Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur redigera Super8 som finns på DVD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-13 23:44

Hej,

till pappas 70-årsdag har jag "lämnat in hela sextiotalet och några år däromkring" som Solna Foto Center har lagt över på 7 timmars DV-kassetter och sju stycken DVD-filmer.

Alla Super8 / dubbel8-filmer är som ni kanske förstår i formen av korta klipp. Vissa har hamnat i fel ordning etc. Ett stort behov av att byta ordning på dessa snuttar - totalt sju timmar - kommer att föreligga. Inget ljud finns. Vore dock kul om pappa kunde lägga på lite kommentarer nu i efterhand så eftervärlden vet vem som figurerar på bilderna...

1) Jag har förvisso tillgång till DV-kassetter - men inget att spela upp dem i för att importera till datorn. Hur omvandlar jag utan ytterligare kvalitetsförlust DVD-filmerna till ett bra format för vidare enkel redigering? På filmerna så börjar ett nytt kapitel för varje snutt, vilket verkar vara bra att behålla.

2) Vilka begränsningar har iMovie? Jag har förstått att en timme gäller - men för vad? Import? Export? Jag gör gärna många skivor á en timme eller mindre, men var ligger begränsningen?

3) Vad skall jag tänka på i övrigt?

Tacksam för råd.

Skulle rekomendera att du lånar/köper en dv-kamera med dv-ut så du kan föra över alla band på en 200GB disk. Att jobba med mpeg filerna från DVD:n tror jag är att be om problem om du vill använda Apples program. Skulle rekomendera någon version av Final Cut istället för iMovie som blir frustrerande om man jobbar med något lite större projekt.

Ursprungligen av William Naversten:

Hej,

till pappas 70-årsdag har jag "lämnat in hela sextiotalet och några år däromkring" som Solna Foto Center har lagt över på 7 timmars DV-kassetter och sju stycken DVD-filmer.

En fråga till dig, hur mycket betalade du dem för att omvandla video8/super8 till DV?

Ursprungligen av William Naversten:

Alla Super8 / dubbel8-filmer är som ni kanske förstår i formen av korta klipp. Vissa har hamnat i fel ordning etc. Ett stort behov av att byta ordning på dessa snuttar - totalt sju timmar - kommer att föreligga. Inget ljud finns. Vore dock kul om pappa kunde lägga på lite kommentarer nu i efterhand så eftervärlden vet vem som figurerar på bilderna...

1) Jag har förvisso tillgång till DV-kassetter - men inget att spela upp dem i för att importera till datorn. Hur omvandlar jag utan ytterligare kvalitetsförlust DVD-filmerna till ett bra format för vidare enkel redigering? På filmerna så börjar ett nytt kapitel för varje snutt, vilket verkar vara bra att behålla.

Jag skulle rekomendera att du redigerar materialet från miniDV-banden (jag antar att det är miniDV - eller är det något annat?) då kvalitén är mycket högre än på materialet på dvd-skivorna.
En vanlig liten billig miniDV kamera kostar inte mycket - och att hyra är inte dyrt det heller, för det är det (eller en dv-bandare) du behöver för att importera filmen till datorn. Hyr du en kamera så är det kanske en idé att fixxa en bra mic också, och spela in det ljudet du vill lägga över på dv - så har du bild till det också.

Ursprungligen av William Naversten:

2) Vilka begränsningar har iMovie? Jag har förstått att en timme gäller - men för vad? Import? Export? Jag gör gärna många skivor á en timme eller mindre, men var ligger begränsningen?

Med iMovie kan du importera till datorn utan problem, då så som jag kommer ihåg importerar den till .dv filer. Har inte använt iMovie så mycket, själv kör jag Final Cut Pro. Är det för ett enda projekt du gör detta så kör på med iMovie, det borde räcka - men tänker du fortsätta med detta så är en bra investering Final Cut Express - eller om du bara råkar ha en massa pengar över.
Final Cut Express kostar 2995 SEK på apple store. - inte så dyrt om du tänker hålla på mer med redigering. Men jag tror verkligen iMovie kommer räcka för det du behöver göra... I princip omordna klipp och lägga på ljud - om jag förstått det rätt ?

Ursprungligen av William Naversten:

3) Vad skall jag tänka på i övrigt?

Tacksam för råd.

Jobbar du i iMovie kan det bli jobbigt - som föregående inlägg säger - att jobba med mycket material samtidigt, så skulle rekomendera att inte ha mer än en timme samtidigt, så är det bara att göra klart den exportera till dv eller dvd, vad du nu vill och sen börja på nästa timme.

Annat som bör tänkas på är att en timme miniDV-material tar upp ca 13GB - så är det viktigt material du gärna vill behålla så skulle jag rekomendera att du köper en till hårddisk, på vilken du importerar alla 7 timmarna, redigerar dem, sparar om dem till nya .dv filer och esporterar de nya till dvd(?) . Jag skulle personligen behålla sådant material i DV formatet som en extra backup på hårddisken.

Hoppas det hjälpte lite.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-14 09:49

OK Tack för bra svar.

Ursprungligen av abens:

En fråga till dig, hur mycket betalade du dem för att omvandla video8/super8 till DV?

10.500 SEK inkl moms (redigeras bort om några dagar, eftersom jag vill att pappa skall bli medlem här...

OK. DV-frågan avgjord. Jag kör från DV-band.

Ursprungligen av abens:

själv kör jag Final Cut Pro....så är en bra investering Final Cut Express...Men jag tror verkligen iMovie kommer räcka för det du behöver göra... I princip omordna klipp och lägga på ljud - om jag förstått det rätt ?

Fråga; Gör iMovie, FCE och FCP samma jobb=arbetsmoment, fast med olika grad av avancerade features? D v s är de tänkta för samma behov, fast olika grad av professionalism? Följdråga; om vi bortser från kompetens och *bara* ser till enkelhet att använda. Är FCE eller iMovie det självklara valet? Det är inte jag som skall jobba, utan pappa. Han har många års PC-vana (ej Mac - men skall få) men dock ingen erfarenhet av bilder/video utöver Kodak Photo CD...
[/QUOTE]

  • Medlem
  • 2004-11-14 16:25
Ursprungligen av William Naversten:

Fråga; Gör iMovie, FCE och FCP samma jobb=arbetsmoment, fast med olika grad av avancerade features? D v s är de tänkta för samma behov, fast olika grad av professionalism? Följdråga; om vi bortser från kompetens och *bara* ser till enkelhet att använda. Är FCE eller iMovie det självklara valet? Det är inte jag som skall jobba, utan pappa. Han har många års PC-vana (ej Mac - men skall få) men dock ingen erfarenhet av bilder/video utöver Kodak Photo CD...

Nu är jag inte så insatt i skillnaderna mellan fce och fcp men...

Jag tror inte att skillnaden på fce och fcp är så stor vad gäller enkelhet, samma grunder helt enkelt, kanske lite mindre menyer att gå bort sig bland, men jag har som sagt inte testat...

Angående valet mellan iMovie och FCP: (mina personliga synpunkter)
imovie:
är helt intuitivt, och har egentligen ingen inlärningsprocess, det är dock oerhört bökigt om projekt blir stora eller avancerade, kraschar det så finns det inga backuper och det är oftast ganska meckigt när det börjar strula. Men, om ni bara skall kasta om ordningen på klippen, och lägga en VO (Voice Over) så duger imovie helt klart, så länge man alltid ser till att ha en backup på projektfilen.
Imovie är egentligen bara ett verktyg som kan: beskära/dela klipp, ordna dem i valfri ordning, lägga till audiospår, samt diverse enklare textgeneratorer, plus ett fåtal videofilter.

FCP (bör gälla fce också):
Med finalcut finns alltid möjligheten att ändra, göra om eller förändra. FCP har alltid ett bilbiotek med projektet sparat med jämna mellanrum, skiter nått sig så är det sällan värre än att man får rendera om.
Jag tycker personligen att VO möjligheterna i FCP är oerhört mkt bättre än imovie.
att komma igång med fcp är dock lite mer tidskrävande men om man skall göra 7 timmar film så kan det vara väl investerad tid och att kunna finalcut är aldrig fel..
Finalcut bygger på att man sätter in och utpunkter för klipp istället för att beskära/dela och ordna dem på en tidslinje. FCP stöder flera video/audiospår, så du kan ha ett spår till musik, ett annat till en VO och ett tredje för lite miljöljud för att göra det lite mer levande...
Man kanske får avsätta en helg till att gå igenom toutorial boken du får med om du köper det, och sedan kan projekten bli riktigt fina och det kanske blir redigerade semesterfilmer framöver? :rolleyes: En dv kamera med dv/in ut är idag inte särskilt dyrt och kvaliteten blir förvånansvärt bra så länge man ser till att hålla sig med hyffsade ljustillgångar...

Väljer man imovie är tillvägagångssättet som följande:
Tanka in ett band, delas det inte automatiskt upp i korrekta klipp (beror på hur de gjorde när de spelade in dv banden) så ska du se till att stänga av den automatiska delningen vid 10 minuter. sedan är det dax att dela klippen i varje klipp, gör detta, märk dem ordentligt med namn och ev. ordning (använd piltangenterna för att stega till exakt rätt frame.). plocka ner dem i ordning på tidslinjen och spara lite då och då och gör backuper på projektfilen. lägg ev. VO, men se till att koppla in en bra mic, och använd gärna ett rum anpassat för ljudupptagning, eller lägg iaf ut lite textilier, kuddar, mattor etc så blir ljudet mkt trevligare.

Oj vad långt det blev :rolleyes: ...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 17:28

sammanfattning

Hej,

Ja det är dyrt att föra över film till video. Jag är helt säker på att imovie kommer att lösa uppgiften i ditt fall. tänk bara på att du har plats på din hårddisk när du läser in materialet.
DV : 5 min = 1GB.

viktigt: du bör hela tiden ha 6-10 GB ledigt på din hårdisk under hela arbetet för att allt skall funka så bra som möjligt

Tänk på att det är ganska stor skillnad på kvalitet mellan DV och DVD. Jag vet inte om det spelar någon roll i det här fallet, men om du ska göra arkiv-kopior så kolla upp det. Det skiljer en hel del i bitrate.

Så det är kanske också bättre att arbeta utifrån DV-exemplaren. Men det kanske inte spelar någon egentlig roll, beroende på Super8-orginalen.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-11-14 23:04

Tack för hjälpen. Återkommer när det är dags att göra jobbet på riktigt...

Visst är 99mac fantastiskt? Man ger lite - och får alltid tillbaka när man själv behöver...

1
Bevaka tråden