Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ruskigt irriterande saker

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-11-12 19:55

Jag har några saker som jag stör mig fruktansvärt mycket på i OS X som jag inte vet hur jag löser:

(1) iTunes är den mest ruttna värdelösa sketna mp3-spelare som någonsin skapats. Jag väljer därför att ta högerklicka och open with / other och väljer då Cabrio X. Väljer också att den alltid ska använda Cabrio X, men vad händer när man försöker öppna en mp3:a? Jo, den öppnar i sketna iTunes. Jag vill att iTunes inte ska öppnas när jag öppnar mp3or, jag vill ha Cabrio X! Hur gör jag?

(2) Jag vill absolut inte ha gigantiska ikoner i kataloger, jag vill ha mittenalternativet - det vill säga som lista för alla mappar. Men detta kan jag inte hitta hur jag gör. Hur gör jag?

Är nöjd med OS X förutom dem här detaljerna som stör mig som fan

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-11-12 20:09

(1) Markera en mp3a, ta info (cmd+i), välj öppna med, klicka på Ändra alla.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 20:54

Förstår mig inte riktigt på fråga 2. Du har olika list möjligheter. Du når dom i fönstret du har öppet (bif. fil) Snabbkomando commando + 1 eller 2 eller 3. Sedan med kommando + j kan du få inställningar på respelktive listval.

Senast redigerat 2004-11-12 21:04
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-12 21:30
Ursprungligen av Per-Olof Rupp:

Förstår mig inte riktigt på fråga 2. Du har olika list möjligheter. Du når dom i fönstret du har öppet (bif. fil) Snabbkomando commando + 1 eller 2 eller 3. Sedan med kommando + j kan du få inställningar på respelktive listval.

Det han är ute efter är att ALLA mappar by default ska vara i list view när de öppnas. detta undrar jag över också faktiskt.

EDIT: fast det bästa är ju att kryssa för "Öppna alla fönster i kolumnvy" i finders inställningar

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-12 21:53
Ursprungligen av xevve:

Det han är ute efter är att ALLA mappar by default ska vara i list view när de öppnas. detta undrar jag över också faktiskt.

EDIT: fast det bästa är ju att kryssa för "Öppna alla fönster i kolumnvy" i finders inställningar

Jag vet inte hur man kan andra default på annat sätt än att öppna mappen i fråga sätta viewen man vill ha och sen stänga fönstret. På det viset kan man till sist slippa odogan att ha fel view när man öppnar mappen. Arbetsamt är det. Börja från börja och gå ner. Dessutom tror jag att nya mappar härmar den mapps inställning som den befinner sig i vid skapandet.

Ursprungligen av Hedlund:

Jag har några saker som jag stör mig fruktansvärt mycket på i OS X som jag inte vet hur jag löser:

(1) iTunes är den mest ruttna värdelösa sketna mp3-spelare som någonsin skapats. Jag väljer därför att ta högerklicka och open with / other och väljer då Cabrio X. Väljer också att den alltid ska använda Cabrio X, men vad händer när man försöker öppna en mp3:a? Jo, den öppnar i sketna iTunes. Jag vill att iTunes inte ska öppnas när jag öppnar mp3or, jag vill ha Cabrio X! Hur gör jag?

(2) Jag vill absolut inte ha gigantiska ikoner i kataloger, jag vill ha mittenalternativet - det vill säga som lista för alla mappar. Men detta kan jag inte hitta hur jag gör. Hur gör jag?

Snyggt formulerat.

• Oregistrerad
  • 2004-11-12 22:16

Du kan i Finder/Inställningar kryssa i att den alltid skall öppna nya fönster som kolumn. Synd att det inte finns med dom andra alternativen. Som juanito sa är det bara att öppna alla fönster och kontrollera att det är rätt läge som väljs. Vet inte alternativet att dumpa .DS_Store filerna med Coctail är någon lösning på problemet. Är det i dom infot om visningen finns?!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-12 22:45

Du kan ju göra ikonerna mindre, men det finns inget sätt i världen att få samtliga fönster att ALLTID öppna i t.ex listversion. Jag frågade detta här när jag gick över från OS9 till OSX, och en gång till när jag gick till Panther. Har provat ALLT som folk föreslagit, men lika förbannat så fastnar inte inställningarna, utan rätt som det är så liggeer alla filer huller om buller och inte listade när man öppnar en ny mapp.

Det stör mig utan helvete också, men som nån sa:

Gud ge mig:
styrka att ändra det jag kan
lugn att acceptera det jag inte kan ändra
och visdom nog att alltid se skillnaden mellan de båda.

Så det är bara att strunta i det och jobba vidare.....

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-11-12 23:04
Ursprungligen av Danne V:

Gud ge mig:
styrka att ändra det jag kan
lugn att acceptera det jag inte kan ändra
och visdom nog att alltid se skillnaden mellan de båda.

Så det är bara att strunta i det och jobba vidare.....

Mycket bra skrivet. Det ska jag ta med mig.

Ariel det är sinnesrobönen...som används inom de flesta tolvstegsprogram. Typ AA osv.

Ursäkta min offtopichet...det är en vacker "bön" som hjälper många!

Svärord i rubriker är inte vackert, har fixat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-13 15:06
Ursprungligen av Björnström:

Svärord i rubriker är inte vackert, har fixat.

"Ruskigt"???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-13 14:56

Lustigt, jag provade Cabrio X och måste nog ge programmet samma färgfulla betyg som du ger iTunes.

Tror jag har ett Applescript som ändra positionen och hur mappar visas. Ska leta lite.

Den där bönen förknippar jag mest med trötta semiflummiga tanter som inte klarar av stress och därför inte sitt jobb. Men vad vet jag.

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 17:02
Ursprungligen av acke:

Lustigt, jag provade Cabrio X och måste nog ge programmet samma färgfulla betyg som du ger iTunes.

Tror jag har ett Applescript som ändra positionen och hur mappar visas. Ska leta lite.

Den där bönen förknippar jag mest med trötta semiflummiga tanter som inte klarar av stress och därför inte sitt jobb. Men vad vet jag.

iTunes känns som kolossen på Rhodos. Dessutom så förstår jag inte varför den nödvändigtvis ska importera alla låtar som spelas? Säg att jag har en låt A i en katalog så måste den importera skiten för att spela den ...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-11-16 19:50

iTunes känns som kolossen på Rhodos. Dessutom så förstår jag inte varför den nödvändigtvis ska importera alla låtar som spelas? Säg att jag har en låt A i en katalog så måste den importera skiten för att spela den ...

Enklast är att ha finderfönstret i kolumnläge, enkelklicka på filen och klicka på play i det högra fönstret.

• Medlem
  • 2004-11-13 17:31

"Säg att jag har en låt A i en katalog så måste den importera skiten för att spela den ..."
Du kryssar bara ur alternativet "Kopiera filer till iTunes music när ett spår läggs till i biblioteket. Voila, det enda den kommer göra när du drar en fil till itunes är att lägga en referens till mp3an i sin biblioteksfil.
Angående hur fönstren skall se ut när du öppnar ett nytt:
tryck på finderfiguren i docken så du får upp ett fönster, tryck på detaljeradlista knappen, stäng fönstret...ö öppnar du ett nytt fönster får du nu en lista istället. Vill man inte ha snabblänkarna i vänstra delen går det bra att dubbelklicka på listen så försvinner dom också... Enkelt...

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 19:15

Dubbel-klicken visste jag inte. Tackar

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 21:12

Nu när Audion släppts gratis så är det min föredragna musikspelare för musik som ännu inte i mina öron "mognat" för import till iTunes. Enkelt att bara droppa kataloger på spelaren. Lätt att göra playlists som återspeglar kataloger och dess innehåll.
Supernice helt enkelt.

1
Bevaka tråden