.
edit: här finns den, men den verkar iofs inte fungera till din scanner. Canon verkar inte ha drivare för den.
http://software.canon-europe.com/software/canon_pi_csus3467.asp?model=CanoScan%20D2400U
Köpte mig en Epson Stylus CX5400, (kombi) fungerar utmärkt ihop med X
Jag föredrar Epsons scanners (och printers) framför Canons... Epsons är snabba och ger riktigt bra kvalitét. Jag köpte Epson Perfection 2580 Photo från Macoteket och den ger mycket bra skärpa och scannar även 135 film smidigare än vad många dedikerade 135-films scanner gjort som jag testat (!!) visserligen inte samma enorma upplösning på bilderna men ändå tillräckligt för amatörfotografen.
Rekomenderas
Jag har en lide80. Den krånglade lite först, men om man tar senaste drivrutinerna från www.canonusa.com så löste sig alla problem.
Trevligt att höra! Epson har inga scanners som intresserar mig, så om du säger att en LIDE 80 fungerar bra så blir jag glad
Hej, jag startar om en gammal tråd för en fråga:
Jag har precis installerat en LiDE80 på min PB G4, när jag ska scanna så vill den att jag ska välja vilket program den ska öppna dom inscannade bilderna med, och då kan jag t.ex inte välja Photoshop? Jag kan inte välja nått program tror jag?
Jag återuppväcker en gammal tråd också.
Min sista morförälder gick bort nyligen och vem vet förr trillar väl den sista på fars sida av pinn också, sedan har ju mina föräldrar en del bilder och vi är två syskon, och föräldrarna är skilda, så jag skulle tycka att det vore kul att scanna in alla bilder som finns inom den närmaste släkten (föräldrar och föräldrars föräldrar) så att alla kunde få ett exemplar av dessa.
Vilka inte alltför dyra scannrar kan lämpa sig för detta? Komplett hade någon 4800x9600 dpi scanner eller vad det var för 895kr från Epson eller HP (bra koll, har stängt fliken, spelar ingen roll), dugen en sådan för att scanna in massa bilder? Mest ifrån färdigframkallade pappersbilder och inte ifrån negativ eller dia. Pappa har dock en hel del dia-bilder och naturligtvis vore det kul om man kunde scanna in även dessa, negativ kan säkert också vara bra. När man scannar in negativ med en scanner som klarar det får den ut färgerna som på en pappersbild då?
Har ni några förslag på inte alltför dyra scannrar? Gärna inte heller alltför långsamma eftersom det antagligen är rätt många bilder man vill få överstökade ganska snabbt.
Vilken dpi är lagom för pappersbilder? Jag provade med några en gång och nöjde mig väl med 300 dpi på de som såg skapliga ut och 200 på de som ändå var lite suddiga, men det är kanske lite snålt?
Visst bör man scanna in även svartvita foton i färg för att enklare kunna restaurera dem?
Vilken programvara är lämplig för att scanna in bilder? Vad är bra för att fixa till dem för någon som är allt annat än professionell?
Tack på förhand
Jag har suttit med i diverse scannerforum sedan 1994, dvs forum som avhandlar filmscanner och flatbädd scanner
Vad är det du vill veta?
Mikael
Bara vad för inte alltför dyr (600-1400?) scanner kan vara vettig för en privatperson som bara vill rädda undan lite gamla pappersfoton från tidens tand, och kunna dela med sig av dem elektroniskt.
Jag hade testat en Canonscanner, en som inte drivs genom usb kontakten, idag får man väldigt mycket scanner för pengarna oavsett de heter Canon, HP eller något annat
Canon 4200F för 890:- på SIBA duger länge. Ta ner/köp Vuescan programvara så får bättre resultat
Mikael
Som inte drivs, då menar du inte ström via USB? För den där anslöts ju med USB. Finns inga som kör firewire längre? Inte för att bandbredden lär behövas.
Kan en sådan där ta diabilder också? Bör väl klara negativ och dia eftersom väldigt mycket av pappas gamla bilder på oss som barn osv är dia.
Jag har CanoScan 8400F 3200x6400dpi USB 2.0. Bilder från neg och dia blir så de kan visas OK, men går inte att jämföras med en filmscanner.
Ja- jag menar att scannern inte skall drivas av datorns ström, flertal av dessa scannrar krånglar på ett eller annat sätt. Sedan skulle jag se efter om Vuescan stödjer scannern eftersom denna programvara är bra (kör både film och flatbädd med Vuescan)
Mikael
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar
En flatbäddscanner med dia/neg tillsats kan givetvis scanna båda filmsorterna med hyffsat resultat. Med hjälp av olika scannerprogram kan denna inläsning göras mer eller mindre bra. Man skall inte tro att en flatbäddscanner ger det som en filmscanner ger dvs tryckkvalitet , men ger godkänd kvalitet för flertal saker som webb, mindre kopior mm.
Mikael
Köpte en Epson perfection 4990 till pappsen för ett tag sedan. Mycket bra både för film och papper. Har inte haft några problem med programvaran i OS X heller. Har både FW och USB2. Har för mig att det finns en variant utan FW som är i princip identisk men ca 2000 kr billigare.